جنجال مصلحی

کد خبر: 1073456

اظهارات اخیر حیدر مصلحی درباره علت رد صلاحیت مرحوم هاشمی در انتخابات 92 با واکنش‌های بسیاری همراه بوده است.

جنجال مصلحی

گروه سیاست سایت فردا – منتقدان و مخالفان شورای نگهبان در داخل و خارج کشور هنوز دست خود را از گلوی شورای نگهبان برداشته بودند که وزیر احمدی‌نژاد به کمکشان آمد! درست در شرایطی که برخی شورای نگهبان را به خاطر عدم احراز صلاحیت نامزدهای محبوب‌شان متهم می‌کردند، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت نهم در نشست خبری خود پرونده رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی در انتخابات 92 را باز گشود و گفت: «خیلی وقتها شورای نگهبان براساس کلان نظام تصمیم‌گیری می‌کند، وقتی اینجور باشد یک جاهایی هزینه‌ - فایده را در نظر می‌گیرد. کار عاقلانه این است که بنشینی و هزینه فایده کنی تا آنچه که کمترین هزینه و بیشترین فایده دارد را عملی سازی. شورای نگهبان یکی از بحث‌های جدی‌اش همین است».

مصلحی افزود: «من در دوران وزارتم در مورد یکی از شخصیت‌هایی که جایگاه قابل‌توجهی هم داشت بررسی‌هایی انجام دادم در کف خیابان نشان می‌داد این آقا اگر بیاید، رأی می‌آورد. در بررسی‌هایم تأیید صلاحیت و رد صلاحیت آن فرد و هزینه فایده هرکدام از آن‌ها را مشخص کردم. بعد جمع‌بندی کردم و این جمع‌بندی را به دستگاه‌هایی که باید، ارائه کردم و در نهایت شورای نگهبان از من دعوت کرد بیایم و این هزینه فایده را توضیح دهم که رفتم و در دو صفحه این موضوع را به آنان گفتم».

وی ادامه داد: «در این بررسی که به شورای نگهبان ارائه شد تمام ابعاد را دیده بودم و چیزی نبود که از قلم افتاده باشد. فقط یکی از آقایان حقوقدان شورای نگهبان از من پرسید شخصیت این فرد چه می‌شود؟ گفتم من با شخصیت کاری ندارم من دارم هزینه فایده برای نظام می‌کنم. بله، ممکن است یک شخصیت گاهی لازم باشد که فدای نظام شود. ما این‌همه شهید دادیم و شخصیت‌هایی مثل شهید بهشتی را برای انقلاب و نظام دادیم، پس گاهی لازم است شخصیت‌هایی را برای نظام کنار بگذاری».

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در واکنش به این سخنان در صفحه توییتر خود نوشت: «‌آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می کند و نهایتا بر اساس تشخیص و رای اعضا نتیجه اعلام می گردد».

پاسخ کدخدایی همان‌طور که انتظار می‌رفت ختم ماجرا نبود و واکنش‌ها به این روایت ادامه داشت. هر کسی نیز از زاویه دید خود به مساله نگریسته و انتقادی را روانه کرد. مثلا مجتبی توانگر، نماینده مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: «رفتار انتخاباتی آقای مصلحی طوری است که انگار عزم اکرده با حرف‌های شاذ، فردی از جنس تکرار را رئیس جهوری کند. متاسفانه سال 90 و 92 هم با رفتارها و اختلاف‌سازی‌های غلط، زمین انتخابات را از معیشت مردم به سیاست خارجی تبدیل کرد. به کسی که در بزنگاه‌ها رفتارش بنفع رقیب‌ست نباید مشکوک باشیم؟»

منتقدان شورای نگهبان اما در جریان اصلاحات این روایت را رها نکردند. یکی اظهارات سال 97 کدخدایی که گفته بود «خیلی ساده‌انگارانه است که فرض کنیم مقامی به شورای نگهبان می‌آید و می‌گوید ایشان رای می‌آورد و شورای نگهبان هم او را در صلاحیت کند. خب در این صورت اصلا شورای نگهبان نداریم. بلکه تعدادی آدم داریم که نه خدا سرشان می‌شود نه قانون و نه شرع و اینجا نشسته‌اند تا هر کسی حرفی زد بر آن اساس عمل کنند. فکر نمی کنم چنین تصوری درست باشد که شورای نگهبان را به اندازه یک جمع فرصت طلب تابع هوا و هوس و تابع معادلات ناسالم تلقی کنیم. اصلا ما در انتخابات ریاست جمهور رد صلاحیت نداریم. پس با جرات می‌گویم که مرحوم آقای هاشمی اصلا ردصلاحیت نشدند» را یادآوری کرد و دیگر هم سخنان سال 92 او را گفه گفته بود:«نظر شورای نگهبان این بود که او (هاشمی رفسنجانی) رای نخواهد آورد و بهتر است در انتخابات شرکت نکند».

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توییتی نوشت: «اگر دو دهه پیش کسی می‌گفت روزی برسد که فردی چون هاشمی را یک روحانی درجه چند ردصلاحیت کند و به قول خودش 12 مجتعهد و حقوقدان هاج و واج نظرش را بپذیرند؛ حتما چنین شخص پیشگویی را به تیمارستان می‌بردند. ولی این هم رخ داده است».

حسام الدین آشنا نیز توییت کرد: «حضرت حجت الاسلام و المسلیمن جناب آقای حید مصلحی؛ از جنابعالی بابت روشن کردن بخشی مهم ، حساس و ناشناخته از تاریخ جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاریم».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها