چالش کناره‌گیری در جبهه اصولگرایی

کد خبر: 1073902

دو روز بیشتر نمانده و نامزدهایی که انتظار می‌رفت به نفع رئیسی کناره‌گیری نکرده‌اند!

چالش کناره‌گیری در جبهه اصولگرایی

گروه سیاست سایت فردا - دو روز بیشتر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نمانده و نامزدهای اصولگرایی که گفته می‌شد برای کمک به رئیسی وارد میدان شده‌اند، کناره‌گیری نکرده‌اند! 

نه فقط کناره‌گیری نکرده‌اند بلکه بعضا تاکید دارند که تا پایان کار در میدان بمانند و هر خبری که در این باره منتشر می‌شود را نیز به سرعت و شدت تکذیب می‌کنند! این وضعیت اما با در نظر گرفتن تجربه چند کاندیدایی در ادوار گذشته، اصلا خوب به نظر نمی‌رسد. به خصوص که رقیب نیز از بین دو نامزد خود، یکی را برگزیده و از این جهت جلو افتاده است.

باید منتظر ماند و دید که ظرف یکی دو روز آینده چه تصمیمی در جریان اصولگرایی گرفته می‌شود، چه کساین می‌مانند و چه کسانی می‌روند. تا آن زمان اما قطعا هزار حرف و حدیث مطرح می‌شود که مهم‌ترین آن نیز شائبه سهم‌خواهی است. شاهد آنکه همین امروز روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان ملی» می‌نویسد: «در دو سه روز گذشته اما معضلی جدید برای پوششی‌ها و جبهه سیاسی آنها بروز کرده است؛ ظاهرا برنامه آنگونه که پیش‌بینی شده بود، پیش نرفته و معضل جدیدی با عنوان انصراف پوششی‌ها رخ داده است؛ نشانه‌های این چالش را می‌توان در سخنان اخیر برخی چهره‌های مطرح اصولگرا مشاهده کرد؛ از حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان تا حداد عادل و منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان. توصیه‌ها و تذکرات جدی و با لحن‌های مختلف نشان می‌دهد ظاهرا  برخی پوششی‌های اصولگرا به این راحتی حاضر به کناره‌گیری نیستند؛ چنانچه متکی گفته، یکی از این نامزدها، شرط کنار رفتن را «گرفتن مسئولیت» در دولت آینده مطرح کرده است. به این ترتیب «سهم‌خواهی و مشهوریت» دو فاکتور پنهان حضور نامزدهای پوششی است که به ظاهر در انتخابات پیش‌رو آشکار شده؛ به نظر می‌رسد در کنار ایده‌هایی همچون «احساس تکلیف»، «حضور در صحنه»، «کمک به نامزد اصلی» و ادعاهایی از این دست، فردی که حاضر می‌شود در نقش ضربه‌گیر نامزد اصلی از خود و اعتبارش هزینه کند، خود را محق می‌داند که چه در دولت آینده و چه دیگر عرصه‌ها، منصبی درخور تلاش‌اش مطالبه کند. »

«شرق» نیز در گزارشی به چالش کناره‌گیری در جبهه اصولگرایی پرداخته و نوشته است: «به نظر می‌رسد همه نامزدهای جبهه اصولگرایان قصد ماندن در کارزار انتخابات را دارند و کنار‌برو هم نیستند. اخباری که درباره انصرافشان منتشر می‌شود هم بعد از مدتی تکذیب می‌شود. نه کناره‌گیری زاکانی و قاضی‌زاده و جلیلی به نفع رئیسی و نه حتی شایعه انصراف خود رئیسی تا این لحظه هیچ‌کدام تأیید نشده‌اند.»

با این حال هنوز هم جای امیدواری هست که نامزدهای اصولگرا بازی را به هم نزده و به توصیه افرادی و چهره‌هایی که از ضرورت یکپارچگی می‌گویند توجه داشته باشند. شاهد آنکه عصر دوشنبه  قاضی‌زاده‌هاشمی در توییتی با اشاره به اینکه «مانع باخت جریان انقلاب نمی‌شود» نوشت که «در مسیر فداشدن برای انقلاب و مردم همچون برادران شهیدم کماکان، چون کوه ایستاده‌ام. قطعا باعث باخت جبهه انقلاب نخواهم شد و از هیچ اقدامی برای عمل به حجت شرعی دریغ نخواهم کرد».

درباره تصمیم زاکانی اما با توجه به واکنش اعضای ستادش نسبت به خبر انصراف وی، تردیدهای بیشتری وجود دارد. برخی رسانه‌ها نیز مثل «نامه نیوز» از بهبود وضعیت جلیلی در نظرسنجی‌ها و منتفی شدن احتمال کناره‌گیری او می‌گویند. روی کناره‌گیری رضایی هم از ابتدا کسی حساب نکرده بود.

نگرانی‌ها نیز از همین جهت ایجاد و به نظر می‌رسد که مساله کناره‌گیری تبدیل به یک چالش شده است. باید منتظر ماند و دید که تصمیم آقایان در نهایت چیست؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها