وعده زاکانی درباره کاهش تورم در پایان سال اول دولتش

کد خبر: 1073925

زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت که ظرف یک سال تورم و به ۲۰ درصد می رساند چون اگر در سال اول تورم یک رقمی شود به رکود تورمی تبدیل و تولید نابود می شود.

وعده زاکانی درباره کاهش تورم در پایان سال اول دولتش

ایسنا: علیرضا زاکانی در گفت و گوی ویژه خبری اظهار کرد: ظرفیت های تولید بیشتری در کشور داریم که ۹ پیشران برای آن تعریف کرده که خوشه های مرتبط با آن ناظر به بنگاه ها خرد متوسط فعال می کنیم. حداقل ۱۰ مانع از سر تولید برمیداریم که مهمترین آن مقررات زدایی است.

وی با بیان اینکه بانک های باید در خدمت تولیدی باشند ، افزود: موضوع تامین نیازها و اقلام اولیه تولید و مالیات مهم است، یاد گرفتیم از تولید کننده مالیات گرفته و تولید را به زمین بزنیم. اساسا مالیات و بیمه بر علیه تولید قیام می کنند.

زاکانی درباره صدور مجوزها اظهار کرد: در ایران ۱۰ مرحله برای گرفتن مجوز وجود دارد و در خارج از کشور فقط یک مرحله است؛ نیاز به امضای طلایی نیست و باید این ماجرا اصلاح شود پس از طریق حکمرانی داده ها شرایطی به سمتی برده که صدور مجوز تسهیل یابد و امضای طلایی را حذف می کنیم. 

وی با بیان اینکه ظرف یک سال دولت الکترونیک را راه اندازی می کنم، گفت که با حذف مقررات غیرضروری و تسهیل در صدور مجوزها امکانی فراهم می شود که موانع بر سر راه تولید برداشته شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در توضیح راهکارش برای تامین مالی تولید اظهار کرد: برای این کار سه طریق وجود دارد؛ اول اینکه دولت تامین مالی می کند که از طریق بانک های دولتی رانت مولد داده می شود . راه دیگر در مکلف کردن بانک ها برای خدمت به تولید است نه اینکه کارفرما و پیمانکار باشند. سومین راه هم امکان نقدینگی است ابتدا باید جلوی نقدینگی را از طریق بانک مرکزی گرفت و بعد این نقدینگی فرصت بزرگی برای تولید است. 

زاکانی با بیان اینکه قائل به استقلال بانک مرکزی هستم، افزود : انضباط مالی برقرار کرده و اجازه بنگاه داری به بانک ها نمی دم. در بانکی که بنگاه داری می کند را باید بست.الان بسیاری از بدهکاران بانکی پول درشتی از بانک گرفته و بعد سرمایه گذاری کرده و نقدینگی فراهم می کنند.

وی درباره برنامه اش برای حمایت از تولید داخل گفت: دولت من قانون اساسی را احیا و اجرا می کند. شرایط را به سمتی برده که مملکت با قانون اداره شود.

زاکانی با بیان اینکه یاد گرفته خام فروشی کرده و از آن ارتزاق کنیم افزود: تولید باید دو ویژگی رشد اقتصادی پایدار و اشتغال زا داشته باشد.ما ثروت و امکانات داریم اما به خوبی از آن استفاده نمی شود. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه نرخ بیکاری و اشتغال در دولتش چقدر می شود، گفت: دولت نرخ بیکاری را ۱۰ درصد اعلام کرده در حالی که ۱۳ درصد است من وعده می دهم ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار شغل ظرف چهار سال از طریق احیای زمینه تولید ایجاد می کنیم . همچنین در کنار  ساخت سالی یک میلیون مسکن تکلیفی ،جمعا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در پایان ۴ سال دولتم از محل فرار مالیاتی ساخته می شود.این یعنی علاوه بر خانه دار شدن مردم شغل هم ایجاد می شود.

وی ادامه داد: الان ۲/۵ میلیون بیکار داریم که از این تعداد ۲۵۰ هزار نفر بیمه بیکاری می دهیم و مردم خون دل از مسوولان می خوردند علاوه بر آن زنان سرپرست خانوار و زنان خانه دار  نیز بیمه می شوند.

زاکانی با بیان اینکه مردم را از مفسده ها نجات می دهیم، درباره چگونگی ایجاد اشتغال برای جوانان گفت: اساس حرمت ایجاد اشتغال مولد با خلق ثروت است. به کار اولی ها آموزش داده و در نوبت پیدا کردن کار قرار می گیرند ، اگر کار پیدا نشد ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به عنوان بیمه بیکاری می دهیم تا با عزت زندگی کنند.

وی درباره راهکارش برای کنترل نرخ تورم اظهار کرد: این دولت تورم و با ۱۹ درصد تحویل گرفت و الان با تورم میانگین ۴۰ درصد تحویل می دهد. علت تورم قیمت گذاری نرخ ارز ، کاهش تولید و افزایش تقاضا و افزایش انتظارات تورمی است که برای کنترل آن چند کار کوتاه مدت و میان مدت انجام می دهیم. 

وی ادامه داد: ظرف یک سال تورم و به ۲۰ درصد می رسانم چون اگر در سال اول تورم یک رقمی شود به رکود تورمی تبدیل و تولید نابود می شود؛ در  کوتاه مدت کنترل تورم از طریق مدیریت درست نرخ بهره بانک ها و قیمت گذاری دقیق ارز  متناسب با صادرات بوده و در میان مدت نیز سه کار ویژه انجام می شود، ایجاد درآمد پایدار برای دولت از طریق مالیات ، کنترل نقدینگی و تنظیم ناترازی بانک ها.

زاکانی ادامه داد : با اصلاح ساختار بودجه و سیاست های پولی و بانکی و اصلاح سیاست های ارزی و همچین   کنترل سفته بازی و بازار سیاه تورم کم کم سقوط می کند لذا وعده می دهم در پایان چهار سال تورم به صورت نرم جهانی یعنی قابل پیش بینی و حداکثر ۲.۴ خواهد شد.

وی درباره راهکارش جهت ایجاد ثبات در بازار مسکن ، طلا و ارز گفت: برای ایجاد ثبات در بازار ارز اقداماتی در جهت مدیریت ، تقاضا ، امکان خرید و سرمایه گذاری بسته های ارزی و تعیین اولویت ها و قیمت گذاری ارزی و نظارت بر خروج ارز از کشور صورت می گیرد، درباره مسکن هم مسکن از سوداگری خارج کرده و مسکن از کالای واسطه ای خارج می شود.درباره سکه از طریق عایدی بر سرمایه همین کار را کرده و مملکت را با ثبات خواهیم کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها