«فردا» گزارش می‌دهد

جزئیات برخی اخلال‌ها در روند برگزاری انتخابات؛ کمبود تعرفه یا سوء مدیریت؟

کد خبر: 1074415

​گزارش‌های متعددی از اخلال در روند برگزاری انتخابات حکایت دارد که واکنش‌های متعددی را برانگیخته است.

جزئیات برخی اخلال‌ها در روند برگزاری انتخابات؛ کمبود تعرفه یا سوء مدیریت؟

گروه سیاست فردا: از ساعت اولیه آغاز رأی‌گیری انتقادهای زیادی نسبت به تأخیر در شروع فراید اخذ رأی در حوزه‌های انتخابیه متعددی به گوش رسید. انتخابات رأس ساعت هفت صبح آغاز شد اما بر اساس گزارش‌ خبرنگاران و مردم در مناطقی مانند شهران، حکیمیه، منطقه ۱۲، غرب تهران و بعضی نقاط دیگر، علی‌رغم آنکه برخی از مردم از قبل از ساعت هفت صبح برای رای‌دهی در صف حضور داشتند، اما مسئولان آن حوزه‌ها اعلام کردند که رأی گیری با تاخیر انجام می‌شود. حتی در حوزه انتخابیه مهمی مانند جماران نیز رأی‌گیری با 40دقیقه تأخیر آغاز شد. در برخی شهرها مانند بندرعباس هم این ناهماهنگی به چشم می‌خورد و مردم بندرعباس در بسیاری از شعب اخذ رأی از کندی فرآیند رای‌گیری و یا عدم شروع به موقع زمان رای گیری گلایه‌مندند. شعب اخذ رای که قرار بود بنابر اعلام رسمی وزارت کشور از ساعت هفت صبح رای ‌گیری را آغاز کنند، این کار را تأخیر بیش از یک ساعته آغاز کرده‌اند و در برخی دیگر نیز تا زمان تنظیم این خبر هنوز رای‌گیری آغاز نشده است و دلیل آن نیز عمدتا دیر تحویل گرفتن صندوق اعلام می‌شود.

این ناهماهنگی‌ها باعث اعتراض برخی چهره‌ها هم شد؛ مثلا باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت، نوشت: «ما متوهم نیستیم اما وقتی از هفت صبح تا کنون در حوزه رای گیری هستی و هنوز سیستم راه نیافتاده چه فکر می‌کنید؟ آقایان! طوفان را با این بند و بست‌ها نمی‌توانید کنترل کنید. مردم پای صندوق‌ها بمانند و خسته نشوند. ان‌شاءلله به زودی گریبان همه مفسدان و ناکارآمدان گرفته خواهد شد».

حتی اختلال‌ها در روند برگزاری انتخابات با اعتراض سید ابراهیم رئیسی، نامزد ریاست‌جمهوری، هم مواجه شد و او پس از انداختن رأی خود به صندوق در جمع خبرنگاران گفت: «بر اساس برخی گزارش‌ها که از سراسر کشور داشتیم برخی از شعب اخذ رأی فعال هستند اما در برخی دیگر، کار به کندی صورت می گیرد و لازم است که در رساندن تعرفه و آماده‌کردن رأی‌گیری تلاش مضاعف شود».

یا سروری، نامزد کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران، گفت: «به خاطر اختلالی که ایجاد شده با آقای محسنی‌ بندپی استاندار تهران تماس گرفتم و اعلام کرد در ۷۹ صندوق مشکل ایجاد شده که تا دقایقی دیگر برطرف می‌شود».

امیر شجاعان، رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور در گفتگو با خبرگزاری «مهر» درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر کندی دستگاه‌های احراز هویت و تاخیر در آغاز فرآیند رأی‌گیری در شعب اخذ رأی گفت: «دستگاه‌های احراز هویت به لحاظ فنی هیچ مشکلی ندارند. اینکه دستگاه‌های احراز هویت دیر به شعب اخذ رأی تحویل داده شدند، به لحاظ رعایت موارد امنیتی یک امر طبیعی است چراکه این دستگاه‌ها باید در نزدیکترین زمان به ساعات آغاز رأی گیری تحویل شعب داده شوند. در فرآیند جدید انتخابات، دستگاه‌های احراز هویت زمانی آغاز به کار می‌کنند که نماینده هیئت اجرایی و هیئت نظارت بر انتخابات به صورت همزمان در شعبه اخذ رأی حضور داشته باشند و قفل دستگاه را باز کنند. دلیل تاخیر در آغاز فرآیند رأی‌گیری در برخی شعب اخذ رأی ارتباطی به دستگاه‌های احراز هویت ندارد و ممکن است نمایندگان هیئت اجرایی و ناظر با تاخیر در شعبه حضور پیدا کرده باشند».

متعاقب این ناهماهنگی‌ها مسئولان شورای نگهبان تاکید کردند که این موضوع در حال پیگیری است و مسئولان وزارت کشور گفته‌اند که بسیاری از موضوعات حل شده است. شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای مطرح کرد که در صورت آماده نبودن دستگاه احراز هویت در حوزه‌های انتخابیه، رای گیری به صورت دستی انجام شود.

حالا اما نمایندگان مجلس درصدد شکایت از وزیر کشور هستند. زهره الهیان، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید اگر مشکل نبود تعرفه ادامه داشته باشد شکایت نمایندگان از وزیر کشور قطعی است. الهیان گفته است در بعضی ار حوزه‌های رای‌گیری در تهران تعرفه با تاخیر ارائه شده و در ساعات اولیه تعرفه در این حوزه های رای‌گیری در تهران وجود نداشته است. این نماینده  گفته است به نظر می رسد سوء مدیریت در این رابطه وجود دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها