بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های خارجی

کد خبر: 1074517

رسانه های خارجی سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را مورد توجه قرار دادند که در ساعات اولیه با حضور مقام معظم رهبری و مقامات رسمی کشوری از جمله روسای سه قوه و وزیر امور خارجه کشورمان پای صندوق های رای همراه بود.

بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های خارجی

 ایسنا: با آغاز روند رای گیری سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، مقام معظم رهبری و مقامات رسمی کشوری با حضور پای صندوق های رای، بر اهمیت مشارکت همگانی مردم در انتخابات برای رقم زدن سرنوشت کشور تاکید کردند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (جمعه ۲۸ خرداد) پس از انداختن رای خود به صندوق سیار ۱۱۰ مستقر در حسینیه امام خمینی (ره) یادآورشدند: روز انتخابات روز ملت ایران است. امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند. مردمی که با حضور کنار صندوق‌های رای و با دادن رای در واقع تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سال‌های آینده معین می‌کنند.

ایشان با بیان اینکه امروز متعلق به مردم است، افزودند: هر کاری که ملت ایران امروز تا شب انجام بدهند از حضور کنار صندوق تا رای دادن، این سازنده آینده آنها و تعیین‌کننده سرنوشت چهار ساله آنهاست. درست به همین دلیل است که عقل و خرد انسان حکم می‌کند که در این آزمون بزرگ ملی و سراسری همه شرکت کنند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان مطرح کردند: بیایید و تشخیص بدهید و انتخاب کنید و رای بدهید. این چیزی است که برای آینده کشور و یکایک مردم دارای اهمیت است. حتی یک رای هم مهم است. هیچ کس نگوید حالا با یک رای من چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یک رای هم قطعا دارای اهمیت است و یک رای یک رای، آرای میلیونی ملت را تشکیل می‌دهد.

خبرگزاری رویترز با بازتاب حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی پای صندوق های رای گیری به اظهارات ایشان درباره اهمیت مشارکت گسترده رای دهندگان در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری کشورمان پرداخت. 

این خبرگزاری اظهارات مقام معظم رهبری را پس از انداختن رای‌شان در صندوق نقل کرده و به نقل از ایشان نوشت: یک رای هم قطعا دارای اهمیت است. بیایید رای بدهید و رئیس جمهورتان را انتخاب کنید. این برای آینده ی کشور شما مهم است. 

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از انداختن رأی خود در صندوق سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان گفت: این انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است و از مردم درخواست می کنم که به مشکلات و مسائلی که در مراحل قبل از ثبت نام نامزدها تاکنون وجود داشته توجه نکرده و با حضور در پای صندوق‌های رای به نامزد مورد نظر خود رای دهند.

به گزارش ایسنا، روحانی روز جمعه تاکید کرد: مردم ما به خوبی می دانند که این انتخابات برای سرنوشت خودشان و نظام جمهوری اسلامی چقدر اهمیت دارد و ای کاش هیچ مشکلی از روز ثبت نام نامزدها تا امروز نداشتیم.

رئیس جمهور با اشاره به اجرای بدون تاخیر انتخابات و در زمان تعیین شده، گفت: در گزارشی که امروز وزیر کشور ارائه کرد از لحاظ امنیت در سراسر کشور حتی یک مورد ناامنی وجود ندارد و این بسیار ارزشمند است.

 روحانی افزود: از لحاظ مراعات حفظ سلامت مردم نیز همه پروتکل‌های بهداشتی در تمامی حوزه‌های انتخاباتی رعایت می‌شود و همچنین مرحله به مرحله و قدم به قدم به سمت الکترونیکی شدن انتخابات پیش می‌رویم.

 خبرگزاری تاس سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را مورد توجه قرار داده و نوشت: ایرانی ها در هفت صبح امروز به وقت محلی پای صندوق های رای رفتند تا رایشان برای انتخابات ریاست جمهوری در صندوق رای بیاندازند. بیش از ۶۶ هزار مرکز رای گیری در سراسر این کشور برقرار شده است. 

تاس ادامه داد: ایرانی ها همچنین در ۱۳۳ کشور دنیا که ۲۳۴ مرکز رای گیری دیگر نیز در آن ها فعال است، رای خواهند داد. 

این خبرگزاری روسی همچنین به حضور  رهبر انقلاب اسلامی پای صندوق رای پرداخته و نوشت: پرس تی وی جمعه گزارش داد، مقام معظم رهبری ایران رای خود را در انتخابات ریاست جمهوری به صندوق انداختند و از ایرانیان خواستند به مراکز رای گیری بروند. ایشان گفتند،  «ما از ملت می خواهیم بروند و رای بدهند چون این به نفع کشور است». 

تاس در ادامه گزارشش به کناره گیری برخی از کاندیداها از رقابت پرداخته و آورده است: روز چهارشنبه، شماری از کاندیداها تصمیم گرفتند کناره گیری کنند که با این وجود، چهار مشارکت کننده در  رقابت برای مدیریت اجرایی کشور باقی ماند. 

خبرگزاری آذربایجانی ترند با مورد توجه قرار دادن برگزاری سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در گزارشی در این باره نوشت: مقامات رسمی ایران در حال رای دادن در سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند. حسن روحانی رئیس جمهور فعلی و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، امیر حسین قاضی زاده هاشمی، عبدالناصر همتی کاندیداهای این دور از انتخابات ریاست جمهوری و سایر مقامات رسمی در این انتخابات رای داده اند. 

ترند ادامه داد: سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری امروز ساعت ۷ صبح به وقت محلی آغاز شد. چهار نفر کاندیدای ریاست جمهوری هستند، از جمله محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی نائب رئیس مجلس ، عبدالناصر همتی(رئیس کل پیشین بانک مرکزی ایران) می شود. 

این خبرگزاری در آخر نوشت: انتخابات ریاست جمهوری قرار است تا دوازده نیمه شب ادامه داشته باشد. اگر لازم باشد، انتخابات می تواند تا ساعت ۲ بامداد تمدید شود. ۳۱ استان و ۴۵۰ شهرستان در ایران وجود دارد. به طور کلی ۵۹.۳ میلیون رای دهنده واجد شرایطند که در سیزدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کنند. 

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از انداختن رای خود در صندوق انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات ثمره مردم سالاری دینی در کشور ما است و مردم ما با مجاهدت و تلاش خود توانستند جمهوریت و اسلامیت نظام را حفظ کنند.

وی ادامه داد: صندوق های رأی بزرگترین و مهمترین سرمایه سیاسی و اجتماعی کشور هستند، همانند شوراهای شهر که در سطح محلی و رئیس جمهور در سطح ریاست قوه مجریه برای مردم انجام وظیفه می کنند.

علاوه بر این، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعد از شرکت در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در آنتالیا در جمع خبرنگاران  در ترکیه در اظهاراتی گفت:‌ حق تعیین سرنوشت یکی از مهمترین حقوقی است که مردم ما با انقلاب به دست آوردند و جمهوریت یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.

وی با دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات افزود:‌ ممکن است ناراحتی‌هایی به خاطر مشکلات و کمبودها وجود داشته باشد که من به سهم خودم به خاطر این مشکلات از مردم عذرخواهی می‌کنم ولی معتقدم که لازم است مردم در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند و صندوق آرا بهترین جا برای تعیین سرنوشت و آینده فرزندان و مسیر کشور است و امیدوارم در این کار تمام هم وطنان با علاقه شرکت کنند ، مردم ما همواره اشتباه پیشگویان سیاسی را ثابت کرده‌اند  و این بار نیز ثابت شود.

ظریف همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات وزارت خارجه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور تصریح کرد:‌ ما تلاش کرده‌ایم که در هر جا که امکان داشته شعبه اخذ رأی داشته باشیم و این زمینه را فراهم کنیم که ایرانیان خارج از کشور بتوانند در انتخابات حضور داشته باشند و با مشارکت فعال خود سرنوشت و آینده خود را رقم بزنند چرا که این حق مردم است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها