انتخابات سیزدهم و پدیده باطله

کد خبر: 1075155

افزایش بی‌سابقه آرای باطله می‌تواند یک پدیده اجتماعی نوظهور تلقی شود.

 انتخابات سیزدهم و پدیده باطله

گروه سیاست سایت فردا - از ماه‌ها قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم رسانه‌ها و سیاسیون گمانه‌زنی را شروع کرده و بعضا دنبال پدیده می‌گشتند. یکی از سعید محمد می‌گفت و دیگری از سورنا ستاری. با نزدیک شدن به موسم انتخابات و مشخص شدن نامزدها اما پدیده‌ها نیز تغییر کردند. اصلاح‌طلبان ، حداقل آن بخش به صحنه آمده از همتی به عنوان پدیده نام برده و در جناح مقابل نیز برخی منتظر بودند که قاضی‌زاده هاشمی پدیده شود.

بعد از انتخابات اما معلوم شد که پدیده اصلی آرای باطله بوده است. تعداد این آرا به شکل معناداری افزایش یافته و نه فقط از ادوار گذشته بلکه از سه نامزد بازنده نیز بیشتر بود.

در همین راستا، روزنامه همشهری در گزارشی آرای باطله را پدیده خوانده و نوشته است: « افزایش بی‌سابقه آرای باطله می‌تواند یک پدیده اجتماعی نوظهور تلقی شود.صاحبان این رای‌ها را می‌توان کسانی تلقی کرد که ضمن وفاداری به سازوکار انتخابات، علاج دردهای مزمن جامعه و مسیر کنشگری عمومی را خارج از چارچوب‌های سنتی جست‌وجو می‌کنند و از دوگانه مرسوم در همه ادوار انتخابات عبور کرده‌اند.»

این گزارش می‌افزاید: « آرای باطله اگرچه در نتیجه نهایی انتخابات تأثیرگذار نبود اما می‌تواند پدیده انتخابات سیزدهم لقب بگیرد؛ پدیده‌ای که بیش از ظاهر سیاسی، بر دلالت‌های اجتماعی روشنی اشاره دارد و باید درصورت‌بندی تحولات جامعه مورد توجه قرار بگیرد.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها