آینده روحانی

کد خبر: 1075648

گمانه‌زنی‌ها درباره آینده سیاسی روحانی و مقصد بعدی او بعد از این یک ماه و اندی که از دولت مانده، شروع شده است.

آینده روحانی

گروه سیاست سایت فردا - اولین و شایع‌ترین سوالی که بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری پرسیده می‌شود این است رئیس جمهور مستقر بعد از ترک پاستور به کجا می‌رود؟ مخصوصا وقتی که او دولت دوم خود را به پایان رسانده باشد. 

به طور معمول اولین پاسخ نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام است. به هرحال آنجا محلی است که قرار است تجارب و نظرات کار‌کشته‌گان سیاست استفاده شود. این طور که معلوم است نگاه سیاسی و رویکرد متفاوت افراد نیز مانعی برای رفتن آنان به این نهاد نیست. شاهد آنکه حتی محمود احمدی‌نژاد نیز با این همه حاشیه و جنجال آفرینی در این مجمع عضو است و همین سبب شده که برخی این نهاد مهم را محل بازنشتگی سیاسیون تعبیر کنند.

حالا که حسن روحانی در واپسین روزهای دولت دوم خود به سر می‌برد، درباره آینده سیاسی او نیز گمانه‌هایی مطرح می‌شود. جدای از آن گروهی که فکر می‌کنند وی با این عملکرد و کارنامه در دولت یازدهم و دوازدهم به عصر خانه‌نشینی و خاطره‌نویسی وارد می‌شود، برخی سعی دارند که حدس بزنند او از این پس در کدام جایگاه و به چه عنوان کار خواهد کرد. 

باشگاه خبرنگاران امروز در گزاشی عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را یک گزینه جدی برای آینده روحانی می‌داند و می‌نویسد: «هنوز هشت سال ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به پایان نرسیده بود که حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در اسفند ماه ۱۳۷۵ با حکم جدیدی، وی را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزیدند. صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت احمدی نژاد در مورد سرنوشت رئیس جمهور بعد از مرحوم هاشمی رفسنجانی می‌گوید: یک کسی مثل آقای خاتمی با اینکه دوره ریاست جمهوری‌اش چه از ناحیه خود او، چه دولتش و چه مجموعه همسوهای فکری‌اش خیلی در حق رهبری جفا شد، ولی وقتی دوره‌اش به پایان رسید، آقا به او می‌گویند که من بنا دارم شما را به عنوان عضو مجمع تشخیص منصوب کنم. خاتمی خودش می‌گوید «به من اجازه دهید من آنجا نباشم، یک کار شخصی دارم، آن کارم را دنبال کنم شاید بهتر باشد». ایشان هم نیز پذیرفتند.»

این گزارش افزوده است: «در سال ۹۲ هم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با صدور حکمی محمود احمدی‌نژاد را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند. با این حال، اما حسن روحانی از سال ۱۳۷۰ تا کنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. همچنین در دوره سوم مجلس خبرگان رهبری، نماینده مردم استان سمنان و بعد از آن نماینده‌ی مردم استان تهران در این مجلس و عضو هیئت رئیسه بوده که حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی با اشاره به همین موضوع گفته است که رئیس جمهور عضو مجمع تشخیص است و اگر کنار برود با حکم رهبری دوباره مشغول به کار خواهد شد.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها