در انتخابات 1400 تخلفی از احزاب گزارش شد؟

کد خبر: 1076611

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینکه توقع داریم نقش‌آفرینی و اثرآفرینی احزاب و گروه‌های سیاسی را بیشتر مشاهده کنیم، گفت: در انتخابات اخیر گزارشی از تخلف احزاب نداشتیم.

در انتخابات 1400 تخلفی از احزاب گزارش شد؟

حمزه امرایی در نشست خبری امروز خود با اشاره به برگزاری چهارمین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در سال جاری، اظهار کرد: در این جلسه درباره نقش‌آفرینی احزاب و جبهه‌های سیاسی بحث شد.

وی افزود : در جلسه کمیسیون بر حقوق قانونی و مسئولیت‌های حزبی تاکید شد و راهکارهایی هم در این راستا مورد بررسی قرار گرفت از جمله استفاده از ظرفیت های  رسانه ، خانه احزاب و افزایش تعامل و همفکری با احزاب و ارتقای فضای احساس مسئولیت احزاب ملی و استانی.طبق قانون احزاب، ما توقع داریم  نقش‌آفرینی و اثرآفرینی احزاب و گروه‌های سیاسی را بیشتر مشاهده کنیم.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ادامه داد: با توجه به گزارش ارائه شده برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی با وجود برگزاری کنگره سالیانه، مدارک و مستندات خودشان را به دبیرخانه ارائه ندادند،  بنابراین ما تاکید داریم احزاب در مدت قانونی یعنی یک هفته پس از برگزاری مجمع عمومی،  مدارک و مستندات خودشان را ارائه دهند.

امرایی همچنین گفت: تشکیل  جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم متشکل از حزب اسلامی قانون، جامعه اسلامی زینب و انجمن اسلامی فرهنگیان قم به مدت یکسال به اطلاع کمیسیون رسیده وفعالیت آنها  بلامانع است. اگر این جبهه  بعد از یکسال بخواهد ادامه فعالیت داشته باشد، باید درخواست تمدید به دبیرخانه ماده ۱۰ احزاب بدهد.

وی  درباره حق رأی نمایندگان از سوی احزاب خاطرنشان کرد: مطابق قانون احزاب مصوب سال ۹۵، کمیسیون ۷ عضو دارد. نماینده دادستان کل، نماینده رییس قوه قضاییه، معاون سیاسی وزیر کشور، دو نماینده از مجلس و دو نماینده از احزاب که در حال حاضر نمایندگان دبیران کل احزاب حق رأی ندارند و هرگاه قانون تغییر کند و حق رای به آنها داده شود، ما هم آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی درباره پرداخت یارانه به احزاب گفت: آخرین یارانه پرداختی مربوط به سال۹۷ بوده است اما پیگیری‌ها انجام شده است و هرگاه یارانه تخصیص داده شد،  طبق شرایط و ضوابط قانونی عمل خواهیم  کرد. زمانی ۲ میلیارد تومان و زمانی دیگر ۶۰۰  میلیون تومان یارانه به احزاب پرداخت شد و این بار هم باید منتظر شد که بودجه چقدر تخصیص می یابد.

امرایی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا تخلفی از احزاب در انتخابات رخ داده است، بیان کرد: طبق قانون، احزاب ما حقوق قانونی و مسئولیت دارند و مشارکت افزایی در انتخابات از جمله نقش‌هایی است که از احزاب انتظار داریم. در انتخابات گزارشی از تخلف احزاب نداشتیم./ ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها