پیگیری هزینه‌کرد نادرست «شستا» در دادگاه

کد خبر: 1077054

نماینده اصفهان در مجلس گفت: هزینه‌کرد ناصواب شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی مصداق رعایت نشدن حق الناس و اضرار حق موکلین شده و باید در دادگاه صالحه پیگیری شود.

پیگیری هزینه‌کرد نادرست «شستا» در دادگاه

 حجت الاسلام حسین میرزایی نماینده اصفهان در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان سؤال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه «منابع حاصل از فروش شرکت سرمایه تامین اجتماعی (شستا) کجا هزینه شده است؟» گفت:  در سال گذشته بخشی از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یا شستا در بورس عرضه شد، بورس که به بهانه حل مشکل مشکلات نقدینگی، در مواردی مال مردم را به خود مردم قیمت بالا فروختند و با بازی‌های بورسی دولتی ارزش همین مال فروخته شده را به نازل ترین سطح رساندند. آنها به معنای واقعی کلمه سرمایه مردم را نابود کردند.

وی ادامه داد: در جهت صرف این منابع حاصل شده از ارائه اولیه شستا گفته های ضد و نقیض گوناگونی از جمله همین گفته‌های وزیر شنیده شده است. به طور دقیق منابع حاصل از این ارز چه بوده و به طور شفاف بگویند این منابع در کجا و در به چه مقدار هزینه شده است؟

نماینده اصفهان با بیان اینکه بیمه تامین اجتماعی سازمان بیمه گر است و یکی از مولفه‌های اصلی بیمه‌گری حوزه سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: بیمه گران برای حفظ و ارتقای ارزش ذخایر اندوخته‌های بیمه‌ای خود باید سرمایه‌گذاری کنند. سازمان تامین اجتماعی به همین دلیل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یا شستا را در اول شهریور سال ۶۵ ایجاد می‌کند.

وی افزود: شستا از محل حق بیمه‌ای که ماهانه از میلیون‌ها بیمه شده سازمان تامین اجتماعی برداشت می‌شود، سرمایه‌گذاری می‌کند. در نتیجه شستا  متعلق به کارگران بازنشستگان و همه بیمه‌گذاران تامین اجتماعی است، اما عملاً دولت آن را اداره و درباره اش تصمیم‌گیری می‌کند.

میرزایی بیان کرد: تصمیم دولت برای ورود شستا به بورس با مخالفت مالکان رو به رو می‌شود و آقای روحانی توجهی نمی‌کنند. مالکان شستا معتقد بودند دولت نه به قصد خیر خواهی بلکه به قصد برداشت از این خزانه مخفی برای تامین بخشی از بودجه خود، قصد واگذاری شستا به بورس را دارد. چرا و به اجازه کسی بخشی از شستا را فروختید و به ندای بازنشستگان و کارگران و بیمه‌گذاران که مخالف فروش اموال خود بودند توجه نکردید؟ شما که مدعی هستید برای تامین منافع بازنشستگان و کارگران و بیمه‌گذاران نیازمند منابع و پول بودید، در پی فروش شستا چقدر منابع کسب کردید و آن‌ها را چه کردید؟

وی ادامه داد: آقای شریعتمداری و سایر مسئولان تامین اجتماعی قول‌های متناقضی در پاسخ به این سوال بیان کردند. شریعتمداری در کمیسیون اجتماعی مبالغ به دست آمده را حدود ۷ هزار میلیارد تومان بیان کرده و امروز بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند. آقای سالاری ۱۲ هزار میلیارد و لطفی رئیس هیت مدیره در برنامه غیر محرمانه ۱۳ هزار میلیارد اعلام کردند.  این تفاوت حدود هزار میلیارد تومانی حاکی از عدم شفافیت است که ناشی از ناآگاهی به مبلغ واقعی است یا عالمانه مبلغ واقعی غیرشفاف اظهار می‌شود. در این صورت معلوم است فردی این مبالغ را به یغما برده و یا در حالت دوم مدیران مسئل مشکلاتی داشته‌اند.

نماینده اصفهان  تصریح کرد: به گفته شریعتمداری بخشی از این منابع برای ارتقای سطح منزلت دفترچه‌های بیمه‌های خدمات درمانی هزینه شده و بدهی وزارت بهداشت پرداخت شده تا دفترچه‌ها را درست تحویل بگیرند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه وزارت بهداشت دولتی است و تامین اجتماعی از دولت طلبکار است، باید طلب تامین اجتماعی بین دولت و وزارت بهداشت تهاتر و صرف سرمایه‌گذاری مناسب جهت پاسخگویی تعهدات تأمین اجتماعی به بیمه‌گذاران و بازنشستگان می‌شد. این هزینه کرد ناصواب مصداق رعایت نشدن حق الناس و اضرار حق موکلین شده و باید در دادگاه صالحه پیگیری شود./ باشگاه خبرنگاران

این خبر تکمیل می‌شود...

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها