خوش‌چشم: وزیر خارجه دولت آینده باید فردی تحول‌خواه و مبتکر باشد

کد خبر: 1077130

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تا زمانی که طرف آمریکایی‌ بدون هزینه ایران را تحریم می‌کند، قطعاً اراده‌ای برای برداشتن تحریم نخواهد داشت.

خوش‌چشم: وزیر خارجه دولت آینده باید فردی تحول‌خواه و مبتکر باشد

گفت‌وگویی با سیدمصطفی خوش‌چشم، تحلیلگر مسائل راهبردی و بین الملل انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

سیاست خارجی در ۸ سال گذشته انفعالی بود

- در هشت سال گذشته، تنها کانون توجه بخش دولت در زمینه سیاست خارجی، بر روی تنش زدایی با آمریکا بوده است.

- به عبارت دیگر اقدامات دستگاه سیاست خارجی کشور، بیشتر واکنشی و انفعالی بوده است که همان نیز بر اساس یک طرح، یعنی برجام جلو رفته است و طرح جایگزین و یک استراتژی جامع برای حل اختلاف با آمریکا دیده نشده بود.

در طول هشت سال گذشته تاثیرگذاریمان در منطقه کاهشی بوده است

- به نظر می‌رسد، در طول هشت سال گذشته، تاثیرگذاریمان در منطقه در حال کاهش بوده است.

- کارهایی که در منطقه قفقاز انجام شد و نتایج آن، گویای این امر است که متاسفانه در طول شش سال گذشته، ما از یک بازیگر فعال و قدرتمند منطقه‌ای، با حوزه نفوذ تمدنی، شاهد کاهش نفوذ و تاثیرگذاری در سرزمین‌های تمدنی‌مان از جمله در منطقه قفقاز بوده‌ایم.

- در زمینه کشورهای دیگر منطقه نیز متاسفانه علی رغم وجود پتانسیل‌های بالا، ما از طرح‌های مبتکرانه برای تثبیت امور راهبردی و اقتصادی استفاده و بهره نبردیم بنابراین نیاز است که بر اساس طرح جدیدی برای سیاست خارجی، کنشگری را به دستگاه سیاست خارجی بازگردانیم.

اروپا صرفاً محدود به سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان نیست

- لازم است این طرح، هدفمند و با اولویت اقتصادی چارچوب‌گذاری و اولویت‌بندی شود تا با گسترش روابط همسایگی و همچنین گسترش روابط با کشورهایی که حاضرند با ما بر اساس منافع متقابل و احترام کار کنند، به ویژه در حوزه اقتصادی، گسترش روابط و همکاری‌ها را انجام دهیم.

- متاسفانه ما اروپا را معادل با سه کشور تروئیکای انگلستان، آلمان و فرانسه می‌دانیم و از ظرفیت‌های موجود اقتصادی در دیگر کشورها مثل ایتالیا و اسپانیا اغماض کردیم و آن‌ها را نادیده گرفتیم.

آمریکا اراده‌ای برای رفع تحریم ندارد

- تا زمانی که طرف آمریکایی بدون هزینه جمهوری اسلامی ایران را تحریم می‌کند، قطعاً اراده‌ای برای برداشتن تحریم نخواهد داشت.

- بایستی با طرح دعوا در مراکز و دادگاه‌های بین‌المللی و همینطور با استفاده از دیگر ابزارها تحریم‌های آمریکا را هزینه‌مند و با آنها مقابله کرد.

- شاید مجموعه این سیاست‌ها، بتواند طرف آمریکایی را از استراتژی و راهبرد مهار به سمت راهبرد حل اختلاف با ایران مجبور کند.

پاسخ «خیر» رئیسی حاوی چند پاراگراف پیام برای آمریکایی‌ها بود

- «خیر» آقای رئیسی، نکته به جایی بود و نکته برجسته سخنان آقای رئیسی دقیقاً همین تک کلمه جواب بود.

- بایدن به عنوان بخش کوچکی از پازل سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران و برجام در ابتدای امر که به قدرت رسید، سعی می‌کرد راجع به ایران صحبت نکند و در حقیقت، آن «نه» و «بله» معروف را که بیان کرد برای این بود که عدم تمایل خودش را نشان بدهد.

- این پاسخ آقای رئیسی که با یک «خیر» جواب دادند، حاوی پیامی بیش از چند پاراگراف برای طرف آمریکایی است که متوجه شود دوران جدیدی در سیاست خارجی و استراتژی خارجی جمهوری اسلامی ایران نسبت به آمریکا شروع شده است.

رئیسی یک فرد تحول‌خواه و در عین حال منطقی و عاقل است

- به نظر می‌رسد حضور آقای رئیسی به عنوان یک فرد انقلابی و تحول خواه و در عین حال منطقی و عاقل، فرصت نادر و کمیابی را در اختیار کشور بگذارد تا سیاست خارجی کشور را متحول کند.

- بر همین اساس، ما نیاز داریم سیاست خارجی بر اساس یک راهبرد جامع‌نگر، متوازن، متعادل، کنش‌گرانه و با هدف‌گذاری و اولویت اقتصادی انجام و متحول بشود.

- داشتن راهبرد و چشم انداز جامع‌نگر یعنی در آن، روابط با همه کشورها دارای وزن و معیار مشخصی باشد و همچنین از تمرکز بر روی آمریکا، تغییر وزن به حوزه‌هایی مثل آمریکای لاتین، آفریقا، چین، روسیه و شرق آسیا را شاهد باشیم.

وزیر خارجه دولت آینده باید فردی تحول‌خواه و مبتکر باشد

- قطعاً یکی از مشکلات ما در زمینه انتصاب وزرا در کابینه از جمله وزیر خارجه خواهد بود که لازم است بر اساس گزینش نخبگانی از میان نیروهای متخصص و متعهد و دارای انرژی انتخاب شود.

- باید شخصی با نگاه راهبردی و تحول خواهانه و مبتکرانه پیدا کنیم که بعد در تکمله‌ی آن، یک تیم که دارای این خصایص باشند را همراهش کنند تا ایشان با این تیم بتواند چنین طرح راهبردی را جلو ببرد.

- باید دستگاه قدیمی سیاست خارجی ما که ۲۰ سال بر اساس این اسلوب پیش رفته و بر اساس نگاه قدیمی به سیاست خارجه به فعالیت پرداخته است را نوسازی و همگام با اقتضائات، به روز کنیم./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها