ادعای عجیب درباره آرای باطله

کد خبر: 1077228
ادعای عجیب درباره آرای باطله

آرای باطله اگرچه تاثیری در روند انتخابات نداشت اما دستان خالی دشمنان و منتقدان برای هجمه به جمهوری اسلامی ایران، این موضوع را فرصتی برای خود می‌بیند. هرچند میزان آمار باطله در این دور از انتخابات جای سوالات بسیاری را باقی گذاشته است اما یقینا این کنش سیاسی شهروندان، امتیازی در سبد دشمنان نیست و هر رأی، اعتماد و اعتقاد به جمهوری اسلامی است.

گمانه‌زنی‌ها درباره این موضوع حتی با موضع‌گیری صریح و روشنگرانه رهبر انقلاب نیز کماکان ادامه خواهد داشت، زیرا دشمنان حربه‌ای برای حاشیه‌سازی و تفرقه‌افکنی ندارند و چاره‌ای جز پرداختن به مسائل این‌چنینی ندارند. گمانه‌زنی درباره نسبت آرای باطله با شخصیت‌های شناخته‌شده نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ موضوعی که حالا مساله‌ساز شده است.

برخی اظهارنظرهای غیردقیق در داخل نیز باعث ایجاد حواشی می‌شود و مسائلی را به وجود می‌آورد. شمارش اسامی آرای باطله هیچگاه در دستورکار نبوده است و معمولا تفکیک نمی‌شده، اما حمیدرضا ترقی اخیرا در مصاحبه‌ای با اشاره به میزان آرای ریخته‌شده به صندوق در انتخابات۱۴۰۰ با نام محمود احمدی‌نژاد، گفت: حدود دومیلیون و ۷۰۰هزار رأی با نام محمود احمدی‌نژاد در انتخابات اخیر به صندوق ریخته شد که البته با توجه به کاندیدانبودن ایشان، به‌عنوان آرای باطله منظور شد.

واکنش مشاور وزیر کشور به تفکیک اسامی آرای باطله

 مواضع این‌چنینی، واکنش مشاور وزیر کشور را نیز در پی داشت. روح‌الله جمعه‌ای دراین‌باره عنوان کرد: شایعات مربوط به تفکیک اسامی آرای باطله کاملا کذب بوده و آرای باطله شامل آرای سفید و با نام‌های متفرقه است که حجم آرای سفید بیش از دوبرابر آرای با نام بوده است. تنها مرجع اعلام جزئیات انتخابات وزارت کشور است.

تکذیب تفکیک اسامی آرای باطله نشان می‌دهد، حساسیت‌آفرینی نسبت‌به این موضوع پروژه‌ای هدفمند است که به‌دلیل عدم اطلاع دقیق و بازی‌های رسانه‌ای عده‌ای در داخل را نیز درگیر می‌کند. تنوع و تکثر اسامی در آرای باطله عملا امکان دسته‌بندی و شمارش آن‌ها را غیرممکن می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال براساس همین اظهارنظرهای موجود، عده‌ای ممکن است اسم خود یا شخصی ناشناخته را در صندوق انداخته باشند که عملا غیرقابل ثبت و شمارش است.

البته ترقی در این اظهارنظر غیردقیق قصد توجه دادن همگان به اقبال کم نسبت‌به محمود احمدی‌نژاد را داشته است اما این موضوع نیز قابل دفاع نیست و نباید جامعه را نسبت‌به مسائل این‌چنینی حساس کرد. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه این مصاحبه تاکید می‌کند: این میزان آرا نشان داد که در کل کشور طرفداران ایشان چه تعداد هستند و علی‌رغم این همه سروصدا و داد و فریاد ایشان، دومیلیون و ۷۰۰هزار نفر در یک جمعیت بالغ بر ۸۰میلیون نفری طرفدار ایشان هستند که البته حتی در این حالت هم از آرای آقای همتی بیشتر بود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین تصریح کرد: از سه‌میلیون و ۷۰۰هزار آرای باطله در انتخابات اخیر، دومیلیون و 700هزار رأی به ایشان داده شده که نشان از پایگاه مردمی کل طرفداران ایشان است و البته این میزان رأی نیز عموما به‌خاطر عملکرد دولت نخست احمدی‌نژاد است، نه اینکه دنباله‌رو مواضع فعلی ایشان باشند. این وزن برای خود ایشان نیز تعیین‌کننده است تا بداند با این میزان طرفدار نباید ادعاهای زیادی داشته باشد.

آرای باطله؛ اعتبار صندوق

 محمود احمدی‌نژاد رسما از ابتدا اعلام کرده بود که در صورت عدم احراز صلاحیت در انتخابات شرکت نخواهد کرد و طرفداران وی هم به فرض وجود هرچند اندک، به تبعیت از وی باید در انتخابات شرکت نمی‌کردند؛ نه اینکه اسم وی را نوشته و به صندوق بیندازند. آرای باطله با هر تحلیل و تفسیری حضور مردم پای صندوق‌های رأی را روایت می‌کند؛ حضوری که نشان‌دهنده دلبستگی مردم با نظام جمهوری اسلامی است و باید از آن بهره برد و نسبت‌به آن خوش‌بین بود.

رهبر انقلاب نیز در دیدار با رییس و مسوولان قوه‌قضاییه به این موضوع پرداختند و نسبت‌به آن نکاتی را مطرح کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به برخی تحلیل‌های غلط درباره آرای باطله نیز اشاره کردند و گفتند: این آرا، ابدا به معنای جدایی آن‌ها از نظام نیست بلکه برعکس است، زیرا کسی که پای صندوق رأی آمده و فرد مقبول خود را در لیست نامزدها ندیده ولی اسم شخص موردنظرش را نوشته یا رأی سفید داده، درواقع علاقه‌مندی خود را به صندوق رأی و نظام نشان داده است.  علاقه‌مندی مردم به صندوق رأی مساله مهمی است که در دوره‌های مختلف شاهد آن بوده‌ایم. حضور مردم در بزنگاه‌ها پشتوانه محکمی برای جمهوری اسلامی است که این کشتی را از طوفان‌ها عبور داده است. تغییر مسیر سیاستگذاری در کشور نیز موضوعی بوده که بارها از طریق همین صندوق‌های رأی به وقوع پیوسته است و مردم با گوشت و پوست خود تاثیرگذاری در سیاستگذاری کلان کشور را لمس کرده‌اند.

هرچند اوضاع اقتصادی و وضعیت بد معیشتی باعث شده است مردم نسبت‌به عملکرد مسوولان اعتراض داشته باشند و مدام آن‌ها را به باد انتقاد بگیرند اما این موضوع هم برخلاف پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها نتوانست مردم را از نظام جمهوری اسلامی ناامید کند و پایبندی آن‌ها به انقلاب را نیز بار دیگر به رخ همگان کشید.

در پایان باید بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد  که آرای باطله علی‌رغم نیت و برنامه‌ریزی‌های برخی، رأی به نظام و صندوق رأی است. ایجاد فاصله بین این افراد با نظام اشتباه است و نباید آن‌ها را سیاه‌وسفید دید. گمانه‌زنی درباره اسامی نوشته‌شده در آرای باطله نیز آدرس غلط دادن است و هیچ دستاوردی برای مردم و نظام ندارد./صبح نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها