افزایش ۷ برابری بودجه فرهنگی در مجلس یازدهم

کد خبر: 1077555

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه فرهنگی نیم درصد بوده اما ما برای اولین‌بار توانستیم آن را به ۳/۵ درصد برسانیم و برای آن بسیار تلاش کرده‌ایم.

افزایش ۷ برابری بودجه فرهنگی در مجلس یازدهم

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی در نشست هم‌اندیشی نخبگان، اساتید، تشکل‌های دانشجویی و فعالان فرهنگی با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در دانشگاه آزاد واحد مشهد برگزار شد، در خصوص توجه مجلس یازدهم به مسئله جوانگرایی اظهار کرد: بیش از ۱۵۰ جوان در مجلس داریم که تا به حال سابقه حضور در مجلس را نداشته‌اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: در کمیسیون فرهنگی با ۱۹ نفر کارمان را شروع کردیم و در ابتدای امر اولویت‌بندی کردیم که در طی این چهار سال چه کارهایی باید انجام شود.

وی ادامه داد: ما در مجلس دو کار جدی را باید انجام دهیم؛ اول اینکه قانون خوب بنویسیم و دوم نظارت کنیم تا قانون عملیاتی شود.

آقاتهرانی بیان کرد: خواست مردم، بیانات رهبری و نیاز امروز کشور را مورد بررسی قرار دادیم و به اولویت چند مسئله کلیدی رسیدیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از بحث‌های ما مسئله جمعیت است، زیرا ما در چاله جمعیت افتاده‌ایم و قانون آن نوشته شده است.

وی درباره روند بررسی این قانون اظهار کرد: ۱۹ نفر نماینده‌ای که در این کمیسیون قرار داشتند، حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر ساعت برای نوشتن این قانون وقت گذاشتند، دوباره کمیسیون تخصصی تشکیل شد و مجدد حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر ساعت برای آن وقت گذاشتند و قانون آن به شورای نگهبان تحویل داده شد.

آقاتهرانی ادامه داد: مسئله دوم بحث ازدواج آسان و حمایت از جوانان برای مسکن و شغل است که نیازی جدی است که کارش با همین قانون که نوشته شد، اصلاح می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه مسئله اولویت‌های این کمیسیون گفت: سپس به سراغ فضای مجازی رفتیم، فضای مجازی یک دنیاست و بسیار اهمیت دارد، قانون آن نیز نوشته شده است.

وی درباره جوسازی رسانه‌ای که علیه این قانون صورت گرفته است، متذکر شد: در یک روز بیش از ۱۳۰ هزار پست برای مخالفت با این قانون نوشته شده است اما ما پای آن ایستاده‌ایم و آن را به صحن علنی مجلس خواهیم آورد.

آقاتهرانی در خصوص آسان نبودن توجیه نمایندگان برای توجه به مسائل فرهنگی گفت: در حال حاضر که مردم برای نان شبشان مانده‌اند و اقتصاد مسئله بسیار مهمی است، توجیه ۳۰۰ نماینده برای توجه به این مسائل بسیار سخت است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بحث جمعیت ۹۷ درصد مجلس رای دادند که سابقه ندارد و این بسیار سخت بود.

وی با تاکید بر اهمیت مسائل فرهنگی گفت: اگر عمرمان را در فرهنگ بذاریم هم می‌ارزد و ما پای آن ایستاده‌ایم.

در سال دوم مجلس مدیریت صداوسیما و ورزش را بررسی می‌کنیم

در ادامه جلسه مسئول کمیته جمعیت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: دو مساله عمده جمعیت و فضای مجازی را در سال اول در کمیسیون فرهنگی مجلس کار کردیم و در سال دوم مدیریت صداوسیما و ورزش را بررسی می‌کنیم.

امیرحسین بانکی‌پور اظهار کرد: در خصوص طرح جمعیت و خانواده کسی نمی‌تواند ادعا کند نظری داشته و ما نظر او را نگرفته‌ایم مگر به ما اطلاع نداده باشند، چرا که هر متنی به دستمان می‌رسید را دقیق مطالعه می‌کردیم و مورد بررسی قرار می‌دادیم.

وی افزود: افراد می‌توانند به ما نامه و یا پیامک بزنند و نظر خودشان را بیان کنند و ما آن را بررسی می‌کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به گواه صاحب‌نظران، کمیسیون فرهنگی در یک سال اول ره‌آوردهای قوی داشته است.

بانکی‌پور بیان کرد: قانون جمعیت خانواده هشت سال در مجلس بحث می‌شد و به نتیجه نمی‌رسید اما ما توانستیم آن را به نتیجه برسانیم و برای آن در سال اول رأی بگیریم.

وی ادامه داد: مدیریت صداوسیما بیشتر از بیست سال است که قانونی برایش وجود نداشت اما کمیسیون فرهنگی مجلس وارد شده و آن را مورد بررسی قرار دادیم.

مسئول کمیته جمعیت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت ورود عمیق به مسائل فرهنگی و سطحی گذر نکردن از آن گفت: عرصه فرهنگ، عرصه عریض و طویلی است که عمق عجیبی هم دارد، اگر می‌خواستیم در سال اول به همه مسائل فرهنگی ورود کنیم باید برخورد سطحی با آن‌ها می‌داشتیم اما ما مسائل را در این چهار سال اولویت‌گذاری کردیم که هر کدام را در چه سالی پیگیری کنیم تا بتوانیم به عمق آن برسیم.

بانکی‌پور در توضیح مربوط به طرح جوانی جمعیت عنوان کرد: این طرح ۷۴ ماده دارد که در آن به ۲۱ مسئله رسیدیم و هفت مورد آن اولویت داشت که آن‌ها را وسیع‌تر دیدیم.

وی تشریح کرد: یکی از مسائل آن، مسکن است که الگوی مسکن فعلی تاب بیشتر از دو فرزندی را ندارد، ما این را تصویب کردیم که هرکسی بیشتر از سه فرزند دارد زمینی ۲۰۰ متری در خارج از کلانشهر به آن‌ها داده شود و همچنین مبلغ ۱۵۰ میلیون وام هم به آن‌ها تعلق گیرد، این زمین‌ها را با قیمت تمام شده در اختیار مردم قرار می‌دهیم و ۸ سال هم موعد بازپرداخت قسط‌های آن است که مشوق خوبی است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عرصه دیگر عرصه سقط جنین بود که متأسفانه ۳۵ برابر کرونا کشته سقط جنین در کشور داریم، آمار سقط جنین روزانه بالای دو هزار نفر است، حدود ۹ ماده برای سقط جنین داشتیم و ریشه‌های آن باید از طریق قانون پیگیری شود.

بانکی‌پور بیان کرد: اوضاع بهداشت و درمان همراه با فرزندآوری نبود که در این باره هزینه‌های سرسام‌آور درمان ناباروری و زایمان بیمه شدند.

وی با بیان اینکه کارشناسان اذعان کردند که در این طرح مسائل همه جانبه دیده شده است، تاکید کرد: در بحث فرهنگی نمی‌شود تک جلسه‌ای وارد شد و باید همه ابعاد مسائل در جلسات متعدد بررسی شوند، نماینده باید مسئله را حل کند و با حرف زدن چیزی درست نمی‌شود.

مسئول کمیته جمعیت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۰ درصد بودجه‌های سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌ها در حوزه جمعیت و خانواده قرار است، کار شود.

بانکی‌پور در پاسخ به دغدغه دانشجویان مادر گفت: حدود هشت حکم در این طرح برای مادران دانشجو دیدیم که قوانین متعددی در آن آمده است.

وی تاکید کرد: مسئله جمعیت و خانواده ۷۴ ماده شد که نتوانستیم یکی از آن را حتی حذف کنیم، زیرا همه مسائل باید دیده شوند.

گفتنی است؛ در ابتدای این نشست نمایندگان گروه‌های مختلف اعم از اساتید، دانشجویان، طلاب و اهالی رسانه به ایراد سخت پرداختند و دغدغه‌های خود را بیان کردند.

مسائلی همچون اهمیت مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، توجه به جوانان، مسکن، ازدواج، مادران دانشجو، فضای مجازی و سبک زندگی اسلامی موضوعاتی است که به آن‌ها پرداخته شد.

همچنین تعدادی از فعالان فرهنگی حاضر در جلسه خواستار بررسی دقیق وزرای پیشنهادی دولت جدید، از نمایندگان شدند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها