قاضی زاده هاشمی: باید کشور را تا 3 هفته تعطیل کنیم

کد خبر: 1077989

رکنا: عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا عنوان کرد که برای مهار کرونا در کشور باید تا 3 هفته کشور را تعطیل و قرنطینه کرد.

قاضی زاده هاشمی: باید کشور را تا 3 هفته تعطیل کنیم

شیوع کرونا در کشور منجر به پیک پنجم کرونا شده است. از هفته گذشته وضعیت کرونا به گونه ای است که بنا به رنگ بندی کرونا برای جلوگیری از گسترش کرونا در کشور برخی از مشاغل باید تعطیل شوند.

به گزارش رکنا، امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به الگوهای ساخت واکسن کرونا گفت: در حال حاضر چندین پلتفرم و همه تکنولوژی‌های ساخت واکسن را در کشور داریم. علاوه بر این دو واکسن هم با همکاری اسپوتنیک و کوبا در حال ساخت است. اما هیچ کدام از واکسن‌های مذکور به مرحله تولید صنعتی نرسیده حتی واکسن ایران برکت که از نظر تولید از بقیه جلوتر است، در حجم زیاد که مورد نیاز کشور است، به مرحله تولید نرسیده و احتمالا تا آخر تابستان بتوانند به تولید در حجم انبوه برسند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: درحال حاضر واکسن‌هایی که اجازه استفاده را گرفتند سه میلیون و چهار میلیون در ماه تولید می‌شوند و برای رسیدن به ساخت سی و چهل میلیون در ماه باید کارخانه آن ساخته شود. در حال حاضر واکسن برکت به مرحله تولید سه الی چهار میلیون در ماه رسیده است. ضمن دیداری که از بخش تولید صنعتی واکسن برکت داشتم متوجه شدم این بخش قابلیت توسعه دارد و مخبر می‌گفت در صورت توسعه می‌تواند در ماه تا صد میلیون دُز هم در ماه واکسن تولید کند.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد شیوع پیک‌های پیاپی کرونا در کشور تصریح کرد: بسیاری از کشورها مانند انگلیس و رژیم صهیونیستی که تعداد بالایی از جمعیت خود را واکسن زدند، هم پیک‌های کرونا را تجربه کردند. در حقیقت واکسن خطر مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد نه خطر ابتلا را، هم‌چنان که گاردین اخیراً در مقاله‌ای در این مورد نوشته بود اینکه چند دُز از واکسن زده شود، محل چالش است. در حقیقت دانش پزشکی نسبت به این موضوع کامل نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: لذا ابتدا باید مردم مناطق مرزنشین واکسینه شوند. اما در حال حاضر ورودی‌ها رها شدند و در این مناطق پروتکل‌ها به خوبی رعایت نمی‌شود لذا باید چرخه انتقال ویروس از بین برود، همچنانکه چین و استرالیا این کار را کردند.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۵ درصد جمعیت کشور واکسینه شدند، تصریح کرد: آمریکا توانسته مرگ‌ومیر را در ایالت‌هایی کنترل کند که واکسیناسیون را در آن ایالت‌ها با قدرت انجام داده است. در حقیقت برای از بین بردن پاندمی ۱۸ میلیارد دُز واکسن در طی ۸ ماه نیاز است که واکسن‌های موجود در جهان یک چهارم این میزان هم نیستند.

وی با اشاره به علل تاخیر در واکسیناسیون در داخل گفت: در ابتدا بحثی در مورد واردات واکسن داشتیم که این باعث شد واردات واکسن دیر صورت بگیرد. علاوه بر این کشوری مانند هند پول را گرفت اما واکسن نداد و یا با تاخیر چین‌ واکسن را تحویل داد. مسئله واکسن استراتژیک شده، این ویروس تا ۵ سال آینده در کشور ادامه دارد چرا که کشورهای سازنده واکسن هنوز نیاز داخل خود را برطرف نکردند. البته کشوری مانند ترکیه زودتر از ایران اقدام به خرید واکسن کرد و در مورد اینکه چرا دولت ایران نتوانست زودتر اقدام به خرید واکسن کرونا کند، باید خود دولت پاسخگو باشد.

قاضی‌زاده هاشمی در واکنش به وضعیت بحرانی سیستان و بلوچستان ناشی از شیوه کرونا گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا در این مورد بحث شده برخی امیدوار بودند پیک کرونا در سیستان و بلوچستان در حال کنترل است و امیدوارم به همین صورت باشد. بنده در مناظرات هم مطرح کردم که با تمرکز بر روی مرزها و واکسینه کردن مردم این مناطق و در عرض دو سه ماه میزان شیوع کرونا در کشور کاهش پیدا می‌کند. در هر صورت این کار اقدام مدیریتی قاطع می‌خواهد چراکه به واسطه سه هفته لاک داون و واکسیناسیون جمعیت هدف می‌توان کرونا را کنترل کرد، بنابراین این اقدامات باید در اولویت دولت بعد قرار بگیرد.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد پیک پنجم کرونا ابراز کرد: ساده‌انگاری در برخورد با کرونا از ابتدا وجود داشت.به این معنی که به محض آرام شدن شرایط، پروتکل‌ها را رها می‌کنیم. در پیک قبلی که ناشی از شیوع کرونا انگلیسی بود،این نوع کرونا از شادگان وارد شد، می‌دانستیم که باید شادگان را ببندیم و اگر دو هفته شادگان بسته می‌شد این ویروس سرایت پیدا نمی‌کرد و به مابقی سرزمین راه پیدا نمی‌کرد اما استحکام در مورد رعایت پروتکل‌ها به موقع صورت نگرفت. همچنین در چهار پنج هفته قبل در نواحی جنوب مواردی از ویروس جدید کرونا دیده شد، باید نیروها متمرکز می‌شد و منطقه بسته می‌شد تا به کل کشور سرایت پیدا نکند.

وی در پایان یادآور شد: توصیه بنده به دولت برای مقابله با کرونا این است که اگر می‌خواهد با جدیت کرونا را کنترل کند، سه اقدام اساسی باید انجام دهد. اول اینکه کشور سه هفته تعطیل شود که چرخه ویروس از بین برود. دوم اینکه همه مردم مرزنشین در عمق ۵۰ کیلومتری باید واکسینه شوند و در نهایت قرنطینه شدید برای ورود و خروج از کشور را اعمال کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها