تصمیم مهم رئیسی برای مذاکرات وین

کد خبر: 1078551

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر با حضور در ویژه‌برنامه «القسم» (سوگند) شبکه المیادین برای انتخاب رئیس جمهور جدید ایران گفت، سخنگوی دولت از پیشرفت در مذاکره با عربستان سخن می‌گوید اما عملا چیزی دیده نمی‌شود.

تصمیم مهم رئیسی برای مذاکرات وین

شبکه خبری المیادین در ادامه پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری ایران و سوریه تا روز ادای سوگند رئیس جمهور جدید، امروز سه‌شنبه میزبان مجتبی امانی رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در قاهره بود. 

المیادین با پخش سخنان علی ربیعی سخنگوی دولت که بیان کرد گفت‌وگوهای ایران و عربستان پیشرفت خوبی داشته پرسید، آیا این پیشرفت به گام‌های عملی میان دو کشور خواهید رسید یا خیر و امانی گفت، فکر می‌کنم آنطور که اعلام شد، حدود دو ماه پیش بود که گفته شد گفت‌وگوهایی در عراق [میان تهران و ریاض] انجام شده و فکر می‌کنم قبلا هم همین الفاظ را دو طرف مطرح کرده‌اند که پیشرفت خوب حاصل شده و مذاکرات مثبت است. اما ما عملا روی زمین هیچ نشانه‌ای هنوز ندیده‌ایم که اینطور باشد.

امانی گفت، عربستان دنبال دستی می‌گردد که او را بگیرد و از باتلاقی که در منطقه بخصوص در یمن در آن گرفتار شده نجاتش بدهد. الان هفت سال از حمله و آغاز جنگ عربستان علیه یمن می گذرد. مسئولان سعودی هم خیلی مدت است که می‌گویند که بزودی موضوع یمن را فیصله می‌دهند و بر حوثی‌ها و انصارالله پیروز می‌شوند اما اینطور نشده است. من فکر می‌کنم وضعیت منطقه با آمدن دولت جدید در ایران و پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری باید تغییر کند. 

المیادین پرسید، آیا ایران قادر است که عربستان را از این باتلاقی که می‌گویید، خارج کند؟ و امانی پاسخ داد، امکان کمک ایران به عربستان هست. در یمن روزانه شماری انسان کشته می‌شوند و این هیچ نتیجه‌ای هم [برای ریاض] ندارد. ایران بارها اعلام کرده که آماده است به عربستان کمک کند. شما می‌دانید از نگاه عربستان هم حتی اینطور است که آمدن کسی مثل آقای رئیسی در رأس دولت در ایران و رأی آوردن بشار اسد به معنای قوی‌تر شدن محور مقاومت است. 

امانی گفت، همه می‌دانند که عربستان الان سال‌هاست که تلاش می‌کند بشار اسد را ساقط کند اما نتوانسته است. وزیر خارجه وقت عربستان هم چند سال پیش گفته بود که لازم است آمریکا رأس افعی را بزند و منظورش ایران بود. امروز حرف‌هایی جدید می‌زنند که می‌خواهند با ایران در حسن همجواری باشند اما صرفا حرف به درد نمی‌خورد. باید در عمل شاهد پیشرفت گفت‌وگوها بین ایران و عربستان باشیم. ایران بارها دستش را به سوی عربستانی‌ها دراز کرده با هدف همزیستی و تحقق ثبات در منطقه.

امانی در پاسخ به سوالی دیگر درباره توافق هسته‌ای و مذاکرات وین، گفت، ایران خواستار برداشته شدن همه تحریم‌ها شده و گفته خواستار مدتی برای راستی‌آزمایی این امر هست. قطعا چند هفته کافی نیست. به نظر من مذاکرات وین به نتیجه مهمی خواهد رسید [اما نه در دوره دولت فعلی]. دولت آقای ابراهیم رئیسی می‌خواهد برخی امور را تغییر دهد. شاید مسئولیت مذاکره را از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی منتقل کند و این می‌تواند بر شکل و محتوای مذاکره اثر بگذارد. ایران ترجیح می‌دهد که مذاکره به شکل دو طرفه باشد. 

وی در خصوص موضع رژیم صهیونیستی و همکاری آمریکا با آن در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیز گفت،‌ ترامپ در برآورده کردن خواسته‌های سران رژیم صهیونیستی خیلی عجول بود و فکر می‌کنم چیزی که الان اتفاق افتاده این است که با آمدن جو بایدن این سرعت کمتر شده است. /فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها