رئیس صداوسیما چه کسی خواهد بود؟

کد خبر: 1078904

بسیاری از مدیران با سابقه، معتقدند «علی عسگری» با توجه به جایگاه صدا و سیما و نفراتی که می‌توانسته‌اند در این جایگاه قرار گیرند جزء اولویت‌های این سازمان نبوده اما وضعیت به وجود آمده که منتهی به استعفا یا برکناری سرافراز شد.

رئیس صداوسیما چه کسی خواهد بود؟

 نخستین بار، اواخر تابستان ۹۹ بود که شنیده شد؛ برخی از مدیران شبکه‌های سیما ـ منهای حوزه ی استحفاظی علی فروغی و دوستان! ـ در حال جا به جایی هستند؛ این شنیده‌ها حاکی از آن بود که با انتقال برخی از مدیران مراکز استان‌ها به ساختمان جام جم، مدیریت در حوزه ی مراکز استانی نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد. این اخبار به قدری شیوع پیدا کرد که برخی از مدیران بعضی مراکز در تلاش بودند تا با مدیران فعلی مراکزی که قرار بود به آن جا منتقل شوند ارتباط گرفته و از کم و کیف کار در آن مراکز آشنا شوند اما این موضوع ناگهان در محاق رفت و دیگر خبری از آن شنیده نشد.

اواخر بهمن ۹۹ مجدداً و اما این بار در سطح مدیریت برخی

شبکه ‌ها، اخبار و شنیده‌ها دلالت بر جا به جایی‌هایی داشت که حتی برخی از نفرات مورد نظر در رسانه‌ها نیز از آن‌ها نام برده شد و اما با مسکوت ماندنِ دوباره ی این جا به جایی‌ها و پیگیری‌های به انجام رسیده متوجه شدیم همه ی این جا به جایی‌ها به پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ موکول شده و اما این روزها اخبار و شنیده‌ها می‌گوید: «تا تکلیف ریاست سازمان معلوم نشده، هرگونه جا به جایی ممنوع!»

‌تجربه ی تلخ «سرافراز» و احتیاط دو قبضه!

اگرچه بسیاری از مدیران با سابقه، معتقدند «علی عسگری» با توجه به جایگاه صدا و سیما و نفراتی که می‌توانسته‌اند در این جایگاه قرار گیرند جزء اولویت‌های این سازمان نبوده اما وضعیت به وجود آمده که منتهی به استعفا یا برکناری سرافراز شد تقریبا این سازمان عریض و طویل را در برابر یک عمل انجام شده قرار داد اما همان عده می‌گویند ریاست علی عسگری بر این سازمان در حکم روسای دوران انتقالی است و بعد تفویض حکم رئیس جمهوری در ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، نوبت به انتخاب مدیر این سازمان خواهد رسید پس اگر این روزها برخی گمانه زنی‌ها در بعضی رسانه‌ها دیده می‌شود به این دلیل است که احساس می‌شود پایان ماموریت علی عسگری نزدیک است اما رئیس جدید با توجه به تجربه ی تلخ سرافراز با احتیاط علیحده انتخاب خواهد شد.

‌از بدنه ی سازمان یا از میان سیاسیون؟!

بر اساس بررسی‌ها؛ دو نظر و عقیده در این حوزه وجود دارد، یکی این که رئیس بعدی سازمان صدا و سیما از میان مدیران همین سازمان انتخاب خواهد شد اما مدیری که، بیش از سیاسی بودن علمی، اجتماعی و آشنا به تمامی ابعادِ این سازمان باشد. این عده اگرچه تلاش دارند «علی فروغی» را مطرح کنند اما به نظر می‌رسد این مدیر جوان، برای نشستن بر این صندلی مهم، حالا حالاها باید صبوری پیشه کند!

در کنار این عده، برخی که به سازمان صدا و سیما ـ به غلط! ـ سیاسی و حزبی می‌نگرند نیز معتقدند اگر «فرضیه» ی «یک دست شدن قدرت» ریشه در واقعیت داشته باشد به طور طبیعی «علی فروغی» با صاحبان قدرت در زمان حال چندان زاویه‌ای ندارد اما این عده قطعاً متوجه نیستند فردِ مورد نظر برای ریاست بر سازمان صدا و سیما صدها ویژه گی باید داشته که یکی از آن‌ها نیز زاویه نداشتن شاید نباشد. فارغ از این مسئله چنین به نظر می‌رسد بزرگان نظام تصمیم گرفته‌اند در کنار انتخاب و انتصاب‌های اخیر، صدا و سیما را از تبدیل شدن به اتاق فکر یک جبهه و جناح نیز خلاصی بخشند و روزهای آرام و منطقی‌تری را پیش روی این سازمان قرار دهند که با این تفاسیر گزینه‌ای به نام علی فروغی چندان شانسی ندارد!

‌از علی لاریجانی، صفار هرندی تا... عزت الله ضرغامی...

در سازمان چندین و چند چهره ی شاخص از جمله علی دارابی از مدیران باسابقه در این سازمان نیز حضور دارند که عملاً در گمانه زنی‌هایی که عمدتاً توسط سیاسی‌ها انجام شده جایی ندارد اما افراد و شخصیت‌هایی در حد علی دارابی نیز هستند که فعلا نامی از آن‌ها برده نشود بهتر است!

و اما اگر بنا بر عقیده ی آن عده‌ای که مدیر بعدی سازمان صدا و سیما را یک چهره ی سیاسیِ شناخته شده می‌دانند آن وقت است که ریز و درشت‌هایی به صف خواهند شد؛ از علی لاریجانی و رحمانی فضلی گرفته تا صفار هرندی و حتی عزت الله ضرغامی و البته چند چهره ی دیگر که انگار پای ثابت لیست‌های گمانه زنی شده‌اند و اما در این لیست اگرچه وزن و جایگاه علی لاریجانی در مقایسه با دیگر گزینه‌ها تقریبا غیر قابل قیاس است اما نزدیکان علی لاریجانی به طور قطع این موضوع را رد کرده و استدلال شان نیز این است که بازگشت به صدا و سیما عملاً به صلاح علی لاریجانی بعدِ جریانات عدم احراز صلاحیت و نظائر آن نیست!

چهره ی دیگر که البته عنوان کردنِ وی را بی‌دلیل نیز نمی‌دانیم چون سابقه ی کار در صدا و سیما را دارد عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت روحانی است چهره‌ای که اگرچه پررنگ است اما شانس بسیار اندگی برای او قائل هستند زیرا حداقل از جانب هسته‌های اصلی قدرت در صدا و سیما حمایت نمی‌شود.

نفر دیگر صفار هرندی است چهره‌ای که معلوم نیست چرا هربار که گزینه‌سازی می‌شود نامی از او نیز به میان می‌آید اما در بین نام‌هایی که از طایفه ی سیاست عزم ریاست بر سازمان صدا و سیما کرده‌اند نیز دیده می‌شود. از «عزت» که آمده بود «زیر میز» بزند نیز نام برده‌اند کسی که این مسیر را قبلاً پیموده است و شاید رسم نباشد یک نفر بعد انقطاعِ ارتباط با یک سازمان دوباره مطرح شود اما جماعت گمانه ساز برای معرفی کردنِ فرد مورد نظر خود تقریباً به هر اسم با ربط و بی‌ربطی چنگ خواهند انداخت.

‌از گزینه‌ها که امیدی بر نخاست!

چنانچه گزینه‌ها همین‌ها باشند باید گفت؛ ریاست علی عسگری مستدام خواهد ماند اما اگر خبرها مبنی بر گزین‌هایی بیرون از دایره ی سیاست باشد باید گفت در روزهای آینده نام‌های بیشتری به میدان خواهند آمد، نام‌هایی که حتی اگر کمتر شنیده شده باشند نیز از شانس بالایی برخوردار هستند!/آفتاب یزد

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها