حمیدرضا ترقی در یادداشتی اختصاصی برای «فردا» نوشت:

چهار مؤلفه مردمی‌شدن دولت

کد خبر: 1081174

خوشبخانه روحیه مردمی‌بودن در آقایان رئیسی و قالیباف وجود دارد و امیدواریم در آینده شاهد نزدیک‌شدن حاکمیت و مردم باشیم که امری به شدت مقبول است.

چهار مؤلفه مردمی‌شدن دولت

گروه سیاست سایت فردا: حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر سیاسی در یادداشتی برای سایت «فردا» نوشت: نسبت صحیح و همبسته دولت و مردم معطوف به عوامل مختلفی است که می‌توان آنها را در چهار محور خلاصه کرد:

1. نخستین عامل حضور رئیس‌جمهور و عوامل دولت از جمله وزرا در میان مردم است؛ به‌نحوی که آنها باید خودشان به طور مستقیم در ارزیابی میدانی مشکلات مردم را مشاهده کنند و در پی مشاهده بی‌واسطه تصمیم‌گیری کنند.

2. دولت باید بتواند علاوه بر آنکه مشکلات واقعی مردم را دریافت، آنها را دسته‌بندی و متعاقبش برای رفع آنها راهکارهای دقیق طراحی کند. افزون بر این پاسخ روشنی درباره رفع یا عدم رفع مشکلات در هر حوزه‌ای به مردم بدهد و مردم احساس کنند که دولت هم با برنامه در پی رفع مشکلات است و هم شفاف گزارش کار می‌دهد.

3. سومین محور هم گفت‌وگو با مردم است؛ به این معنی که دولت باید به مردم فرصت بدهد تا سخن بگویند. دولت هم باید مردم را قانع کند و به طور مستقیم حرف بزند. وقتی مردم احساس کنند که دولت گوش شنوایی دارد، با سیاست‌های دولت همراهی می‌کنند که حتما تحقق چنین شرایطی باعث پیشبرد سیاست‌های دولت می‌شود.

4. چهارمین مؤلفه هم شرکت‌دادن مردم در تصمیم‌گیری‌هاست. مردم باید بتوانند در حوزه‌های مختلف اعم از سیاست، اقتصاد و فرهنگ در تصمیم‌گیری مشارکت کنند که راهکار چنین امری تقویت سَمن‌ها یا همان سازمان‌های مردم‌نهاد است. در واقع این نهادها حلقه وصل دولت و مردم هستند.

اگر این مؤلفه‌ها مورد توجه قرار بگیرند، دولت می‌تواند در قلب مردم جای باز کند و فاصله حاکمیت و مردم را کم کند و سرمایه اجتماعی نظام را افزایش دهد و در غیراین صورت حتما نافرمانی‌های مدنی گسترش می‌یابد و اعتماد مردم به دولت و البته نظام کم می‌شود. دولت سیزدهم هم باید منطبق با سیرده رسول‌الله(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و در دوران معاصر حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب رفتار کند و با مردم همراه و همدل شود. رئیس‌جمهوری که حتی وزرایش هم امکان دیدنش را نداشته باشند، واقعا در تراز جمهوری اسلامی ایران نیست و باید این رویکرد تغییر کند.

در پایان گفتنی است که خوشبخانه روحیه مردمی بودن در آقای رئیسی وجود دارد و او بدون واهمه از بیماری کرونا مدام در میان مردم است و سعی می‌کند مشکلات مردم را به طور مستقیم دریابد. همین روحیه در آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس نیز وجود دارد و در مجلس دهم شاهد بوده‌ایم که وظیفه نظارتی به طور میدانی انجام می‌شود؛ موضوعی که قابل تقدیر است. با چنین شرایطی این امید وجود دارد که در آینده شاهد نزدیک‌شدن حاکمیت و مردم باشیم که امری به شدت مقبول است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها