خجسته پور:احزاب به‌صورت دولت‌های در سایه مطالبه گری کنند

کد خبر: 1081793

فعال سیاسی اصولگرا درباره نقش احزاب در کشور آن هم پس از انتخابات توضیحاتی را بیان کرد.

خجسته پور:احزاب به‌صورت دولت‌های در سایه مطالبه گری کنند

علیرضا خجسته پور قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین درباره نقش احزاب پس از انتخابات در کشور، گفت: نکته اول این است که در هر صورت با عدم حضور احزاب قدرتمند و موثر اهداف نظام مردم سالاری دینی به طور کامل محقق شود، اما خود احزاب هم باید خانه تکانی انجام داده و توانمندی‌های خود را به جامعه اثبات کنند.

او ادامه داد: در همه جوامع احزاب نقش کادرسازی دارند، اما متاسفانه در حال حاضر در کشور ما با عوض شدن دولت‌ها تا پایین‌ترین رده، افراد تغییر می‌کنند و بسیاری از اینها هم پیشینه مشخصی نسبت به آن کاری که می‌خواهند انجام دهند ندارند. همچنین وقتی فردی روی کار می‌آید که عملکرد حزبی دارد حزب او باید پاسخگوی عملکرد او باشد، اما زمانی که شخص روی کار آمده هیچ شناسنامه و تعلق خاطری به جریان مشخصی ندارد قاعدتا پاسخگوی عملکرد خود هم نخواهد بود.

خجسته پور با اشاره به حمایت احزاب اصولگرا از سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: قاعدتا پس از انتخابات هم این جریان در صحنه سیاسی و اجرایی کشور نقش آفرین خواهند بود، اما تصمیم و انتخاب نهایی با خود سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم است و قطعاهیچ حزبی نباید به سراغ سهم خواهی برود و  اصولگرایان هم به این سمت نخواهند رفت، اما در کادرهای سیاسی و سایر پست‌ها می‌توان از این افراد استفاده کرد.

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین درباره آسیب شناسی احزاب در کشور ما نیز بیان کرد: در کشور ما پاسخگویی حزبی وجود ندارد، زیرا نظام انتخاباتی ما حزبی نیست، اما نقش مطالبه گری باید وجود داشته باشد و احزاب در همین دولت منتخب هم می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کرده و مطالبات را به سطح قوای سه گانه منتقل کنند و از آن‌ها هم توقع پاسخگویی داشته باشند، البته باز هم در شفافیت عملکرد‌ها می‌تواند نقش احزاب را برشمرد، اما معتقدم که در این سه حوزه مهم‌ترین حوزه عملکردی احزاب است.

فعال سیاسی اصولگرا راهکار تقویت نقش احزاب در کشور را اینگونه تشریح کرد: تغییرات قوانین انتخاباتی یکی از موضوعات و موضوع دیگر هم فرهنگ سازی است، به این معنا که همه باید به نقش احزاب در سیاست باور داشته باشند و بدانند که عدم حضور احزاب قدرتمند در کشور باعث می‌شود که ما نتوانیم اهداف خود را در تمامی زمینه‌ها دنبال کنیم. علاوه بر این خود احزاب هم باید خانه تکانی کنند و قوت و نیروی بیشتری بگیرند.

وی فضای انتخاباتی در کشور را نمود آسیب‌های حزبی در کشور دانست و بیان کرد: در انتخابات همه هزینه‌های حذف و اضافه افراد به شورای نگهبان محول می‌شود؛ در حالی که اگر احزاب ما نقش موثری داشتند یکسری از این فیلتر‌ها قبل از نامزدی انجام می‌شد، نه اینکه حدود ۱۵ هزار نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کنند و ۹ هزار نفر از آن‌ها هم صلاحیت شان احراز نشود، این هزینه‌ها می‌شد بر دوش احزاب بیفتد تا دیگر هزینه‌ای هم بر روی دوش نظام مترتب نشود.

خجسته‌پور در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این نقش مطالبه‌گری احزاب در کنار پاسخگویی قرار دارد و احزاب می‌توانند به‌صورت دولت‌های در سایه مطالبه گری کنند و مطالبات عمومی جامعه را از دولت‌ها و قوای سه گانه طلب کنند اما معتقدم که هنوز این نقش‌ها در کشور ما روشن نشده است./ باشگاه خبرنگاران

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها