ارزیابی فرجی راد درباره صادرات نفت خام از دریای عمان

کد خبر: 1082720

یک دیپلمات پیشین کشورمان معتقد است: خط لوله صادرات نفت از دریای عمان از نظر استراتژیک حائز اهمیت است و یک پیش بینی برای آینده است که می تواند در مواقع بحرانی کمک کننده باشد.

ارزیابی فرجی راد درباره صادرات نفت خام از دریای عمان

عبدالرضا فرجی راد در ارزیابی خود از افتتاح خط لوله صدور نفت خام از دریای عمان گفت: ایجاد خط لوله دارای اهمیت استراتژیک است. یعنی به دو دلیل ایجاد می شود. به عنوان مثال اگر در خلیج فارس زمانی درگیری رخ داد مانند ایام جنگ ایران و عراق که کشتی ها مورد هدف قرار می گرفتند این مساله در صادرات و فروش نفت وقفه ایجاد می کرد.

وی تاکید کرد: ایجاد خط لوله به بندر جاسک و دریای عمان پیش بینی برای آینده است همانند اقداماتی که کشورهایی مانند امارات ، عربستان، و عراق کردند تا اگر زمانی تنگه هرمز بسته شد چاره ای برای صادرات نفت داشته باشند .

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین اظهار کرد: با توجه به این که اگر حادثه ای در خلیج فارس رخ داد و خلیج فارس از طریق تنگه به دریاهای آزاد وصل می‌شود با بستن تنگه هرمز در حالت بحرانی کشتی ها در محاصره قرار می گیرند لذا ایجاد چنین خط لوله ای می‌تواند اهمیت استراتژیک داشته باشد.

سفیر سابق کشورمان در نروژ همچنین اظهار کرد: اما این موضوع در زمینه صادرات فعلی و دور زدن تحریم ها خیلی اهمیت چندانی پیدا نمی کند زیرا اولا ما مجبور هستیم نفتمان را تولید کنیم کشتی های زیادی در دریای آزاد داریم و اگر کسی نفت ما را بخواهد می‌توانیم از یکی از کشتی ها نفت مورد نظر را تحویل دهیم.

فرجی راد در ادامه گفت: در حال حاضر عمدتا ما نفت خود را به چین می فروشیم و در برخی کشورهای آسیای شرقی ، لذا در حال حاضر تنش خاصی در خلیج فارس وجود ندارد که بخواهیم این خط لوله را هم استفاده کنیم.

این استاد ژئوپلتیک دانشگاه در پایان گفت: بنابراین برای مقطع فعلی اهمیت ندارد اما از نظر استراتژیک می تواند در آینده کمک کننده باشد./ ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها