محسن کوهکن در یادداشتی اختصاصی برای «فردا» نوشت

چهار ملاحظه در چیدمان کابینه

کد خبر: 1082846

کابینه دولت آقای رئیسی باید بر اساس تدین و تقوا به دلیل کارهایی که می‌کند بر سر مردم منت نگذارد و از طرفی با مردم صادق باشد.

چهار ملاحظه در چیدمان کابینه

گروه سیاست فردا: محسن کوهکن، نماینده ادوار مجلس در یادداشتی برای سایت فردا درباره اولویت‌های سید ابراهیم رئیسی در چیدمان کابینه نوشت: چیدمان کابینه یکی از مهم‌ترین اقدامات هر رئیس‌جمهور است. رئیس‌جمهور باید بر اساس دیدگاه‌هایش وزرا را به مجلس معرفی و آن دست مسئولان که به انتصاب مستقیم خودش است را انتخاب کند. مشخصا آقای رئیسی دارای دو ویژگی مهم است؛ نخست تدین و اخلاص و دوم پشتکار که لازم است بر مبنای همین ویژگی‌ها کابینه‌اش را تعیین کند. در این مسیر ضرورت دارد که آقای رئیسی برای این مهم چند نکته را مدنظر داشته باشد.

نخست آنکه اعضایی به عنوان کابینه دولت تعیین شوند که متدین باشند و معیار اقداماتشان تقوا باشد تا بر اساس این ویژگی بر سر مردم منت نگذارند و بدانند که همت آنها در راستای رضایت خدا و مردم باید باشد. از سوی دیگر اگر تدین معیار اصلی اعضای کابینه باشد، نگاه مادی وجود نخواهد داشت و هر مسئولی تصور می‌کند کاری که انجام می‌دهد وظیفه‌ای الهی است.

دومین ویژگی باید قدرت مدیریت اعضای کابینه باشد. می‌دانیم هیچ نهاد یا وزارتخانه‌ای نیست که با تکیه بر فردمحوری اداره شود و اصلا امکانش وجود ندارد که شخص اول هر نهادی بتواند همه کارها را سامان دهد؛ به همین دلیل باید شخصی به عنوان وزیر تعیین شود که قدرت مدیریت نیروهای زیردستش را داشته باشد و بتواند در جهت اهداف دولت نیروهایش را هدایت کند. توان مدیریتی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های افرادی باید باشد که در دولت حضور می‌یابند.

سومین معیار تخصص است. حتما امروز بیش از هر زمانی نیاز به تخصص‌گرایی داریم زیرا مشکلات بسیار پیچیده و تخصصی‌ شده‌اند و نیاز است نیروهایی در کابینه حضور داشته باشند که متخصص باشند و اگر هم بناست از نیروهای جوانِ متخصص استفاده شود، باید تجربه هم به آن نیروهای جوان منتقل شود.

آخرین ملاحظه مهم هم این است که میان اعضای کابینه روحیه همگرایی و کار جمعی وجود داشته باشد. در گذشته اگر میان دو وزارتخانه اختلاف می‌شد، مدت‌ها این اختلاف در میان بود و کار جلو نمی‌رفت یا هیچ وقت در مجلس ندیدیم که وزیری بیاید و بگوید که حاضرم به وزارتخانه دیگر در راستای حل مشکلی کمک کنم و گویا هر کس می‌خواست گلیم خود را از آب بکشد. آقای رئیسی حتما می‌تواند با انتخابات نیروهایی همگرا این موضوع را محقق کند.

در پایان هم ذکر این نکته لازم است که دولت آقای رئیسی باید با مردم صادقانه سخن بگوید و صرفا وعده‌هایی را بدهند که توان انجامش را داشته باشد. مردم از شعارها و وعده‌های دروغین خسته شده‌اند و می‌خواهند صداقت را از مسئولان بشنوند تا با صدق، بتوان اعتماد عمومی به دولت را احیا کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها