نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «فردا» با ابوذر ندیمی

سفر قالیباف به سوریه مهم و مثبت است

کد خبر: 1082990

ابوذر ندیمی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به توقعات ایران از تجارت با سوریه و محقق نشدن آن، سفر رئیس مجلس به این کشور را مهم، مثبت و موثر ارزیابی می‌کند.

سفر قالیباف به سوریه مهم و مثبت است

گروه سیاست سایت فردا – محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس اواخر هفته جاری یک سفر رسمی به سوریه دارد و هدفش نیز پیگیری اهداف اقتصادی و تجاری است. او با مقامات ارشد سوریه از جمله بشار اسد دیدار کرده و علاوه بر برخی مسائل سیاسی به صورت ویژه درباره همکاری‌های راهبردی از جمله توافقات اقتصادی بین ایران و سوریه  گفت‌وگو خواهد کرد. 

اقدامی که به باور و گفته کارشناسان مسائل سیاسی و اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هرچه باشد ایران نقش بسیاری در کمک به سوریه داشته و متاسفانه به قدر کافی از آن منافع آن بهره نبرده است. ایران همیشه حمایت خود را از سوریه اعلام کرده و حال که وقت بازسازی است انتظار دارد نقش فعالانه و موثری تری داشته باشد تا منافع اقتصادی مورد نظر خود را تامین کند. وضعیت موجود اما اصلا رضایت بخش نیست و شاهدیم که برخی کشورها از جمله سوریه و ترکیه اگرچه به اندازه ایران در رفع بحران‌ها و چالش‌های این کشور نقش نداشته‌اند، بر بازار آن مسلط شده‌اند.

طبیعی است که در چنین شرایط رایزنی‌ها و تعاملات سیاسی که بسترساز همکاری‌های بیشتر اقتصادی و ... است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. در همین راستا است که رئیس مجلس نیز به سوریه خواهد رفت.

ابوذر ندیمی، کارشناس اقتصادی و مشاور نوبخت در سازمان برنامه و بودجه با مهم توصیف کردن سفر رئیسی مجلس به سوریه، گفت: « ما بر اساس نوع نزدیکی‌های سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی در سوریه توقع سهم حداکثری در بازسازی سوریه را داریم اما متاسفانه تا کنون این فرصت‌ها بیشتر از آن ترکیه و روسیه شده است. توقع اما این است که ما به هر صورت این سهم را در رابطه با تجارت و سازندگی سوریه داشته باشیم».

وی توضیح داد: «سفر آقای رئیس مجلس به سوریه می‌تواند حائز چند نکته مثبت باشد. اولا ما توجه به زحماتی که کشیده و همه تلاش‌هایی که انجام گرفته و جوانانی که شهید شدند و ... برای خودمان در این کشور به لحاظ همکاری‌های مشترک حق قائل هستیم. بنابراین بر اساس چنین رویکردی اصل این سفرها مفید است چون به قول معروف هر چه دیده بیند دل کند یاد. به تعبیر دیگر در سیاست باید ارتباط داشت و از قبل این ارتباطات به نتایج و دریافت رسید».

این نماینده پیشین مجلس افزود: «دومین نکته این است که سهم مبادلات تجاری ما از سوریه سهم نازلی است و حتی به اندازه افغانستان هم نیست و این به معنای آن است که ما در ارتباط با کشورهایی مثل عراق، افغانستان و مانند آن باید این توقع را داشته باشیم که فرصت‌سازی‌های جدیدی را در راستای تعامل با ما داشته باشند. به تعبیر دیگر این واقعیت قابل انکار نیست که ما نیاز داریم در راستای مسائل مربوط به تجارت کالا هم صادرات و هم واردات فرصت‌هایی را به اندازه چند ده میلیارد دلار حاصل کنیم که الان بسیار نازل است و یک پنجم این اعداد نیز نیست. با این رویکرد من این سفر را مثبت ارزیابی می‌کند».

ندیمی تاکید کرد: « معتقدم که ما به اندازه سرمایه‌گذاری‌های جانی، مالی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و حتی دادن هزینه‌های زیاد در مجامع بین‌المللی و مانند آن باید چنین رویکردی را داشته باشیم».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها