نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «فردا» با پیرمحمد ملازهی

رایزنی‌های اقتصادی در سوریه اهمیت ویژه‌ای دارد

کد خبر: 1083270

پیرمحمد ملازهی با اشاره به نقش ایران در شکست داعش در سوریه و سهم احتمالی آن از بازسازی این کشور، گفت که تامین اهداف اقتصادی و منافع تجاری ایران اهمیت بسیاری دارد و از این رو سفر آقای قالیباف به این کشور بسیار مهم است.

رایزنی‌های اقتصادی در سوریه اهمیت ویژه‌ای دارد

گروه سیاست سایت فردا – محمدباقر قالیباف رئیس مجلس روز گذشته به سوریه رفت تا مقامات عالی این کشور ملاقات و رایزنی کند. رایزنی‌هایی که گفته شده عمدتا اقتصادی و در جهت تامین منافع اقتصادی ایران در این کشور است. این سفر در واقع گام علمی قالیباف برای استفاده از ابزار دیپلماسی اقتصادی است و از نگاه کارشناسان و تحلیل‌گران اهمیت بسیاری دارد.

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با «فردا» به شرح دلایل اهمیت این سفر پرداخت و گفت: «واقعیت این است که در آنچه در سوریه اتفاق افتاد یعنی در شکست داعش، دو کشور ایران و روسیه دخالت اصلی را داشتند. ایران در زمین و روسیه در هوا برای رسیدن به این هدف کار کردند».

وی همیچنین گفت: « اگر ارزیابی دقیقی از وضعیت فعلی سوریه داشته باشیم، الان این کشور ویران شده است و بسیاری از شهرهای آن از بین رفته‌اند لذا زمینه بازسازی وجود دارد».

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: «حال اگر قرار باشد بازسازی نیز توسط همان دو شریک انجام شود باید به این نکته توجه داشت که روسیه آمادگی سرمایه‌گذاری کلان در این زمینه را ندارد. اهداف آنها عمدتا نظامی است و اگر هم قرار به سهم داشتن در بازسازی باشد بیشتر به دنبال بازسازی ارتش سوریه و ایجاد پایگاه‌های نظامی برای خودش است».

ملازهی همچنین گفت: «بخش دیگر بازسازی اما بازسازی تاسیسات و زیرساخت‌های از بین رفته سوریه است که به ایران واگذار خواهد شد. به خصوص که سایر کشورهای منطقه نیز به اندازه ایران توان این کار را ندارند و اگر هم بخواهند وارد شوند فقط تا اندازه‌ای است که سعی کنند ایران دست بالاتر را نداشته باشد. کشورهای پولدار خلیج فارس هم مایل نیستند که برای تقویت دولت در سوریه سرمایه‌گذاری کنند».

وی با اشاره به اینکه «ایران تنها کشوری است که سرمایه و انگیزه لازم را برای مشارکت در بازسازی سوریه دارد» گفت: « از این رو سفر آقای قالیباف به این کشور مساله حائز اهمیتی است».

ملازهی خاطر نشان کرد: «اگر قرار باشد که بخش خصوصی ایران در این زمینه موارد عمل شود، حتما دنبال منافع اقتصادی است و این منافع برای آنان باید از طریق دیپلماسی اقتصادی مهیا شود».

این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: «ایران همیشه تاکید کرده که در کنار سوریه قرار داد و برای بازسازی مشارکت می‌کند، در عین حال به این هم اهمیت می‌دهد که سهم خود را از بازار و اقتصاد این کشور داشته باشد لذا رایزنی‌های اقتصادی با سوریه و تلاش برای تحقق اهداف اقتصادی و تامین منافع تجاری ایران اهمیت بسیاری دارد».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها