فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف آب و برق

کد خبر: 1083455

پنج مرجع تقلید در پاسخ به استفتای وزارت نیرو در خصوص مصرف آب و برق اعلام نظر کردند.

فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف آب و برق

با توجه به شرایط کنونی کشور به دلیل کم بارشی در سال آبی و افزایش دما و به تبع آن افزایش مصرف برق، از پنج مرجع عالیقدر حضرات "آیت الله العظمی خامنه‌ای"، "آیت الله العظمی مکارم شیرازی"، "آیت الله العظمی سیستانی"، "آیت الله العظمی شبیری زنجانی" و "آیت الله العظمی علوی گرگانی" مدظله العالی در خصوص مدیریت مصرف آب و برق استفتا شد که پاسخ ایشان در این زمینه به شرح زیر عنوان می‌شود.

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای:

"بر مومنین گرامی لازم است نسبت به مسائل و مشکلات جامعه اسلامی اهتمام اکید ورزند و از رفتارهایی که موجب زحمت و کمبود برای دیگران می‌شود، پرهیز کنند و توجه داشته باشند که اسراف و زیاده روی غیر متعارف در مصرف حرام است. "

حضرت آیت الله العظمی سیستانی:

"اسراف یعنی مصرف بیش از حد، و تبذیر یعنی مصرف نا به جا، حرام است و همه مسلمین موظف‌اند این جهت را در استفاده از تمام نعم الهی که در اختیار آنان قرار گرفته، مراعات نمایند. "

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

"اگر هر فردی فقط یک لامپ غیرضرور را خاموش کند، همانند جمع شدن قطرات آبی می‌شوند که رودخانه عظیمی به‌وجود خواهند آورد و اگر این عمل به قصد کمک به یک هم‌ نوع انجام شود، یک کار عبادی است. "

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

"به طور کلی کاری که موجب سلب حق دیگران و اضرار به آن‌ها ولو آیندگان شود، جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی:

"هرگونه اسراف در مصرف برق و آب شرعا حرام است و لازم است مومنین و عموم ملت شریف ایران در شرایط فعلی نسبت به مصرف بهینه برق و آب اهتمام جدی داشته و با رعایت الگوی مصرف اسلامی به یاری هموطنان خود بشتابند."/باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها