روسیه: برجام، فرزند ما است و در قبال آن مسئولیت داریم

کد خبر: 1083604

معاون نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی: برجام، فرزند ما است و در قبال آن مسئولیت داریم.

روسیه: برجام، فرزند ما است و در قبال آن مسئولیت داریم

یک دیپلمات ارشد روسیه برجام را به «فرزند» کشورها تشبیه کرده و گفته که کشورها در قبال این توافق هسته‌ای مسئولیت دارند.

 «دیمیتری پولیانسکی»، معاون نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بر مسئولیت کشورها در قبال برجام تأکید کرد.

حساب توییتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل به نقل از این مقام روسیه نوشته است: «برجام، فرزند ما است و در قبال آن مسئولیت داریم. به همین دلیل است که فعالانه در حال انجام مذاکراتی در وین به منظور بازگرداندن ایران به پایبندی برجام هستیم.»

این مقام روسیه‌ای در ادامه گفته است: «فرایند مذاکرات در وهله اول به دنبال مشخص کردن این است که آمریکا را چگونه می‌توان به توافق هسته‌ای بازگرداند.»

مذاکرات وین

مذاکرات وین در برجام از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام و مجاب کردن ایران به متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.

ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران  رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.

گام‌های تحریمی آمریکا

این در حالی است که روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز پنجشنبه در گزارشی اختصاصی ضمن اشاره به نگرانی‌های مقامات‌ غربی از توانمندی رو به رشد موشکی ایران، از قصد ایالات متحده برای وضع تحریم‌هایی علیه پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش خود در توجیه این اقدام آمریکا نوشته است که مقام‌های امنیتی غربی بر این باورند که توانمندی‌های ایران در زمینه استفاده از پهپادها و موشک‌های هدایت شونده برای انجام حملات دقیق بیش از برنامه غنی‌سازی و برنامه‌های موشک بالستیکی این کشور برای ثبات منطقه غرب آسیا خطرناک است.

ایالات متحده در سال‌های گذشته تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران وضع کرده است اما طبق گزارش این روزنامه وال استریت ژورنال، مقام‌های آمریکایی معتقدند که هدف قرار دادن شبکه‌های تدارکاتی ایران همچون تأمین کنندگان قطعات مورد استفاده برای ساخت پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده، می‌تواند به طور مؤثرتری فعالیت‌های ایران را مختل کند.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی در خصوص توطئه جدید دولت بایدن برای هدف قرار دادن برنامه موشکی ایران گفت: «این (تحریم‌ پهپادها و موشک‌های هدایت شونده ایران) بخشی از یک رویکرد جامع است بنابراین ما با تمامی جنبه‌های تهدید ایران مواجه هستیم».

یکی دیگر از مقام‌های آمریکایی مدعی شده است که استفاده از پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده ایران علیه نیروهای آمریکایی و همپیمانان این کشور در منطقه افزایش یافته است و در این خصوص گفت: «پهپادهای ایران در حال تبدیل شدن به یک تهدید فزاینده برای همپیمانان ما در منطقه است».

  تصمیم دولت آمریکا تنها یکی از چندین اقدام ضد ایرانی است که مقام‌های این کشور همزمان با مذاکرات جاری در وین در خصوص برجام در پیش گرفته است.

خبرگزاری رویترز هم هفته پیش گزارش داده بود دولت «جو بایدن» در حال انجام بررسی‌های لازم برای جلوگیری از مبادلات نفتی ایران و چین است. این رسانه مدعی شده بود چین، بین ماه نوامبر ۲۰۲۰ تا مارس سال جاری به طور میانگین روزانه ۵۵۷ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.

با وجود این، برخی از تحلیلگران هم گفته‌اند تهدید به جلوگیری از مبادلات نفتی ایران-چین ممکن است تهدیدی پنهان باشد برای القای اینکه واشنگتن می‌تواند در صورت امتناع ایران از بازگشت به مذاکرات به این کشور هزینه‌هایی تحمیل کند.

«رابرت آینهون»، مقام اسبق آمریکایی که در حال حاضر جزو تحلیلگران اندیشکده بروکینگز است گفت: «این ممکن است راهی برای ارسال این سیگنال به رئیسی باشد که اگر ایرانی‌ها برای بازگشت به برجام جدی نباشد، آمریکا گزینه‌های لازم را در اختیار دارد و هزینه‌هایی تحمیل خواهد شد.»

آینهورن گفته اینکه چین چه واکنشی به اقدام احتمالی آمریکا نشان خواهد به این بستگی دارد که این کشور ایالات متحده را مقصر مذاکرات بداند یا ایران را./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها