نماینده مجلس: به دنبال قانونمند کردن فضای مجازی هستیم نه فیلترینگ

کد خبر: 1083780

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان با طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی به دنبال قانونمند کردن این فضا و نه فیلترینگ هستند و محور این طرح حمایت از کاربران است و هیچ قصدی برای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نداریم.

نماینده مجلس: به دنبال قانونمند کردن فضای مجازی هستیم نه فیلترینگ

امیرحسین بانکی پور در خصوص طرح مجلس درباره صیانت از کاربران در فضای مجازی، اظهار کرد: طراحان طرح به طور مرتب درباره چگونگی اجرای آن شفاف‌سازی می‌کنند و برنامه‌های مختلفی را در رسانه ملی به منظور تنویر افکار عمومی در نظر گرفته‌اند، اما آنچه که در متن طرح وجود دارد درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه به دنبال آن است که فضای مجازی قانون و ضابطه داشته باشد.

وی افزود: با وجودی که فضای مجازی در سایر کشورها تابع قوانین خاصی است، اما در ایران هیچ قانونی در این باره وجود ندارد که به همین دلیل هر زمانی مردم از فضای مجازی شکایتی داشتند نمی‌توانستیم طبق قانون به شکایت آنان رسیدگی کنیم.

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: طرح مجلس درباره صیانت از کاربران در فضای مجازی بیشتر به دنبال حمایت از اشتغال در فضای مجازی است. در بخشی از طرح آمده اگر پلتفرم‌های خارجی با درخواست ایران مبنی بر دایر کردن دفتر در کشورمان موافقت نکردند ممکن است فیلتر شوند. در این طرح توضیح داده شده که اگر این شبکه‌های اجتماعی خارجی حاضر به تأسیس دفتر در ایران نشدند در وهله اول وظیفه وزارت ارتباطات است که پلتفرم‌های داخلی را جایگزین آنان کند و اگر هم نتوانست بودجه‌ای در اختیار شورای عالی فضای مجازی قرار بگیرد تا جایگزین پلتفرم‌های خارجی را طراحی کند.

بانکی پور، گفت: اگر شورای عالی فضای مجازی هم نتوانست جایگزین مناسبی تعیین کند در طرح تصریح شده که هیچ محدودیتی برای شبکه‌های اجتماعی خارجی ایجاد نخواهد شد. این طرح هنوز در مجلس به تصویب نهایی نرسیده است و مراحل اولیه خود را طی می‌کند، منتها طبق بررسی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که اگر طرح صیانت را بخواهیم به صحن علنی مجلس بیاوریم وقت زیادی را از صحن مجلس می‌گیرد و چون نیاز به بحث تخصصی دارد باید متخصصان هم در آن شرکت داشته باشند که در صحن مجلس این امر میسر نبود.

از کسب و کارها در فضای مجازی حمایت می‌شود

وی تصریح کرد: به همین دلیل اصل ۸۵ قانون اساسی را مبنا قرار دادیم تا کمیسیونی مشترک و ویژه برای این منظور تشکیل شود و در این کمیسیون متخصصان حضور داشته باشند و با رأی دو سوم اعضا تصویب شود. معنای دو سوم اعضا این است که اگر کسانی غایب باشند رأی آنان منفی تلقی خواهد شد و در عمل باید ۹۰ درصد اعضا رأی مثبت بدهند تا طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی تصویب شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: مخالفان این طرح کسانی هستند که نمی‌خواهند هیچ قانونی در فضای مجازی وجود داشته باشد تا بتوانند به کارهای خلاف خود ادامه دهند. به همین دلیل چند روز است که تبلیغات زیادی را علیه طرح مجلس به راه انداخته‌اند و به مردم این‌طور القا می‌کنند که مجلس به دنبال مسدودسازی فضای مجازی است که به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد.

بانکی پور گفت: در این طرح از تمام کسانی که در فضای مجازی دارای کسب و کار هستند حمایت خواهیم کرد و به صراحت اعلام کرده‌ایم تا جایگزین مناسبی برای پلتفرم‌های خارجی تعیین نشود هیچ شبکه اجتماعی خارجی مسدود نمی‌شود.

وی تصریح کرد: کسانی که به طرح معترض هستند در وهله اول مفاد آن را با دقت مطالعه کنند و اگر به ماده‌ای از آن اعتراض داشتند با مجلس در میان بگذارند. در واقع نمایندگان با طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی به دنبال قانونمند کردن این فضا و نه فیلترینگ هستند و محور این طرح حمایت از کاربران است و هیچ قصدی برای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نداریم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها