نجابت: روحانی با مدل قدیمی «جهانی سازی» کشور را معطل کرد

کد خبر: 1083791

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه رئیس‌جمهور با لجبازی، یک دندگی، کج فهمی و چسبیدن به مدل قدیمی «جهانی سازی» که مربوط به حدود ۴۰ سال پیش است، کشور را معطل کرد.

نجابت: روحانی با مدل قدیمی «جهانی سازی» کشور را معطل کرد

حسین نجابت نماینده ادوار مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه اگر اصل ۶۰ قانون اساسی در ایام تصویب طرح اقدام راهبردی در مجلس به درستی اجرا می‌شد دولت و وزرا با اختیارات خود تحریم‌ها را رفع می‌کردند، گفت: من معتقد هستم باید روی مسائل روز کار شود، یعنی در چنین شرایطی که کشور با مشکلات این چنینی مواجه است نباید به این اظهارات واکنش نشان داد و بر اساس یک ضرب‌المثل گاهی باید خاموشی اختیار کنیم.

وی در واکنش به اینکه باید حقایق برای همگان آشکار شود، افزود: به صورت کلی طرح مجلس، طرح بسیار درستی بود که قدرت چانه زنی دولت را بالا برد. قبل از این طرح، مسئولان آمریکایی با وقاحت می‌گفتند ایران باید برگردد و این چنین می‌کنیم و آنچنان می‌کنیم، اما وقتی طرح مجلس مطرح شد از این مباحث دست کشیدند و گفتند بیایید مذاکره کنیم.

مصوبه مجلس، آمریکا را مجبور به عقب نشینی کرد

نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: بعد از طرح مجلس آمریکایی‌ها راهکارهای جدیدی پیشنهاد دادند و گفتند همزمان برگردیم یا گام به گام به برجام بازگردیم؛ این نشانه یک عقب‌نشینی در نتیجه طرح مجلس بود.

نجابت اظهار کرد: طرح مجلس هماهنگی کامل با فرمایشات مقام معظم رهبری داشت که فرموده بودند: ما با حضور آمریکا کاری نداریم؛ آمریکا خودش خارج شده و حالا می‌خواهد برگردد. حالا برای برگشت شرط ما این است که به همه تعهدات برجامی خود عمل کند.

وی با بیان اینکه این طرح مجلس، فرمول ساده و در عین حال بسیار دیپلماتیک بود، افزود: ایده‌های رهبری، مجلس و شورای نگهبان باعث شد که آمریکا معلق بماند و رسماً گیج شود. ولی آمریکا هنوز نمی‌خواهد دست از خوی قلدری و استکباری خود بردارد، البته آنها می‌دانند که با شرایطی که مجلس و رهبری قرار دادند راه به جایی نخواهند برد.

نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: علت این است که فرمایشات مقام معظم رهبری از یک منطق صالح و هدفمند برخوردار است. حرف ایران این است که ما به آمریکا فشاری نیاوردیم، این کشور خودش از برجام خارج شده حالا هم خودش باید برگردد، اینها مسائلی است که به مذاکره نیازی ندارد.

نجابت اضافه کرد: دولت بر اساس همان خیالات ۴ سال پیش عمل می‌کند، در شرایطی که خیلی‌ها گفتند به آمریکا اعتماد نکنید چرا که این کشور فقط زبان زور را می‌فهمد و هر جا که بتواند از هر ابزاری که لازم باشد نهایت سو استفاده را می‌کند.

ایدئولوژی منسجم ایران، کشورمان را منحصر به فرد کرده است

وی با اشاره به اینکه این رفتار آمریکا فقط با ایران نیست، بیان کرد: ایران چون کشور مهم‌تری است که دارای ایدئولوژی منسجم و فکر منظم است، بیشتر مورد این قبیل هجوم ها قرار می‌گیرد.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه آمریکا با روسیه هم همین مسیر را طی می‌کند، تصریح کرد: در لبنان و عراق نیز باید ببینیم این کشور چه می‌کند. این زبان آمریکا است که در همه کشورها از همه ابزار خودش سوءاستفاده می‌کند.

روحانی با مدل قدیمی «جهانی سازی» کشور را معطل کرد

نجابت خاطرنشان کرد: متاسفانه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه با لجبازی، یکدندگی، کج فهمی و چسبیدن به مدل قدیمی «جهانی سازی» که مربوط به حدود چهل سال پیش است کشور را معطل کرده‌اند. خود اروپایی‌ها از این مدل دست کشیده‌اند و شما امروز، کشوری پیدا نمی‌کنید که قائل به این مدل باشد. اما در جمهوری اسلامی، روحانی و ظریف هنوز بر آن اصرار دارند و در همان فضا زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی با این همه امکانات و نفوذ در منطقه، اگر با چنین مشکلات داخلی مواجه نبود الان نقطه شروع جهش و حرکت بین‌المللی بود. هنوز هم این پتانسیل را داریم اما مشکلات داخلی ما را زمین‌گیر کرده است، ریشه این مشکلات نیز به همین رویکرد برمی‌گردند.

نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: با این رویکرد حدود شش سالی است همه کشور را معطل کرده‌اند که باید با سه کشور اروپایی و آمریکایی‌ها مسئله را حل کنیم، در صورتی که بقیه دنیا تحرک به خرج می‌دهند و کشورهایی مثل چین، هند و ملت‌های مسلمان، آسیای جنوب شرق و زمین‌های بکر آفریقا همگی پتانسیل‌هایی هستند که دسترسی به آنها بسیار راحت بوده و هست.

روحانی کاری کرده که دیگر کسی او را جدی نمی‌گیرد

نجابت گفت: به نظر می‌رسد این سخنرانی‌ها بیشتر با هدف ثبت و ضبط عبارات است که البته کسی هم برای آن ارزشی قائل نیست. روحانی کاری کرده که دیگر کسی او را جدی نمی‌گیرد. علت این است که نتوانسته حرف‌هایی که زده را عملیاتی کند و عدم موفقیت خود را گردن «این و آن» می‌اندازد.

وی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی منهای دولت و طرفدارانش متوجه بودند که نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد. آمریکا امروز که در سرازیری افول تاریکی خود قرار گرفته است، از قله استکباری خود پایین آمده و قدرتش محدود شده، هنوز نمی‌خواهد رفتار خود را تغییر دهد. لذا آمریکا به زمان بیشتری نیاز دارد و باید زمان بیشتری به او داده شود تا مسائل به دستش بیاید.

دولت نتوانست اقتدار منطقه را به درآمد اقتصادی تبدیل کند

نماینده ادوار مجلس بیان کرد: در منطقه، جمهوری اسلامی نقش مهمی دارد، به طوری‌که مسائل یمن، افغانستان، عراق، لبنان و سوریه همه دیده‌اند که بدون حضور ایران امکان حل آنها وجود ندارد.

نجابت عنوان کرد: اگر شرایط سوریه مثل لیبی پیش می‌رفت، اسرائیل دیگری کنار دست لبنان و در مرکز منطقه به یک اسرائیل دیگر با مشخصات دیگری تبدیل می‌شد. اما نتوانستند این کار را انجام بدهند و به هدف خود نرسیدند. ما چنین قدرتی در منطقه پیدا کرده‌ایم، اما دولت نتوانسته این اقتدار سیاسی و منطقه‌ای را به درآمد اقتصادی تبدیل کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت با نوع رویکردش اصلاً نگاهی به سمت منطقه ندارد، اظهار کرد: اگر نگاهی به سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های خارجی ما بیندازید می‌بینید فقط اروپا و کانادا و امثال اینها مدنظر بوده است، در صورتی که ما نیاز به دلسوزانی داریم که برای کشور کار کنند نه برای شخص خودشان.

کشور به عناصر با تدبیر و شجاع نیاز دارد

این فعال سیاسی گفت: ما به کسانی نیاز داریم که بتوانند قدرت منطقه را به درآمد اقتصادی تبدیل کنند، کاری که بسیار آسان است اما تدبیر و شجاعت و همت می‌خواهد و از همه مهم‌تر اینکه افراد خود را فدای کشور کنند. ما به چنین سربازانی نیاز داریم اما در دولت آقای روحانی تقریباً چنین عناصری حضور نداشتند.

نجابت با بیان اینکه با لبخند و چهار کلام انگلیسی صحبت کردن کاری از پیش نمی‌رود، اظهار داشت: این حرکات، بازیچه دست غربگراها است و غربی‌ها به عمد چنین عناصری را تربیت می‌کنند که پیش خودشان فکر کنند و بعد با فضاسازی طرف مقابل کار را پیش ببرند و کشور را به جایی که الان در آن هستیم برسانند.

آمریکا تحت هیچ شرایطی تحریم را به عنوان ابزار قدرتش از دست نمی‌دهد

وی با اشاره به اینکه اظهارات رئیس جمهور در حوزه رسانه هم دیگر چندان مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: این حرف که بگوییم اگر آن زمان می‌گذاشتند این‌طور و آنطور می‌شد آمریکا تحریم‌ها را برمی‌داشت، این‌طور نیست. محال ممکن است، آمریکا ابزار قدرت خود را که الان به تحریم منحصر شده را از دست بدهد و این مسئله خیلی مهمی برای آنهاست.

نماینده ادوار مجلس افزود: با یک نگاه ساده اندیشانه ای می‌توان گفت که شاید ممکن بود در مقطع کوتاهی برای تقویت جناح خاصی در داخل کشور اقدامات محدودی انجام شود و اقدام بی اهمیت را موثر جلوه دهند و بگویند تحریم‌ها را برداشته‌ایم. به نظر من چنین اظهاراتی قابل توجه نیست که کسی بخواهد به آن بپردازد، باید در شرایط کنونی مملکت از کنار این حرف‌ها عبور کنیم.

مجلس برای قانون گذاری از دولت اجازه نمی‌گیرد

نجابت در رابطه با ابهامات مطرح شده درباره قانون هسته‌ای مجلس، خاطرنشان کرد: مجلس باید ریل گذاری کند و در قانون گذاری از قوه مجریه اجازه نمی‌گیرد، تطبیق این مصوبات با قانون اساسی نیز در اختیار شورای نگهبان است. شورای نگهبان هم کسی نیست که با جوسازی‌های سیاسی که گاهی سنگین هم می‌شود تحت تاثیر قرار بگیرد و این را در همین انتخابات نیز به خوبی نشان داده است.

وی با طرح این پرسش که کجای این قانون مغایر با قانون اساسی بوده است؟ تصریح کرد: کشور در یک دوره چهار پنج ساله از طریق دولت و شورای امنیت ملی معاهده‌ای به اسم «برجام» را بست که به هر دلیلی ثمری برای ما نداشته است، مجلس هم آمد و اوضاع را ترمیم کرد، یعنی در شرایطی که آمریکا بدون اینکه متحمل هزینه‌ای شود از برجام خارج شد، ورود و بازگشت آنها به برجام را برایشان مشکل کرد.

نماینده ادوار مجلس گفت: وقتی ما بر اساس برجام پذیرفتیم که حتی بیش از معاهده الحاقی به آژانس دسترسی بدهیم، این برای نشان دادن حسن نیت بود و نه به علت ضعف؛ کجای این رسیدگی‌ها خلاف قانون اساسی است؟! اینکه چنین تعابیری برای مردم مطرح شود، این وظیفه را بر دوش ما می‌گذارد که حقایق را تبیین کنیم.

نجابت در پایان گفت: برخی از این اقدامات، نمایش‌های سیاسی هستند که البته از زمان آن گذشته و برایشان دیر شده است و به نظر می‌رسد بیشتر با قصد ثبت در تاریخ اجرایی می‌شوند./ مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها