نظر دختر سردار سلیمانی درباره انتخاب شهردار تهران

کد خبر: 1084080

منتخب شورای ششم شهر تهران گفت: در انتخاب شهردار داشتن برنامه و دفاع متناسب از برنامه‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین دلیل توجه بنده بیش از افراد و اشخاص معطوف به برنامه‌ها است.

نظر دختر سردار سلیمانی درباره انتخاب شهردار تهران

تا چند روز دیگر اعضای شورای شهر فعلی تهران باید جای خود را به نمایندگان جدید بدهند و اعضای جدید شورای شهر باید کار خود را آغاز کنند. برهمین اساس گفت وگویی داشتیم با نرجس سلیمانی یکی از منتخبان شورای ششم شهر تهران که در ادامه آمده است:

*  اظهار نظرهای شخصی درباره انتخاب شهردار کاربرد موثری نخواهد داشت

فارس: با توجه به اینکه در چند روز آینده شورای شهر ششم آغاز به کار خواهد کرد و به نظر شما چه کسی شهردار آینده تهران خواهد شد؟

سلیمانی: پاسخ به این پرسش دو بخش دارد؛ اول اینکه  به چند دلیل تمایل آنچنانی برای پاسخ دادن به این پرسش ندارم. دوم هم اینکه پروسه انتخاب شهردار یک پروسه جمعی است و این روند هم در حال انجام است و اظهار نظرهای شخصی با توجه به اینکه در نتیجه نهایی موثر نیست ارزش ذاتی هم ندارد و غیر از یک فضاسازی رسانه‌ای کاربرد علمی و موثری هم نخواهد داشت.

به طور طبیعی در جریان جزئیات و علاقمندی نامزدهای احتمالی اولیه بودم و در کلیه فرایندها نسبت به انتخاب گزینه اصلح مشارکت داشتم. البته باید توجه داشته باشیم که در فرایندهای انتخاباتی این چنینی به طور طبیعی داشتن برنامه و دفاع متناسب از برنامه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین دلیل توجه بنده بیش از افراد و اشخاص معطوف به برنامه‌ها است و در برنامه‌ها هم بیشتر به جای برنامه های اعلامی به توانایی و سوابق گذشته فرد توجه دارم.

مسائل بسیار مهمی در شاخص ها بررسی شده است و مجموع اعضای شورا در حد بضاعت به آن پرداختند. همه نامزدهای اولیه سوابق و پیشینه های مختلفی داشته اند که به ظن خودشان در شرایط کنونی مورد نیاز شهر و شهروندان است ولی اجازه بدهید این فرایند انتخاب شهردار سیر خودش را طی کند و این اظهار نظرهای شخصی موجب تقویت و یا خدای نکرده موجب تضعیف احتمالی و غیرمنصفانه اشخاص نشود.

*  به کلیات طرح هر عضو شورا یک مسئله معتقدم 

فارس: شما در زمان تبلیغات انتخاباتی موضوع « هر عضو شورا یک مسئله» را مطرح کردید، حال با توجه به اینکه در میان منتخبین شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفته اید آیا هنوز به پیشنهاد خود پایبند هستید و آیا اصولاً چنین رویکردی را قابل اجرا می دانید؟

سلیمانی: به طور جدی به کلیات طرح هر عضو شورا یک مسئله معتقد هستم و این کار را عملی می دانم که در جای خود خودش با دیگر اعضای شورای شهر رایزنی خواهد شد و در صورت موافقت دیگر اعضا ۲۱ مسئله کلانشهر توسط ۲۱ عضو شورای شهر تهران به صورت جدی مورد مطالعه جدی روزانه قرار خواهد گرفت و برنامه‌ریزی روند طرح و مسئله و پیشرفت پروژه‌های مربوط در شهرداری در چهارچوب های مورد توافق پیگیری مستقیم و مستمر خواهد شد و نتایج این نظارت‌ها در قالب های زمانی از پیش تعیین شده انشاالله جهت استحضار دیگر اعضا و به تبع آن شهروندان محترم گزارش خواهد شد و در اشکال متعارف خبری به سمع و نظر اصحاب رسانه هم خواهد رسید.

* پرداختن به مسائل و مشکلات در اولین قدم نیازمند یک نگاه تخصصی است

فارس: با توجه به قوانین جاری آیا مورد مشابهی برای نظارت در شکل مورد پیشنهادی شما وجود دارد مثلاً به نظر شما منطقی است که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد بدهد هر نماینده یک مسئله؟ آیا امکان پذیر است که مسائل کشور را به ۲۹۰ مسئله تقلیل بدهیم؟ با این حساب تکلیف باقی مشکلات چه می‌شود؟

سلیمانی: ما نباید مباحث را با هم قاطی کنیم. پرداختن به مسائل و مشکلات در اولین قدم نیازمند یک نگاه تخصصی است. در جهان امروز که حکما بسیار معدود هستند و متخصصان در حوزه های مختلف رو به فزونی، نمی شود راه حل هایی راجع به یک مکان را ولو مربوط به کلان شهری مثل تهران باشد را به فضاهای سیاسی گسترش دهیم.

نباید فراموش کنیم که در شورای شهر از نظر بنده و بسیاری دیگر از دوستان نهادی نظارتی و اجتماعی و برآمده از آرای مستقیم مردم و غیر دولتی است و همینطور شهرداری هم طبق قانون در زمره نهادها و موسسات عمومی و غیردولتی محسوب می شود و در نهایت اینکه با گزاره شما مبنی بر تسری پیشنهاد اینجانب به سطوح دیگر به این شکل خام موافق نیستم.

البته توجه بفرمایید که شکل اجرایی این مسئله در مجلس شورای اسلامی هم پیش بینی شده است، کما اینکه به همین شکل اما در یک قالب متفاوت و مورد لزوم در شورای شهر هم وجود دارد. کمیسیون های تخصصی در مجلس شورای اسلامی هم ناظر به همین قاعده است و البته در شورا هم به همین شکل است اما اساس این پیشنهاد  هر عضو شورای یک مسئله؛ متعلق به بنده نبوده و از قضا پیشنهاد اولیه چنین نگرشی در یک جلسه که با دو تن از موافقان و مخالفان جدی درباره ورود به عرصه اجتماعی داشتم طرح شد. که با توجه به عدم اجازه از این دو بزرگوار از ذکر نام شان معذور هستم.

*  تشخص بخشیدن به برخی مسائل و مشکلات می‌تواند در تدوین راه حل موثر باشد

فارس: با این حال در صورت وجود کمیسیون های تخصصی در شورا چه نیازی به پیشنهاد شما تحت عنوان هر عضو شورا یک مسئله اساسی وجود دارد؟

سلیمانی: کلان شهر تهران در وضعیت کنونی دارای مولفه های خاصی است، نقاط قوت متناسب و همچنین نقاط ضعف جدی دارد یکی از ضعف‌های جدی تهران بحث آلودگی است،  آلودگی انواع گسترده‌ای دارد که از حوصله این مصاحبه خارج از اما در جلسات مجزا می‌توانیم به آنها بپردازیم.

برای دور نشدن از پرسش شما باید بگویم شورای شهر تهران در حال حاضر ۶ کمیسیون تخصصی دارد که هرکدام از این کمیسیون ها متولی نظارت بر چند بخش اساسی از موضوعات مرتبط هستند به عنوان مثال کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، حمل و نقل عمران، سلامت و خدمات شهری را برای توضیح بهتر موضوع می توانیم نام ببریم.

تصور می‌کنم شما با بنده موافق باشید که فرهنگ و اجتماع آنچنان کلمات گسترده هستند که مفاهیم عظیم و عمده ای با خود و بر خود حمل می کنند اما امکان دارد در میان مشکلات فرهنگی و اجتماعی امروز شهر تهران یک یا دو موضوع نیازمند رسیدگی آنی و یا خدای نکرده بحرانی وجود داشته است که نظارت دقیق و دائمی یک عضو شورا برای بهبود بخشی به جریان رسیدگی به آن موضوع خاص طلب می‌کند.

در زمانی زندگی می کنیم که مفاهیم مثل چشم پزشکی، دندانپزشکی و حتی آموزگاری دیگر عمومی نیستند. متخصص قرنیه با متخصص شبکیه دو هویت مجزا هستند پیشنهاد هر عضو شورا یک مسئله در عین احترام کامل برای هویت تخصصی کمیسیون ها راهکار فوری است برای توجه عاجل به مشکلاتی که اگرچه در کمیسیون ها مورد مطالعه هستند ولی تشخص بخشیدن به برخی مسائل و مشکلات می‌تواند در تبیین ساختار مشکلات و تدوین راه حل اصولی و نظام مند موثر باشد.

ای کاش برای تمرکز بر روی پیشنهادی که هنوز محقق نشده است بر روی موضوعات مهم تری تمرکز می‌کردیم. در هر صورت باید توجه داشته باشیم که اساس این پیشنهاد هنوز در شورا پیشنهاد نشده است هرچند هم خوب و و اساساً هنوز را شورا در قالب رسمی خود شروع به کار نکرده، پس بهتر است قبل از  ورود به جزئیات پیشنهادی که هنوز تایید حداقلی مورد نیاز آن راه هم نمی دانیم به مسائل و موضوعات بپردازیم که در آن موارد می توانیم به شکل بهتری اظهارنظر کنیم.

اما در عین حال موضوعات بسیار مهمی در حوزه اجتماع، فرهنگ، آلودگی، بودجه، برنامه ریزی و .... می تواند به طور اختصاصی و معین در کنار مساله حمل و نقل، پارکینگ، بهداشت عمومی و حتی توجه به بهداشت روانی و بازتوانی اقتصاد شهروندان فعال و آسیب دیده از بحران ناشی از ویروس کرونا و جهش های آن، در قالب توجه ویژه اگر مایل باشید و در صورتی که سوال دیگری مدنظر شما از جلسه دیگری را ادامه مسائل بپردازیم.

* ایجاد زباله گردی در شهر تهران به دلیل رفتارهای غیر علمی و بی‌تدبیری 

فارس: ممکن است کمی درباره حوزه پژوهش ها و بخش های مورد نظر خودتان به عنوان منتخب شورای ششم شهر تهران توضیح دهید؟

سلیمانی: بله. یکی از مهمترین بخش هایی که به نظر بنده همه شهروندان و حتی گردشگران و مسافران عبوری به شدت در تهران به اشکال خارج از عرف، سنت و منطقه اسلامی وجود دارد، زباله گردی است. این موضوع که به دلیل رفتار غیر علمی، بی‌تدبیری و غلبه مدیران بخش‌های اقتصادی با نگاه محدود به معضل جدی و ریشه ای با شاخ و برگ های فراوان تبدیل شده؛ من جمله مشکلات بهداشتی تشدید تکدی‌گری ایجاد جاذبه برای مهاجرت بی رویه و کمک به ایجاد ساختار معیوب در ابعاد اقتصادی و اجتماعی است. 

* پرداختن به موضوع پسماندها یک ضرورت عالی غیر قابل انکار نیازمند توجه است

فارس: دلیل علاقه شما به موضوع پسماندها چیست؟

سلیمانی: آنچه به عنوان علاقه مندی بنده مطرح کردید از نظر بنده یک ضرورت عالی غیر قابل انکار نیازمند توجه است. اولین‌باری که فرزند نوعی من و شما را در حال بیرون آمدن از مخزن پسماند دیدم ذهن من را نسبت به به این مسئله دچار پریشانی کرد.

اول اینکه باید کلمه زباله را به پسماند تغییر بدهیم چون به هر چیزی که فاقد ارزش باشد زباله اطلاق می شود، اما پسماند باقی مانده است و می تواند ارزشمند باشد.

* سرانه تولید زباله در شهر تهران 

فارس: سرانه تولید زباله در شهر تهران چقدر است؟

سلیمانی: درباره سرانه تولید پسماند در شهر تهران از از بیش از ۷۰۰ گرم در دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ در حال حاضر به ۹۲۰ گرم به صورت متغیر در نوسان است در حال حاضر هم عدد حدود ۸۵۰ گرم به ازای هر نفر به نظر عدد منطقی می رسد.

* نبودن قوانین و ساختار ناکارآمد و معیوب مدیریتی در بحث پسماندها

فارس: آیا همانطور که مصرف آب و مصرف ایران بیش از استانداردهای جهانی است در تولید پسماند هم همین طور است؟

سلیمانی: خیر. در تولید پسماند کاملاً با توجه به استانداردهای رایج این عدد، معقول به نظر می‌آید. ایراد کار در عدم به کارگیری فرهنگ تفکیک در مبدا و نبودن قوانین و همچنین ساختار ناکارآمد و معیوب مدیریتی و عدم به کارگیری روشهای به روز در جمع آوری و انتقال و پردازش و دفن مربوط به پسماند است.

* مشکل در بخش پسماند کجاست؟

فارس: اصلی ترین مشکل در بخش پسماند به نظر شما بیشتر در حوزه شهری است یا مردم؟

سلیمانی: هر دو یعنی در حوزه شهری است مجتمع و اجتماع شهرداری و شهروندان است البته دولت هم در این زمینه سهمی دارد که انشاالله ادا خواهد شد. اگر موافق باشید در جلسه دیگری به طور مفصل تر به موضوعاتی که مورد سوال شماست خواهیم پرداخت./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها