خبر به روایت «فردا»

خداحافظی با دولت

کد خبر: 1084200

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

خداحافظی با دولت

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«جوان» امروز مختصر و مفید‌تر از همه تیتر زده؛ «رفت». این روزنامه اصولگرا برای خداحافظی با دولت روحانی که امروز آخرین روز کاری خود را سپری می‌کند و دیروز آخرین جلسه هیات وزیران را برگزار کرد از طرح جالبی استفاده که تقریبا تمام صفحه نخست را به خود اختصاص داده است. طراح جلد عکسی تمام قد از روحانی را در یک سوراخ کلید بنفش قرار داده است. علی علوی نیز در متن از بازگشت «امید» با رفتن دولت «تدبیر و امید» نوشته است.

جوان 11 مرداد

«شرق» اما رفتن روحانی و دولتش را خیلی معمولی پوشش داده است. گزارش این روزنامه اصلاح طلب که با عنوان «صدای‌ خاموش یک دولت» و عکسی از سوار ماشین شدن روحانی در صفحه یک امروز جا گرفته است، یک گزارش دم دستی و ساده از آنچه در جلسه دیروز هیات دولت گفته شد، است. خبرنگار شرق سعی کرده که اندکی روایت چاشنی گزارش کند اما آنچه بیش از همه در این مطلب رخ می‌نماید اما وی گفت و وی افزودهایی است که دیروز هم در اخبار خبرگزاری‌ها آمده بود.

شرق 11 مرداد

«وطن امروز» با انتخابی عکسی سیاه و سفید از جلسه دیروز دولتی‌ها برای صفحه نخست امروز نگاهش به رفتن دولت روحانی را به خوبی منعکس کرده است اما برای اینکه خیالش راحت باشد حق مطلب ادا شده و تردیدی باقی نمانده است یکی از آن تیترهای تند و تیز و مختص به خود را هم ضمیمه می‌کند. در گزارش این روزنامه با عنوان «نه می‌بخشیم و نه فرامواش می‌کنیم» به ارزیابی عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف پرداخته است.

وطن امروز 11 مرداد

«ایران» که صدای دولت است نیز برای خداحافظی با دولت عکس یک خود را خرج کرده است. انتخاب این روزنامه تصویری تمام قد از روحانی در کنار محمود واعظی و اسحاق جهانگیری است. گزارش این روزنامه اما صرفا بازنشر آنچه در جلسه دیروز هیات دولت گفته شد، است و نه بیشتر.

ایران 11 مرداد

«کیهان» با همان سبک همیشگی و کلاسیک خود با دولت خداحافظی کرده است. یعنی هیچ تلاشی برای استفاده از عکس و طرح یا یک صفحه‌بندی ویژه به این مناسبت نداشته است. حتی عکس یک خود را با بازگشت جواد فروغی از المپیک که اتفاقا با پوشیدن آن لباس پرستاری کلی حاشیه‌ساز شد، اختصاص داده و در تیتر یک خود به بحث رفت دولت پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «دولت اعتماد و امید به آمریکا به آخر خط رسید» و با اشاره به عذرخواهی دیروز روحانی نوشته است: «اینکه مردم او و عملکرد او در این هشت سال پر‌مشقت و سختی را می‌بخشند یا نه بحث دیگری است اما فراموش کردن این دوره بعید به‌نظر می‌رسد.»

کیهان 11 مرداد

«اعتماد» که فیتیله سیاست را به شدت پایین کشیده، امروز آخرین جلسه هیات دولت را در حد یکی از تیترهای کناری دیدی و برای تیتر یک سراغ گزارشی از یک قاتل زنجیره‌ای رفته است! «قاتل زنجیره‌ای» اما توصیف این روزنامه از ویروس «دلتا» است که این روزها در کشور جولان می‌دهد.

این روزنامه اصلاح‌طلب اما گریزی هم به اقتصاد زده و از التهابات بازار خودرو در آستانه روی کار آمدن دولت جدید می‌نویسد.

اعتماد 11 مرداد

«آفتاب یزد» نیز رویکرد مشابهی دارد. این روزنامه اصلاح‌طب هچ جایی به رفتن دولت روحانی در صفحه یک خود نداده است. به جای آن سراغ پاسخگویی به این سوال رفته که «اولین دستور کرونایی رئیسی چه باید باشد؟» 

این روزنامه اصلاح‌طلب برای عکس یک امروز خود اما گزارشی را انتخاب کرده که عملکرد مجلس و مواضع و اقداماتش در مقابل دولت را بررسی می‌کند. سرمقاله نویس این روزنامه نیز در پی پاسخ به این سوال است که «مردم روحانی را می‌بخشند؟»

آفتاب یزد 11 مرداد

«آرمان ملی» نیز دیگر روزنامه‌ای است که اصلا رفتن دولت تدبیر و امید را به روی خود نیاورده است.  این روزنامه اصلاح‌طلب تقی آزاد ارمکی استاد جامعه‌شناس دانشگاه را عکس یک کرده که معتقد است « برای مردم انگیزه‌ای باقی نگذاشته‌ایم که براساس آن کنش اجتماعی در حد انتظار انجام بدهند. امروز اگر کسی درباره آرمان دموکراسی یا آزادی زنان صحبت کند به او خرده می‌گیرند و به وی می‌خندند. ما به دلیل اینکه نمی‌توانیم این مسائل را حل کنیم، مضحمل کرده‌ایم. مشکلاتی که با مرور زمان به‌جای حل شدن مضمحل‌ و‌ ته‌نشین شده‌اند، اگر فرصت پیدا کنند هر لحظه امکان دارد به صورت یک‌باره بروز و ظهور یابند. در فردای چنین جامعه‌ای تنها دغدغه‌هایی مانند عدالت و دموکراسی مورد نظر نخواهد بود؛‌ بلکه دین‌گرایی‌های مختلفی خواهید داشت. از سوی دیگر صورت‌های مختلفی در زیست خانوادگی و اجتماعی خواهید داشت. همچنین انواع کنش‌های اقتصادی به همراه صورت‌های مختلفی از طبقات اجتماعی به وجود خواهد آمد».

آرمان ملی 11 مرداد

«سازندگی» نیز جلسه آخر هیات دولت و خداحافظی با آن را برای صفحه یک خود مناسب ندیده و در عوض موضوعی تکراری یعنی طرح صیانت از فضای مجازی را دوباره جلد کرده است. این بار بهانه هشتصد هزار امضا برای مخالفت با این رویکرد. 

سازندگی 11 مرداد

«فرهیختگان» اما عکس یادگاری دولتی‌ها بعد از جلسه دیروز را انتخاب کرده است. این روزنامه با تیتر «پایان دولت وارداتچی‌ها» که با فونت سرخ هم نوشه شده، خوشحالی خود را از به سر آمدن این دوره هشت ساله مشخص می‌کند. فرهیختگان برای تیتر یک خود اما سراغ موضوع دیگری رفته که آن هم بحث داغ این روزها است؛ انتخاب شهردار. 

 

فرهیختگان 11 مرداد

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها