پرتره

رئیس جمهور جدید

کد خبر: 1084506

رئیسی از امروز رسما رئیس جمهور ایران است و با حکم رهبری و بعد از تحلیف در مجلس کار خود را شروع می‌کند.

رئیس جمهور جدید

گروه سیاست سایت فردا – سید ابراهیم رئیسی امروز حکم ریاست جمهوری خود را از مقام معظم رهبری گرفته و بعد از مراسم تنفیذ، رسما رئیس جمهور است. همین پنجشنبه نیز به مجلس خواهد رفت تا مراسم تحلیف انجام شود، در گام بعدی که به نظر نمی‌رسد خیلی طول بکشد وزیرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرده و با گرفتن رای اعتماد برایشان کار را کلید می‌زند. شروع فعالیت او در قامت رئیس دستگاه اجرایی بهانه‌ای برای پرداختن به سابقه و عملکرد او است. 

زندگی نامه و تحصیلات

رئیسی 51 سال قبل در مشهد به دنیا آمد و در پانزده سالگی به قصد تحصیلات حوزوی راه قم شد. شرح منظومه و فلسفه را نزد آیت‌الله احمد بهشتی و دوره شناخت را نزد آیت الله مطهری و نهج البلاغه را محضر آیت الله نوری همدانی آموخت. رئیسی از درس خارج اصول آیت الله سید محمدحسن مرعشی شوشتری و آیت الله هاشمی شاهرودی و خارج فقه آیت الله آقا مجتبی تهرانی و آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب استفاده کرده است. 

اگرچه برخی رقبای انتخاباتی او مدعی بودند که 6 کلاس بیشتر سواد ندارد اما بعد از حوزه و دوره سطح، در رشته حقوق خصوصی کارشناسی ارشد گرفت. پایان نامه‌اش تحت عنوان «ارث بلا وارث»  بود و سال 80 در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی قبول شد. رساله دکترای او نیز تحت عنوان «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» بود.

وقتی 23 ساله بود با جمیله السادات علم الهدی دختر ارشد آیت الله سید احمد علم الهدی ازدواج کرد. دو دختر دارد که یکی از آنها را در جریان تبلیغات انتخاباتی اخیر وقتی به جای پدر در مقابل دوربین تلویزیون نشست، دیدیم. 

فعالیت‌های سیاسی

فعالیت‌های سیاسی او از به دنبال هتک حرمت امام خمینی (ره) در روزنامه اطلاعات و آغاز حرکت‌های مردمی شروع  شد. در اجتماعات اعتراضی که مبدأ اغلب آن‌ها مدرسه آیت الله بروجردی (مدرسه خان) بود، شرکت و در قالب هسته‌ای از طلاب انقلابی فعالیت کرد. 

انقلاب که پیروز شد در دوره تربیتی که مرحوم شهید بهشتی جهت کادرسازی برای تأمین نیازهای مدیریتی نظام اسلامی برگزار می‌کرد، شرکت جست.

او در پی شورش‌های مارکسیستی و ایجاد مشکلات متنوع در شهر مسجد سلیمان، همراه با گروهی از طلاب برای فعالیت‌های فرهنگی راهی شد و  وقتی که برگشت مجموعه سیاسی-عقیدتی پادگان آموزشی صفر- دو در شاهرود را تأسیس کرد و برای مدت کوتاهی هم آنجا را اداره کرد. 

مسئولیت‌ها 

سال 59 بود که وارد حوزه قضا شد. اول دادیار کرج بود و بعد از چند ماه با حکم آیت‌الله قدوسی که آن زمان دادستان کل انقلاب بود، دادستان کرج شد. دوره مدیریت قضایی او در تهران اما از سال 64 شروع شد و در همین سال هم جانشین دادستان انقلاب تهران شد. سه سال نشده مورد توجه ویژه حضرت امام (ره) قرار گرفت و احکام ویژه (۱ و ۲ و ۳) و مستقیمی برای رسیدگی به مشکلات قضایی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان را مستقل از ساختار قوه قضائیه، از ایشان گرفت. بعد از آن هم از سوی ایشان مسئول رسیدگی به چندین پرونده مهم شد.

با آغاز دوره رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رئیسی با حکم رئیس وقت قوه قضائیه، دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ این مسئولیت را برعهده داشت. بعد از آن رئیس سازمان بازرسی کل کشور شد و تا سال ۱۳۸۳ عهده دار همین مسئولیت بود. 10 سال بعد از آن را معاون اول قوه قضاییه و سال‌های 93 تا 95 را دادستان کل کشور بود. او در سال ۱۳۹۱ با حکم مقام معظم رهبری به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت و با رحلت آیت الله واعظ طبسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد. وی این سمت را تا اسفند 97 نیز به عهده داشت. 

رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 شرکت کرد اما پیروز نشد. سال بعد با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد و منشا تحولاتی در این دستگاه بود. انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیز که رسید علی‌رغم اما و اگرهایی که به خاطر ادامه داشتن ماموریت وی در قوه قضاییه وجود داشت، نامزد شد و این بار پیروز میدان بود. 

او حدود 18 میلیون رای آورد و امروز با حکم رهبری رسما رئیس جمهور خواهد شد. رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران است. 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها