مصوبات امروز کمیسیون های تخصصی مجلس

کد خبر: 1085880

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از تصویب طرح تسری فوق‌العاده شغل کارکنان زندان‌ها به کارکنان دادگستری‌ها اعم از اداری، قضایی و شرکتی خبر داد.

مصوبات امروز کمیسیون های تخصصی مجلس

مجید انصاری نماینده ممسنی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نشست امروز کمیسیون اجتماعی گفت: در جلسه امروز طرح تسری فوق‌العاده شغل کارکنان زندان به کارکنان دادگستری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: این طرح که پیش از این کلیات آن به تصویب اعضای کمیسیون رسیده بود پس از کار کارشناسی در کارگروه ویژه در مورد این طرح در جلسه امروز جزئیات آن نیز به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: اعضای کمیسیون با تصویب این طرح با تسری فوق‌العاده شغل کارکنان زندان‌ها به کارکنان دادگستری اعم از نیروهای اداری، قضایی و شرکتی موافقت کردند.

 

موافقت کمیسیون آموزش با تسهیل روند فعالیت شرکت‌های دانش بنیان

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از توصیف بندهایی از طرح جهش تولید دانش بنیان مربوط به تسهیل فعالیت های شرکت های دانش بنیان خبر داد.

رضا حاجی پور در گفت و گو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در این جلسه مواد دیگری از طرح جهش تولید دانش بنیان مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گرفت.

به گفته وی این مصوبات ناظر به نحوه صدور مجوزها برای شرکت‌‎های دانش بنیان و تسهیل روند فعالیت این شرکت‌ها و همچنین افزایش شمولیت حمایت از دانش بنیان‌ها و حمایت از واحدهای خلاق است.

حاجی پور گفت که نحوه حمایت دستگاه‌های عمومی از نتایج تحقیقات انجام شده در دانشگاه‌ها و دانش بنیان‌ها نیز تصویب شد.

مفتح در تشریح نشست کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد؛

عملکرد چهار ماهه منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ با حضور پورمحمدی بررسی شد/تشکیل کمیته‌ای برای بررسی طرح نظام‌نامه برنامه‌‌ریزی و بودجه

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در جلسه امروز ضمن استماع گزارش معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در خصوص عملکرد چهار ماهه منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰، طرح نظام‌نامه برنامه‌‌ریزی و بودجه کشور هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست کمیسیون متبوع خود گفت: عملکرد چهار ماهه منابع و مصارف قانون بودجه سال 1400 کل کشور با حضور معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در نشست امروز مورد بررسی قرار گرفت و پورمحمدی گزارشی از وضعیت میزان منابع حاصله و هزینه‌کرد آن طی این مدت ارائه کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در این جلسه طرح نظام‌نامه برنامه‌‌ریزی و بودجه کشور از سوی زنگنه رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس جهت بررسی برای اعضا تشریح شد، اظهار کرد: براساس این طرح، نحوه تنظیم و تدوین برنامه های 5 ساله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مشخص خواهد شد. با توجه به نحوه بودجه‌ریزی و برنامه‌نویسی در کشور بررسی و تصویب چنین طرحی از الزامات قانونگذاری در کشور است.

مفتح تصریح کرد: برنامه‌ها برای مدت زمان 5 سال و بودجه برای یک سال کشور با وجود صرف زمان بسیار تدوین و تصویب می‌شود اما نحوه و چگونگی تنظیم این قوانین که دارای بیشترین بازدهی برای کشور باشند، بسیار حائز اهمیت است. قانون پایه بودجه‌ریزی در کشور مربوط به سال 51 بوده و باید اصلاح شود.

 سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: با توجه به اهمیت تصویب طرح نظام‌نامه برنامه‌‌ریزی و بودجه کشور مقرر شد، کمیته‌ای با حضور تعدادی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه این طرح را به صورت کارشناسی و تخصصی مورد بحث و بررسی قرار داده و در نهایت گزارش کامل و جامعی از آن را به صحن کمیسیون به منظور بررسی و تصویب و در نهایت ارائه آن به صحن علنی مجلس تشکیل شود

 

آزادی‌خواه در تشریح نشست کمیسیون کشاورزی:

تشکیل سازمان بازرگانی کشاورزی کوچک سازی دولت را به همراه دارد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، گفت: سازمان بازرگانی کشاورزی از ادغام معاونت‌های وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌شود و کوچک سازی دولت را به همراه دارد.

احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست (امروز 17 مردادماه) این کمیسیون، گفت: دستور کار اول در خصوص بررسی ماده 2 طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی بود، این ماده یکی از سه اصل طرح مذکور بوده که به تشکیل سازمان بازرگانی اختصاص پیدا کرده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در نشست امروز برخی از نمایندگان مخالف ماده 2 طرح تقویت امنیت غذایی حاضر شدند و نکات خود را بیان کردند، عنوان کرد: از شبهات مطرح شده در زمینه ماده 2 طرح تقویت غذایی هزینه بردار بودن آن و بزرگ شدن دولت بود اما با توجه به اینکه این سازمان از ادغام معاونت‌های وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌شود کوچک سازی دولت را به همراه دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستور کار دوم در زمینه واردات و توزیع نهاده‌های دامی و بررسی گزارش نظارت میدانی نایب رئیس کمیسیون از بنادر کشور بود، تصریح کرد: بر اساس گزارش ارائه شده دلیل دپو نهاده‌های دامی در بنادر کشور عدم تامین ارز و سوء تدبیرها است.

سامانه‌هایی مانند گمرک و سامانه جامع تجارت به بازارگاه متصل نیستند

وی با بیان اینکه متاسفانه بخشی از مشکلات در زمینه توزیع نهاده‌های دامی مشکلات موجود در زمینه حمل و نقل است که با ورود کمیسیون کشاورزی مجلس، جان تازه‌ای گرفته است و دستگاه‌هایی مانند سازمان راهداری و راه‌آهن فعالیت خود را افزایش داده‌اند، گفت: سامانه بازارگاه کماکان ایراداتی دارد و سامانه‌هایی مانند گمرک و سامانه جامع تجارت به بازارگاه متصل نیستند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، عنوان کرد: مقرر شده است با حضور معاونین وزارت جهاد کشاورزی مشکلات بررسی و در جهت رفع آن اقدام شود./

 بررسی عملکرد ۵ ماهه منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه بودجه گفت: بخشی از احکامی که در قانون بودجه آمده و جنبه درآمدی داشته از جمله درآمدهای گمرکی که مبنای محاسبه آن ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده،متاسفانه از سوی دولت اجرا نشده است.

محمد خدابخشی عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به جلسه امروز کمیسیون متبوعش گفت: نشست امروز با حضور حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه و با دستور کار ارائه و بررسی منابع و مصارف بودجه کشور تا نیمه مرداد ماه سال جاری برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه همچنین در رابطه با عدم تحقق بخشی از منابع درآمدی، نمایندگان خواستار ارائه گزارش از سوی سازمان برنامه و بودجه شدند، تصریح کرد: بخشی از احکامی که در قانون بودجه آمده و جنبه درآمدی داشته متاسفانه از سوی دولت اجرا نشده است، از جمله درآمدهای گمرکی که مبنای محاسبه آن ارز 4200 تومانی بوده، در حالی که در قانون لایحه بودجه 1400 اصلاحاتی روی آن صورت گرفته بود و با توجه به اینکه در قوانین موجود از دو محل دولت مجاز است در مجموع 6 درصد از بودجه عمومی کشور را به شکل تنخواه از بانک مرکزی دریافت کند در ماه هایی که با کاهش درآمد مواجه بوده از طریق تنخواه گردان کسری بودجه را مدیریت کرد.

خدابخشی همچنین با اشاره به اینکه در این جلسه طرح نظام‌نامه برنامه‌‌ریزی و بودجه کشور از سوی محسن زنگنه به عنوان رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس جهت بررسی برای اعضا تشریح شد، خاطرنشان کرد: براساس این طرح، نحوه تنظیم و تدوین برنامه های 5 ساله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مشخص خواهد شد. با توجه به نحوه بودجه‌ریزی و برنامه‌نویسی در کشور بررسی و تصویب چنین طرحی از الزامات قانونگذاری در کشور است.

 نمایندگان مجلس متولی جدید بیمه فعالان صنایع دستی را مشخص کردند

  سخنگوی کمیسیون صنایع گفت با مصوبه امروز اعضای کمیسیون وزارت صنعت ، معدن و تجارت متولی بیمه فعالان صنایع دستی شد.

روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به دستورکار جلسه عصر امروز این کمیسیون بیان کرد:رسیدگی به لایحه اصلاح تبصره 1 ماده 2 قانون حمایت از هنرمندان استاد کاران و فعالان صنایع دستی در دستورکار جلسه عصر امروز اعضای کمیسیون قرار داشت.

وی افزود: پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، لایحه اصلاح تبصره 1 ماده 2 قانون حمایت از هنرمندان استاد کاران و فعالان صنایع دستی  به رأی گذاشته شد که با اکثریت آرا به تصویب اعضای کمیسیون صنایع و معادن رسید.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تشریح محور اصلی این لایحه عنوان کرد:: پیش از این بیمه هنرمندان استاد کاران و فعالان صنایع دستی   تحت نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود که با مصوبه امروز اعضای کمیسیون و طبق لایحه مذکور مقرر شد وزارت «صمت»متولی بیمه این افراد شود.

بررسی طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی در مجلس

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی و طرح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمیدر کمیسیون مورد بررسی قرارگرفت.

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  در تشریح جلسه امروز (یکشنبه ۱۷ مردادماه) کمیسیون انرژی از بررسی ۳ طرح با عنوان‌های طرح انجام پروژ‌های ریلی با تهاتر نفت خام، طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی و طرح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ابتدای جلسه طرح انجام پروژ‌های ریلی با تهاتر نفت خام -که به کمیسیون انرژی به‌ عنوان کمیسیون فرعی ارجاع شده بود- پس از بحث و بررسی مورد تصویب نمایندگان قرار نگرفت.

وی در ادامه توضیح داد: طراحان طرح انجام پروژ‌های ریلی با تهاتر نفت خام معتقدند؛ صنعت ریلی کشور آنطور که باید توسعه پیدا نکرده و این صنعت در ایران از کشور‌های دیگر بسیار عقب‌تر است. البته علت این عدم توسعه یافتگی را کمبود بودجه می‌دانند لذا در این طرح پیشنهاد شده است تا شرکت‌ها، توسعه صنعت ریلی را در دست گرفته و در قبال طلب خود نفت خام دریافت کنند.

نخعی اظهار کرد: از آنجا که بحث تهاتر حدود ۲ سال است در قوانین بودجه سنواتی کشور گنجانده شده و ظرفیت قانونی آن وجود دارد دیگر نیاز به طرح برای تحقق این مهم نیست، درواقع اکنون اگر یک پیمانکار بخواهد می‌تواند به جای طلب خود نفت خام تحویل بگیرد، اما علیرغم گذشت ۲ سال از این ظرفیت قانونی، هیچ استفاده‌ای از آن نشده است لذا برخی از اعضای کمیسیون معتقدند؛ تهاتر در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست به همین دلیل به آن رای منفی دادند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه طرح استفساریه جزء ۷ بند (الف) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور نیز در جلسه امروز بررسی شد، افزود: به دلیل عدم افزایش حقوق پرسنل عملیاتی وزارت نفت در سال جاری تعدادی از نمایندگان این طرح استفساریه را با هدف حل مشکل پیشنهاد دادند، اما با توجه به مصوبه اخیر دولت مبنی بر اصلاح دریافتی این کارکنان و حل نسبی مشکل آن‌ها طرح مذکور از دستور کار کمیسیون خارج شد.

وی توضیح داد: هدف این استفساریه این بود که کسی نسبت به اسفندماه سال ۹۹ با کاهش حقوق رو به رو نشود، درواقع میزان کاهش حقوق‌شان را در قالب یک تطابق تطبیقی به آن‌ها پرداخت کنند چراکه براساس جزء ۷ بند (الف) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، سقف ناخالص حقوق و مزایای گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرایی از (۲۱) برابر حداقل حقوق مصوب شورای حقوق و دستمزد به (۱۵) برابر حداقل حقوق و دستمزد کاهش می‌یابد ضمن آنکه مالیات پلکانی نیز شامل این حقوق‌ها می‌شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در این راستا نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات توضیح دادند؛ با توجه به مصوبه اخیر هیات وزیران، کسی با کاهش حقوق مواجه نمی‌شود، این مصوبه می‌گوید؛ ۲۱ برابری که به ۱۵ برابر کاهش یافته، فقط مشمول حقوق پایه شده و عملا مشمول بسیاری از کارکنان نمی‌شود بنابراین با این مصوبه مشکل حل شده است.

نخعی با بیان اینکه طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی با هدف کار تخصصی و بررسی بیشتر به کمیته تخصصی ارجاع شد، اضافه کرد: همچنین مقرر شد؛ در جلسه بعدی ۸ نفر از اعضای کمیسیون برای عضویت در کمیسیون مشترک جهت بررسی طرح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی انتخاب شوند تا موضوع به صورت تخصصی مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره اهداف طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی، توضیح داد: از آنجا که موضوع پالایش در شرکت ملی پالایش و پخش، شرکت ملی گاز و شرکت ملی پتروشیمی به صورت توامان پیگیری می‌شود، طراحان این طرح درصدد ادغام واحد‌های تولیدی ذیل وزارت نفت هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها