نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «فردا» با مصباحی مقدم

فرمانده اقتصادی دولت سیزدهم «مخبر» است

کد خبر: 1086538

مصباحی مقدم گفت: انتخاب مخبر به عنوان معاون اول این پیام را داشت که او نفر ارشد است و افرادی باید به میدان بیایند که می‌توانند با او کار کرده و هماهنگ باشند.

فرمانده اقتصادی دولت سیزدهم «مخبر» است

گروه سیاست سایت فردا – معرفی وزرای رئیسی باز هم به تاخیر افتاد و حواشی و گمانه‌زنی‌ها ادامه دارد. بیشترین حرف و حدیث هم حول محور تیم اقتصادی است. از یک سو مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود و از سوی دیگر حواشی که طی هفته گذشته و در جریان انتصاب معاون اول درباره نقش او در انتخاب سایر مسئولان اقتصادی دولت ایجاد شد، سبب این امر گشته است. مهم‌تر از اینکه چه کسی وزیر اقتصاد و چه کسی رئیس بانک مرکزی خواهد شد اما این است که تیم اقتصادی دولت نیاز به یک فرماندهی واحد دارد یا خیر؟ این فرمانده چه کسی است؟ آیا رئیسی شخصا این مسئولیت را به عهده گرفته و یا به مخبر و شاید هم دیگری می‌سپارد؟ اصلا چه تصمینی وجود دارد که فرمانده اقتصادی دولت او سرنوشتی مثل اسحاق جهانگیری که در ابتدا فرمانده اقتصادی دولت روحانی بود نداشته باشد و به مرور زمان و در پی اختلافات احتمالی به حاشیه نرود؟! 

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «فردا» به این سوالات پاسخ می‌دهد. او با تاکید بر اینکه «اولین مشخصه لازم برای تیم اقتصادی دولت هماهنگی و داشتن مبانی نظری مشترک است» گفت: « دومین ویژگی لازم نیز داشتن تجربه عملی موفق است».

وی تاکید کرد: «این تیم اقتصادی باید مجموعا توسط یکی از اعضای کابینه مثلا معاون اول یا وزیر اقتصاد و یا هر فرد دیگری مدیریت شود یعنی باید مدیریت واحد داشته باشد تا خروجی تصمیمات آن متناقض و با هم ناسازگار نباشد».

این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: «مدیریت این تیم البته باید به عهده فردی غیر از رئیس جمهور باشد زیرا آقای رئیسی تخصصی در امر اقتصاد ندارند و تبعا باید این مسئولیت به عهده کسی باشد که متخصص است، تجربه دارد و می‌تواند ارشد این مجموعه تلقی شود. او نیز باید مسئولیت پذیر باشد».

مصباحی مقدم در پاسخ به اینکه آیا محمد مخبر که به عنوان معاون اول رئیسی منصوب شده این نقش را به عهده خواهد گرفت؟ گفت: «من این طور احتمال می‌دهم. با توجه به سوابق آقای مخبر که تجربه طولانی مدت و موفقی در زمینه مسائل اقتصادی و اجرایی دارد، همچنین با توجه به شخصیت شناخته شده و مورد اعتماد او احتمال می‌دهم که عضو ارشد اقتصادی دولت باشد».

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چطور باید از عدم هماهنگی و ایجاد اختلاف بین مخبر و سایر اعضای اقتصادی دولت جلوگیری کرد تا آنچه در دولت روحانی تجربه شد، تکرار نشود؟ گفت: «با توجه به اینکه آقای رئیس جمهور در آغاز کار آقای مخبر را به عنوان معاون اول معرفی کرده است، افرادی که برای مسئولیت‌های اقتصادی به میدان همکاری با رئیسی می‌آیند، باید جایگاه مخبر را پذیرفته باشند و با او هماهنگ باشند. این پیام آقای رئیسی برای سایرین است که ایشان شخصیت محوری است و افرادی که می‌توانند با او کار کنند و هماهنگ باشند، به میدان آیند».

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه چشم‌انداز اقتصاد کشور را در دولت رئیسی و با حضور مخبر چطور ترسیم می‌کنید؟ گفت: «این موضوع تا حد زیادی به سایر انتخاب‌های رئیس جمهور و رای اعتمادی که مجلس می‌دهد، بستگی دارد. با این حال بسیار جای امیدواری است و چشم انداز امیدوار کننده‌ای قابل ترسیم است زیرا هم آقای مخبر و هم آقای اسماعیلی افرادی هستند که جهادی عمل می‌کنند و تجربه مدیریتی موفقی دارند. یعنی این امید وجود دارد که سایر اعضای کابینه هم افراد توانا، بی‌حاشیه، پرکار و با عملکرد جهادی باشند که بتوانند مشکلات موجود که بعضی از آن‌ها طولانی مدت است را هم رفع کنند».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها