دفاع عجیب علی مطهری از مذاکرات دولت روحانی!

کد خبر: 1086773

علی مطهری از نمایندگان مدعی اصلاحات سابق مجلس روز گذشته در یادداشتی برای روزنامه اعتماد به شیوه عجیب به دفاع از مذاکرات دولت روحانی در وین پرداخت و ابتدا مدعی شد: «دولت دوازدهم مذاکرات وین را به نقطه نسبتا مطلوبی رساند و ادامه راه را به دولت جدید سپرد.»

دفاع عجیب علی مطهری از مذاکرات دولت روحانی!

وی اما در ادامه این یادداشت به خباثت طرف آمریکایی و عدم کمترین پیشرفت در روند این مذاکره اذعان کرده و می‌نویسد: «...در واقع آمریکا می‌خواهد توافق هسته‌ای را با مسائل منطقه پیوند بزند و این امر راه را برای نقض پیمان و اجرا نشدن برجام برای طرف مقابل باز می‌کند. آقای غریب‌آبادی می‌گوید آنها رفع تحریم‌های مربوط به رهبری و خروج نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی را به پذیرش این بند منوط کردند. همچنین حاضر به لغو دستور اجرایی تحریم تسلیحات متعارف نشدند، حاضر به برداشتن تحریم‌ها علیه بیش از پانصد نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی که توسط ترامپ تحریم شدند و لغو قانون تحریمی کاتسا نشدند و حاضر به ارایه تضمین در مورد عدم تکرار رفتار ترامپ نشدند و حتی حاضر نشدند دوره معقولی را برای تداوم کار شرکت‌ها که با ایران وارد تجارت و کار اقتصادی می‌شوند در نظر بگیرند. همچنین حاضر به بحث درباره خسارات وارد به ایران بر اثر خروج آمریکا از برجام نشدند. علاوه‌بر اینها، مدل آمریکا برای انجام تعهدات اصولی و راستی‌آزمایی در دو روز، خواسته ایران را تامین نمی‌کند.»

گفتنی است اینکه چرا شش دور مذاکرات برای احیای برجام به بن بست خورده؟ واقعیت‌ها از بی‌صداقتی آمریکا حکایت می‌کرد اما در تمام این مدت متأسفانه دولت روحانی و اصلاح‌طلبان روایت تحریف‌آمیز ارائه می‌کردند. آنها طی چند ماه اخیر بارها ادعا می‌کردند که مذاکرات به نتیجه رسیده و تحریم‌ها هم برداشته است. این درحالی بود که مرور مواضع مقامات آمریکایی نشان می‌داد که دولت ناقض برجام، نه این توافق را محترم و معتبر می‌شمارد، نه می‌خواهد همه تحریم‌های پسا برجامی را لغو کند، و نه حتی تضمین می‌دهد که دوباره عهدشکنی نکند. بلکه فقط می‌خواهند مجوز بازگشت به برجام و دسترسی به مکانیسم ماشه را به دست آورد!

این درحالی است که چندی پیش یک کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب برخلاف برخی بزک‌کاری‌های مذاکرات برجامی در وین گفته بود آمریکا تحریم‌ها را برنمی‌دارد. حسین راغفر تصریح کرده بود که بعید می‌دانم آمریکا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را بردارد. آنها از سویی در باغ سبز را نشان می‌دهند و از سویی، ایران را تهدید می‌کنند؛ این همان سیاست چماق و هویج است که علیه ایران اعمال می‌کنند از همین روی امکان لغو تحریم‌ها را بعید می‌دانم.

وی همچنین تأکید کرده بود: البته در داخل برخی‌ها با خوش‌بینی به این مواضع غربی‌ها نگاه می‌کنند حتی اگر منابع بلوکه شده ما آزاد شود نمی‌تواند تاثیری در بهبود وضعیت داشته باشد چون آنها موجب تقویت تولید و کاهش تورم نمی‌شوند بلکه تبدیل به رانت شده و در اختیار گروه‌های خاص قرار می‌گیرند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها