گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با سران ایران و افغانستان

کد خبر: 1086783

رئیس‌جمهور ترکیه در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با سران ایران، افغانستان و توگو، ضمن گفت‌وگو درباره تحولات منطقه‌ای، بر لزوم بهبود روابط دوجانبه تاکید کرد.

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با سران ایران و افغانستان

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بامداد پنجشنبه به صورت تلفنی با سران کشورهای ایران، افغانستان و توگو گفت‌وگو کرد.

طبق بیانیه صادرشده از سوی دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان در تماس با «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان ضمن قدردانی از حمایت‌های معنوی کابل از آنکارا در جریان آتش‌سوزی‌های اخیر در غرب ترکیه، گفت آنکارا نیز از افغانستان در برابر مشکلات حمایت می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی در این‌باره اظهار داشت که ترکیه به ایستادن در کنار مردم دوست و برادر کشور افغانستان ادامه می‌دهد تا بالاخره صلح و ثبات در سریعترین زمان ممکن در این کشور استقرار یابد.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین در تماس با آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» ریاست‌جمهوری جدید ایران، تحلیف و تنفیذ وی در این سمت را تبریک گفت.

بر اساس این بیانیه، اردوغان در این تماس تاکید کرد که روابط و همکاری‌های منطقه‌ای ترکیه با ایران در دولت جدید، در تمام حوزه‌ها مستحکم‌تر خواهد شد.

به نوشته آناتولی، وی در تماس دیگری با «فاوره گناسینگبه» رئیس‌جمهور توگو نیز گفت که همکاری‌های دو کشور در زمینه صنایع دفاعی، تأثیر فزاینده‌ای در ارتقای روابط دوجانبه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین بامداد پنجشنبه با ابراز نگرانی از وضعیت خطرناک در افغانستان، از احتمال دیدار خود با رهبر گروه طالبان برای گفت‌وگو درباره پایان جنگ در این کشور خبر داده بود. (جزئیات بیشتر)

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

گروه طالبان اخیراً حملات خود را به شهرهای بزرگ کشور گسترش داده است. نبرد بین نیروهای دولتی و مردمی با طالبان در شهرهای هرات، لشکرگاه، قندهار و تخار جریان دارد./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها