نماینده مجلس: مجلس یازدهم برای رای اعتماد به وزیران دولت سیزدهم سیاسی رفتار نخواهد کرد

کد خبر: 1086877

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم برای رای اعتماد به وزیران دولت سیزدهم سیاسی رفتار نخواهد کرد و معیار ما کارآمدی وزیران پیشنهادی است.

نماینده مجلس: مجلس یازدهم برای رای اعتماد به وزیران دولت سیزدهم سیاسی رفتار نخواهد کرد

محمد خدابخشی درباره رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به کابینه پیشنهادی آیت الله ابراهیم رییسی اظهار کرد: مجلس بر اساس معیارها و شاخص‌هایی، توانمندی وزیران پیشنهادی دولت برای تصدی جایگاه‌های معرفی شده را بررسی و ارزیابی می‌کند.

وی افزود: کارآمدی فرد برای خدمت به مردم در کابینه ذیربط برای نمایندگان مهم است و بر این اساس به وزیران معرفی شده رای اعتماد خواهد داد.

خدابخشی با تاکید بر اینکه کارآمدی برای ما ملاک است، افزود: ویژگی‌های شخصیتی از جمله مسائلی است که در رای اعتماد به افراد معرفی شده مهم هستند و فرد معرفی شده باید شاخص‌هایی مثل اعتماد به نفس، صداقت، ریسک‌پذیری و روحیه جهادی داشته باشد. علاوه بر این فرد معرفی شده باید به لحاظ سلامتی، توانایی جسمی و ذهنی مدیریت یک وزارتخانه با حجم کار بالا را داشته باشد.

این نماینده مجلس مسئولیت پذیری اجتماعی را ویژگی دیگر فرد مورد اعتماد مجلس برای تصدی وزارتخانه‌های مختلف عنوان کرد و گفت: گرچه فرد معرفی شده مسئولیت یک وزارتخانه را برعهده می‌گیرد اما نسبت به مسائل و مشکلاتی که در کشور وجود دارد باید احساس مسئولیت کند. به عنوان مثال، وزیر علوم نمی تواند بگوید که من متولی تعلیم و تربیت دانشجویان هستم و اشتغال آنها به من ارتباطی ندارد و باید براساس نیاز بازار کار در وضعیت رشته‌های آموزشی دانشگاه ها بازنگری کند.

خدابخشی با اشاره به بررسی سوابق و تخصص افراد معرفی شده در کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تخصص، تحصیلات و سوابق فرد معرفی شده باید با حوزه کاری معرفی شده مرتبط باشد.

وی گفت: برای نمایندگان مجلس مهم است که فرد معرفی شده نگاهش به بیرون کشور نباشد و به ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات و توسعه کشور توجه داشته باشد.

نایب ربیس کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی حتما باید در دستور کار دولت جدید قرار گیرد اما اولویت با استفاده بهینه از ظرفیت‌های داخلی است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، توانایی مدیریتی فرد معرفی شده را برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی مهم ارزیابی کرد و افزود: فرد معرفی شده باید در حوزه کاری وزارتخانه مربوطه، به قوانین آگاهی داشته و به مسائل آن حوزه اشراف داشته باشد. علاوه بر این وزیر مربوطه باید قدرت تفویض اختیارت به غیر را داشته باشد تا بتواند زمان را مدیریت کند.

خدابخشی، تناسب برنامه وزیر پیشنهادی با نیازهای کشور را از دیگر موضوعاتی دانست که مورد توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد و گفت: برنامه پیشنهادی وزیر باید متناسب با نیاز حال حاضر کشور و برای تحقق اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی مثل سند چشم‌انداز طراحی شده باشد.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم برای رای اعتماد به وزیران دولت سیزدهم سیاسی رفتار نخواهد کرد، افزود: معیار ما کارآمدی فرد است و بعد از سنجش کارآمدی فرد درباره رای اعتماد به وی تصمیم خواهیم گرفت.

نماینده مردم الیگودرز در دوره دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی، اشتهار سیاسی و شناخته شده بودن فرد معرفی شده را نیز برای نمایندگان مردم در خانه ملت مهم ندانست و گفت: اگر فردی شناخته شده هم نباشد اما کارآمد باشد مجلس به وی رای خواهد داد.

خدابخشی با بیان اینکه نمایندگان مجلس یازدهم دنبال سهم‌خواهی از دولت نبوده‌ و نیستند، تصریح کرد: حتی ۲ نماینده‌ مجلسی که برای وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و اقتصاد و دارایی معرفی شده‌اند هم توسط همکارانشان در مجلس ارزیابی خواهند شد و تنها در صورتی که کارآمدیشان محرز شود مورد تایید مجلس قرار خواهند گرفت و نمایندگان به آنها رای اعتماد خواهند داد.

وی با اشاره به برگزاری نشستهای مشترک بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزیران معرفی شده گفت: به لحاظ شخصیتی وزیران معرفی شده افراد شایسته‌ای هستند اما باید سوابق، تخصص و برنامه‌هایشان بیشتر بررسی شود تا نمایندگان بتوانند به نمایندگی از مردم به آنها اعتماد کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها