سیاسی ترین چهره کابینه رئیسی کیست؟

کد خبر: 1087426

فعال رسانه ای اصولگرا گفت: کابینه تندرو و رادیکال نیست، خیلی ها فکر می کردند حاصل دولت اصولگرا ممکن است بسیار رادیکال باشد اما گزینه ها مقدار زیادی به میانه نزدیک تر هستند.

سیاسی ترین چهره کابینه رئیسی کیست؟

«کابینه پیشنهاد رئیسی، موافقان و مخالفان چه می گویند؟» عنوان بحث و گفت و گوی امشب کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین است.

*سعید آجرلو، فعال رسانه ای اصولگرا

من فکر می کنم کابینه آقای رئیسی چند ویژگی دارد، اول اینکه کابینه ایشان غیرسیاسی است. یعنی آن معنایی که حاصل خواسته جناح ها و گروه های سیاسی باشد را ندارد و خیلی نمی توان افراد حاضر در کابینه را سهم بندی کرد. البته بحث خوب یا بدی مقوله جداگانه ای است.

دوم اینکه سیاسی ترین چهره کابینه که فاصله خیلی زیادی با بقیه دارد، خود آقای رئیسی است و چهره مشهور سیاسی چندانی در این دولت را در مقایسه با دولت آقای روحانی و احمدی نژاد نمی بینیم که این مسئله تحلیل را سخت می کند.

نکته دیگر این است که کابینه تندرو و رادیکال نیست، خیلی ها فکر می کردند حاصل دولت اصولگرا ممکن است بسیار رادیکال باشد اما گزینه ها مقدار زیادی به میانه نزدیک تر هستند. اساسا کابینه حاشیه زایی به معنای سیاسی یا رادیکالی بودن نیست.

مسئله بعدی تغییر ریل حکمرانی در حوزه های اقتصادی است که من آن را به حوزه سیاست خارجی و برجام مرتبط می دانم. من فکر می کنم احیای برجام به دلایل خیلی زیادی فرآیند سخت و پیچیده ای است و اعتقاد ندارم که در کوتاه یا میان مدت بتوانیم به شرایط اجرای برجام بازگردیم. به همین واسطه این کابینه باید غیربرجامی باشد، فضای سیاست ایران برجام زدایی شده است و در انتخابات ۱۴۰۰ هم این مسئله را مشاهده کردیم. وزیرخارجه هم امیرعبداللهیان است که سوابق بسیاری در مذاکرات ندارد. پس اگر قرار است توافق هسته ای یا هر توافق دیگری احیا نشود ما باید آماده تغییر ریل سیاست کشور باشیم که احتمالا به تغییر روابط با چین و یا بهبود روابط با سعودی باشد. البته من این پرسش را در ذهن دارم که کابینه می تواند این مهم را محقق کند یا خیر؟

در زمینه اقتصاد سیاسی هم فکر می کنم واقعا برای تغییرات بزرگ در شرایطی که برجام هم شاید در دسترس نباشد کار بسیار پیچیده است. البته آرزو می کنم کم حاشیه بودن و ملی بودن کابینه به پیش رفتن این پروژه کمک کند. من ترجیح می دادم به دلیل شرایط پیچیده کشور افراد متخصص تری برگزیده می شدند.

من فکر می کنم ترکیب وزرا در حوزه سیاست داخلی هم خوب است و امیدوارکننده است، در حوزه آموزش چندان پیش بینی ندارم. در حوزه فرهنگ کم و بیش امیدوارکننده است. مسئله اصلی دولت در مقطع فعلی این است که چگونه بدون احیای برجام مسایل را حل کرده و جلو برود. ضمن اینکه این موضوع هم بسیار جدی است که هر رییس جمهوری در ترکیب اولیه کابینه خود آن ترکیبی را ارائه می دهد که به ذهن خود نزدیک تر است و درباره کابینه سیزدهم این مسئله صدق می کند./ خبرآنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها