جزئیات کامل نشست‌ وزرای پیشنهادی با کمیسیون‌های تخصصی

کد خبر: 1087672

جزئیات کامل نشست‌ وزرای کابینه سیزدهم با کمیسیون‌های تخصصی مجلس را در این گزارش بخوانید.

جزئیات کامل نشست‌ وزرای پیشنهادی با کمیسیون‌های تخصصی

 وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم روز گذشته و امروز با حضور در کمیسیون های تخصصی مجلس به ارائه برنامه های خود پرداخته اند.

** وعده زارع پور و آشتیانی برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات طی دو سال و ارتقای توان دفاعی کشور

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره حضور عیسی زارع پور و امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزرای پیشنهادی ارتباطات و دفاع ، گفت: نمایندگان موضوع راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را مطرح کردند و وزیر پیشنهادی پاسخ داد که آنچه که وظیفه ما است را طی دو سال گام به گام و در 7 گام و لایه انجام خواهیم داد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، افزود: اعضای کمیسیون همچنین مشکلات ارتباطی تلفن‌های ثابت و عدم توسعه مخابرات را مطرح کردند که زارع پور قول داد در صورت رای اعتماد مجلس آنها را برطرف کند.

وی یادآور شد: همچنین اعضای کمیسیون در نشست با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موضوعاتی مانند توسعه و ارتقای کیفی و کمی صنعت هواپیماسازی، بازسازی و احیای شهرک‌های مسکونی ارتش و کارآمدی بیشتر صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی نیروهای مسلح و کاهش وابستگی صندوق به خزانه و بودجه دولت را مطرح کردند و ایشان تاکید داشتند که باید کارآمدی صندوق افزایش یابد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: وزیر دفاع هم ارتقای توان موشکی و دفاعی کشور و افزایش آمادگی های دفاعی را از اولویت های وزارت دفاع دانست.

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش با اشاره به حضور حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این کمیسیون،اظهار کرد: در ابتدای این نشست گزینه پیشنهادی در مورد سوابق تحصیلی و سوابق اجرایی خود توضیحاتی داد و درباره تحصیلات و تخصص خود که بیشتر در حوزه اقتصاد بود، نکاتی را بیان کرد.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون نیز به برخی از موضوعات مهم در حوزه وزارت کار اشاره کردند، ادامه داد: یکی از نکاتی که نمایندگان به آن اشاره کردند این بود که این وزارتخانه بسیار وسیع بوده و نیاز به توجه بسیار زیاد دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش اضافه کرد: مهارت آموزی و توجه به سازمان فنی و حرفه‌ای،  برآورد دقیق سرانه رفاه اجتماعی و ایجاد عدالت بین مناطق مختلف کشور، گسترش بیمه‌ها، حمایت از کارگران ساختمانی و مشکلات سازمان بهزیستی از دیگر مسائلی بود که در این نشست درباره آن بحث و بررسی شد.

حاجی پور یادآور شد: لزوم بالا بردن میزان بهره‌وری در شرکت‌های شستا و لزوم تغییر برخی مدیران آن و سروسامان دادن به بنگاه‌های اقتصادی آن یکی دیگر از مطالبات نمایندگان بود. همچنین توجه به آسیب های اجتماعی، اصلاح قانون کار و گسترش اشتغال و مخصوصا مشاغل زودبازده دیگر موضوعات مورد تأکید در این جلسه بود.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: اجرای اصول 28 و 29 قانون اساسی و توجه به بازنشستگان بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان و برطرف نمودن مشکل زنان سرپرست خانوار نیز یکی دیگر از مطالبات اعضای کمیسیون آموزش از وزیر کار بود.

** بررسی ایجاد امنیت و اقتدار غذایی به واسطه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در جلسه با ساداتی نژاد

مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز درباره حضور سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در کمیسیون متبوعش، بیان کرد:.وزیر  پیشنهادی گزارش برنامه‌های خود را به نمایندگان ارائه کرد.

وی افزود: مهمترین برنامه وزیر پیشنهادی ایجاد امنیت غذایی و حرکت به سمت اقتدار غذایی به واسطه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان  و تقویت ظرفیت‌های علمی کشور است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر پیشنهادی در این جلسه تاکید کرد که جهاد کشاورزی می‌تواند با نگاه اقتصادی به حوزه کشاورزی علاوه بر ایجاد امنیت غذایی در کشور زمینه های صادرات محصولات کشاورزی را فراهم کند و همچنین بخش کشاورزی با داشتن زیربخش‌های چهارگانه زراعت، دامپروری، شیلات و جنگلداری یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی ایران محسوب می شود که تقویت آن در سطح غرب آسیا می تواند کشور را به  قدرت برتر منطقه تبدیل کند.

**تاکید کمیسیون امنیت ملی بر توجه به امنیت غذایی و پزشک خانواده

به گزارش تسنیم، محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نشست اعضای این کمیسیون با بهرام عین اللهی و جواد ساداتی نژاد وزرای پیشنهادی بهداشت و جهاد کشاورزی ، گفت:وزیر پیشنهادی بهداشت در خصوص ساختار نظام ارجاع، پزشک خانواده و پیشگیری و اولویت ها نسبت به درمان برنامه هایی را به کمیسیون و اعضا ارائه کرد و با وجود اینکه کمیسیون امنیت به عنوان یک کمیسیون فرعی برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت را بررسی می کرد سوالات مهم و جدی از سوی اعضا مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه جلسه آقای ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیز برنامه های خود را برای توسعه کشاورزی و بهبود شرایط تولیدی در این حوزه ارائه کردند و اعضای کمیسیون نیز دغدغه های خود را با توجه به وضع امروز کشور در بعد امنیت غذایی و بحران های پیش رو و ارتباط موضوع تامین غذا و کالاهای اساسی با امنیت و رضایتمندی با وزیر پیشنهادی در میان گذاشته و خواستار توجه جدی به این حوزه و رفع مشکلات فعلی شدند.

**رئیس کل بانک مرکزی با هماهنگی وزیر اقتصاد در دولت سیزدهم انتخاب می‌شود

حجت الاسلام احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی نیز در تشریح نشست این کمیسیون با احسان خاندوزی گفت: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در نشست کمیسیون کشاورزی حاضر شد و برنامه‌های خود را ارائه کرد و نمایندگان نیز مسائلی را در خصوص اصلاح نظام بانکی، درآمدهای مالیاتی و کیفیت مدیریت نقدینگی در کشور مطرح کردند.

وی با تاکید بر اینکه آقای خاندوزی معتقد به انضباط بانکی بود و نافرمانی بانک‌ها را امری غلط دانست، عنوان کرد: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم اعلام کرد که بانک ها باید در خدمت منافع ملی باشند و این وزارتخانه باید از موضع انفعال خارج و فعال شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آقای خاندوزی به رئیس جمهور پیشنهاد داده است که پس از انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی و با هماهنگی با وی، رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شود، ادامه داد: رئیس جمهور، پیشنهاد آقای خاندوزی در زمینه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی را پذیرفته تا تعامل بین وزارتخانه و بانک مرکزی ایجاد شود به همین دلیل نیز تا کنون رئیس کل بانک مرکزی منصوب نشده است.

**تأکید بر تحول در دانشگاه‌‎ها توسط وزارت علوم و نظارت وزارت دادگستری بر بازار

مجید انصاری سخنگوی کمیسیون اجتماعی نیز درباره حضور محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری در این کمیسیون، تصریح کرد: دو وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را ارائه و درباره محورهای مطرح شده در نشست، بحث و بررسی‌هایی صورت گرفت.

وی با اشاره به ارائه برنامه از جانب وزیر پیشنهادی علوم، افزود: از جمله مباحث مطرح شده در نشست این کمیسیون در حضور دکتر زلفی‌گل، موضوع تحول در وزارت علوم و دانشگاه‌ها بر اساس مأموریت دولتی انقلابی و نحوه حمایت وزارت علوم از نخبگان بود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی اضافه کرد: همچنین مسئله نحوه آمایش آموزش عالی، کیفی سازی پایان نامه‌ها، تغییر سرفصل‌های آموزشی با محوریت دروس کاربردی و بومی، رابطه صنعت و دانشگاه، توجه وزارت علوم به مبحث اشتغال و ارتقای جایگاه بانوان از جمله مواردی بود که در حضور وزیر پیشنهادی علوم مورد بحث قرار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس درباره بخش دوم نشست امروز کمیسیون که با حضور فناوری حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری برگزار شد، گفت: در این نشست نیز مباحثی همچون ضعف نظارت بر بازار، موضوع کنوانسیون مبارزه با فساد اداری، تقویت شورای سیاستگذاری مالکیت فکری، حمایت از حقوق کودکان مطرح شد.

نماینده ممسنی و رستم یادآور شد: وزیر پیشنهادی دادگستری نیز از نمایندگان درخواست کرد که در زمینه‌های مطرح شده کمک کنند تا با رفع این کاستی‌ها نسبت به کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه اقدام شود.

** تأکید نمایندگان بر اهمیت امنیت اقتصادی

بر اساس این گزارش عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران از حضور حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات در کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: وی در ابتدای جلسه گزارشی از سوابق خود در وزارت اطلاعات و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه مطرح و سپس برنامه‌های خود را برای مدیریت این مجموعه ارائه کرد.

وی ، با بیان اینکه حجت الاسلام خطیب از بدنه وزارت اطلاعات بوده و نقطه قوت وی آشنایی کامل با موضوعات اطلاعاتی و امنیتی است، گفت: وی توضیحاتی در خصوص تولید و تامین اطلاعات و برنامه‌هایی برای تقویت ارتباط با نمایندگان در استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه ارائه کرد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد:  نمایندگان نیز در این جلسه بر اهمیت امنیت اقتصادی و وحدت رویه در پاسخ استعلامات تاکید کردند. بی تردید حضور وی در بدنه وزارت اطلاعات و سابقه طولانی مدت در این حوزه از نقاط مثبت ایشان محسوب شده که نظر مثبت نمایندگان را به همراه داشت.

**ایجاد ثبات در بورس از برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد است

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به جلسه اعضای این کمیسیون با خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت:اعضای کمیسیون اصل 90 در این جلسه خواستار برنامه دقیق از سوی وزیر پیشنهادی برای حفظ و ارتقا ارزش پول ملی جهت افزایش قدرت خرید اجتماعی شدند، با توجه به اینکه اقتصاد ایران در شرایط آسیب‌پذیری به سر می‌برد و کل حاکمیت با پشتیبانی مردم نیازمند تصمیم بزرگ برای نجات اقتصاد کشور است، وی بیان کرد: اصلاح نظام مالیاتی کشور و فعال کردن ستاد اقتصادی دولت در جهت ایجاد هماهنگی بین دستگاهی از سرفصل‌های مورد تاکید وزیر پیشنهادی بود، در این نشست تاکید شد یکی از محورهای اساسی، تحول اقتصادی در کشور است، ایجاد زمینه ثبات بودجه و به دنبال آن ثبات تامین کالاها و خدمات بوده که دولت دراختیار جامعه قرار می دهد، همچنین کنترل تورم در گرو تامین درآمد مطمئن و پایدار برای دولت باید مورد توجه قرار گیرد.

مطالبات غیرجاری می‌شود و کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها را فراهم می‌کند.

وی گفت: یکی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی موضوع بازار سرمایه و بیمه بود؛ با توجه به وضعیتی که در بازار سرمایه و بورس وجود دارد تاکید شد که این حوزه باید به صورت فوری مورد رسیدگی قرار گیرد و زمینه چالش‌های مختلف که زمینه خسارت به مردم را رقم زده در دولت سیزدهم تکرار نشود و بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق بازار را به سمت ثبات ببریم.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 در مجلس همچنین با اشاره به نشست این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: در بخش پایانی نشست‌های امروز وزیر پیشنهادی اطلاعات با حضور در کمیسیون اصل 90 پیرامون موضوعات اطلاعاتی و امنیتی کشور و برنامه‌های خود توضیحاتی ارائه کرد.

**بررسی برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون عمران

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از حضور حسین باغ گلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را برای اداره وزارت آموزش و پرورش در چهارچوب اقدامات فوری و کوتاه مدت، میان مدت و همچنین برنامه‌های بلند مدت ارائه کرد که از جمله آنها میتوان به بازگشایی مدارس، مشارکت والدین، حرکت بر مدار سند تحول آموزش و پروش اشاره کرد.

وی ادامه داد: نمایندگان سوالاتی در خصوص ساماندهی نیرو‌های انسانی در وزارت آموزش و پرورش، بازگشایی مدارس، برقراری عدالت آموزشی، نحوه اجرای سند تحول، تامین منابع مالی، فرهنگیان بازنشسته، بازسازی و تجهیز مدارس مطرح و سپس راه کارهایی برای مدیریت هر چه بهتر این مجموعه اثرگذار و مهم ارائه کردند که متاسفانه آقای باغ گلی به دلیل کمبود وقت به آنها پاسخ نداده و مقرر شد جمع بندی آن‌ها در جلسات بعدی ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلسگفت: رویکرد جوان‌گرایی و ارتباط خوب با رئیس جمهور از جمله نقاط مثبت ایشان است.

**وزیر آموزش و پرورش باید از بدنه وزارتخانه انتخاب شود.

به گزارش تسنیم، حجت الاسلام احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اشاره به حضور آقای باغ گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در این کمیسیون، عنوان کرد:وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام کرد که مبتنی بر سند تحول بنیادین و سیاست‌های کلی آموزش و پرورش فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی افزود:آقای باغ‌گلی مدعی بود که عضو کارگروه و پشتیبان سند تحول بنیادین بوده و  آشنایی لازم با این سند را دارد.

نماینده ملایر با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مدارس آستان قدس رضوی را که مجموعا شامل 19 مدرسه و 7 هزار دانش آموزش می‌شود را مدیریت کرده است، گفت: آقای باغ‌گلی در رشته تحصیلی مرتبط با علوم تربیتی و جوانان تحصیل کرده که با وزارتخانه مذکور ارتباط دارد.

وی با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون کشاورزی در خصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اشکالاتی از جمله دارا نبودن سوابق کافی برای تصدی در این وزارتخانه مطرح کردند، گفت: وزیر آموزش و پرورش  باید از بدنه این وزارتخانه باشد و جنس آن با سایر وزارتخانه‌ها تفاوت دارد زیرا حدود 15 میلیون دانش آموز و 1 میلیون فرهنگی در سطح کشور حضور دارند.

** تامین واکسن در اولویت وزارت بهداشت قرار گیرد

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود با بیان اینکه اعضای کمیسیون میزبان امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری بودند ،گفت:از آنجایی که وزارت دادگستری طبق اصل 160 قانون اساسی مسئولیت کلیه مسائل مربوط به روابط قوه قضاییه با قوه مجریه و مقننه را بر عهده دارد و رئیس جمهور از میان کسانی که رئیس قوه قضاییه پیشنهاد می‌دهد، وزیر را انتخاب می کند، همچنین از سویی کمیسیون اصل 90 وظیفه رسیدگی به شکایت‌ها و نظارت و تنظیم کار هر سه قوه را بر عهده دارد، ارتباط کمیسیون با وزیر دادگستری می‌تواند همکاری بین قوا را پیش ببرد.

خضریان در ادامه به نشست کمیسیون اصل 90 با بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که یکی از مسائل اصلی جامعه سلامت و بهداشت است و با توجه به اهداف دولت سیزدهم مبنی بر ایجاد عدالت و تحول در نظام سلامت بوده، برای تحقق برنامه‌های راهبردی لازم است که کارشناسان و متخصصین دانشگاهی با نظارت مجلس و ایجاد ظرفیت در دولت نسبت به تحقق این هدف گام بردارند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: تامین واکسن برای واکسیناسیون با بهره‌مندی از خط تولید داخلی و تهیه واکسن از مراکز معتبر و تایید شده، مورد تاکید اعضای کمیسیون قرار گرفت که وزیر پیشنهادی از آن استقبال کرد همچنین تاکید شد از همه منابع کشور برای تهیه واکسن استفاده شود.

** بررسی مبارزه با فساد نفتی در کمیسیون فرهنگی

مجید نصیرایی  در تشریح جزئیات جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی با جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت،گفت: وی ادامه داد: در این جلسه در مورد  تولید و فروش نفت پیشنهاداتی مطرح شد؛ در ادامه مقرر گردید سوخت زمستانی به ویژه در مناطق محروم و سردسیر در اولویت وزیر پیشنهادی این وزارتخانه باشد و  همچنین استفاده از تولیدات داخلی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و مبارزه با فساد در تمام مراحل تولید نفت یکی از دغدغه‌های وزیر پیشنهادی بود.

* وعده وزیر پیشنهادی ارتباطات برای پوشش *وعده سراسری آنتن دهی موبایل در مناطق محروم طی یک سال

مجید انصاری سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به جلسه اعضای این کمیسیون با وزرای پیشنهادی ارتباطات و فرهنگ ،گفت: وزیر پیشنهادی ارتباطات در این جلسه وعده‌ای در خصوص پوشش سراسری تلفن همراه مطرح کرد تا ظرف یک سال این پوشش دهی در مناطق محروم نیز انجام شود.

وی درباره مباحث مطرح شده در نشست با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این نشست نیز مباحثی از جمله رویکرد سیاستی- نظارتی بدون ورود و مداخله مستقیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین درباره احیای وضعیت فرهنگی در شأن این وزارتخانه مورد بررسی قرار گیرد.

انصاری یادآور شد: همینطور راجع به ضرورت توجه به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و رویش‌های جدید در این مسیر مورد تأکید قرار گرفت.

**تأکید محرابیان بر برنامه ریزی به منظور توسعه تولید برق و مصرف بهینه منابع آبی

در پایان غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح جلسه اعضای این کمیسیون با محرابیان  وزیر پیشنهادی نیرو،گفت: برنامه ریزی به منظور توسعه تولید برق و مصرف بهینه منابع آبی، عدم سرمایه گذاری مناسب در حوزه نیرو، قطعی مکرر برق، عدم بهسازی نیروگاه‌ها، آبرسانی به فلات مرکزی ایران، استفاده از آب شیرین کن‌ها  و مهار تنش آبی در سال جاری از جمله مباحثی بود که از سوی نمایندگان و وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه کمیسیون اقتصادی مطرح شد./تسنیم

انتهای‌پیام/

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها