دو دیدگاه عربستان درباره ایران

کد خبر: 1088596

سفیر اسبق ایران در عراق گفت: حضور بیگانگان در نشست سران منطقه در بغداد منجر به انحراف از اصل موضوع می‌شود.

دو دیدگاه عربستان درباره ایران

حسن دانایی‌فر سفیر اسبق کشورمان در عراق درباره دعوت عراق از ایران برای شرکت در نشست سران منطقه‌ای در بغداد، گفت: اکثر دولتمردان و سیاستمداران عراقی علاقه‌مند هستند که کشورشان جایگاه ویژه‌ای در منطقه به دست آورد، لذا به نظر می‌رسد که عراق به دو دلیل اصرار بر برگزاری نشست سران منطقه را دارد؛ اول معتقد است که هر چقدر در پیرامون عراق آرامش بیشتری برقرار باشد در روند داخلی این کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود، لذا به عنوان یک راه چاره که بتوانند مسائل عراق را به یک آرامش و ثبات قابل قبول برسانند، سیاستمداران عراقی دنبال این هستند که روابط کشور‌های پیرامونی را بهبود بخشند.

وی افزود:  نکته‌ دوم این است که عراق از این نشست به عنوان یک دستاورد استفاده می‌کند که بتواند جایگاه و نقش منطقه‌ای خود را ارتقا دهد، همچنین با توجه به نشست سه جانبه‌ای که با حضور عراق، مصر و اردن برگزار شد، مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور به دنبال این است که جایگاه سنتی عراق را در معادلات جهان عرب و در ارتباط با قبایل عرب جایگاه ویژه‌ای را به دست آورد.

دانایی‌فر با بیان اینکه یکی از اهداف بغداد تلاش برای ارتقای جایگاه این کشور و تاثیرگذاری در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است، اظهار کرد: تلاش برای مدیریت تنش‌های پیرامونی و ارتقای جایگاه عراق موجب شده تا بغداد علاقه‌مند به برگزاری چنین نشست‌هایی و تلاش برای میانجی‌گری میان کشور‌ها برای بهبود روابط آن‌ها باشد، این رویکرد در عراق جدید نیست، چراکه از دولت دوم «نوری المالکی» اقداماتی از این دست آغاز شد و بعد از شکست داعش، تلاش‌هایی از سوی «برهم صالح» و «عادل عبدالمهدی» انجام شد.

امیدوارم  نشست سران منطقه در بغداد تشریفاتی نباشد

 سفیر اسبق ایران در عراق با تاکید بر اینکه ایران از این تفکر و رفتار عراق استقبال می‌کند، اظهار کرد:  منطقه نیاز به همکاری و تفاهم بیشتر دارد، اما یک سوالی که وجود دارد این است که آیا مشکلات بین کشور‌های منطقه با برگزاری یک نشست حل خواهد شد؟ و اینکه با چه مکانیسمی می‌خواهند مشکلات بین ایران، عربستان و ترکیه را حل کنند، لذا امیدوارم این صرفاً یک نشست تشریفاتی نباشد. هر چند برای عراق نیز یک نشست تشریفاتی دارای دستاورد خواهد بود و برای کم کردن تنش‌ها نیز بی تاثیر نیست.

وی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه این کشور به تهران، گفت: ایران کشور فعال، موثر و قدرتمندی در منطقه است و برای توسعه روابط با کشور‌های منطقه، هیچ محدودیت و مرزی ندارد و محدودیت‌مان فقط برای رژیم اشغالگر قدس است. با اکثر کشور‌های عربی نیز مانند عمان، قطر، عراق و سوریه روابط‌مان بسیار خوب است، با کشوری مانند اردن روابط‌مان عادی است و با برخی مانند عربستان سعودی دچار مشکلاتی هستیم.

روابط ایران و عراق در سال‌های آینده دچار حادثه چندانی نمی‌شود

دانایی‌فر با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم نیز ایران محدودیتی برای ارتباط با کشور‌های منطقه ندارد، تصریح کرد: روابط دو کشور در سال‌های آینده دچار حادثه چندانی نمی‌شود. در واقع، نمودار روابط ایران و عراق را سینوسی تصور نمی‌کنم، بلکه مناسبات دو کشور در یک نمودار قابل پیش‌بینی و غیرسینوسی حرکت خواهد کرد. ایران در سال‌های قبل طرح‌هایی مانند طرح صلح هرمز برای بهبود و توسط روابط با همسایگان را داده و با برخی از کشور‌ها گفت‌وگو‌هایی را آغاز کردیم و حتی اگر میانجی‌گری بغداد نبود، اراده بهبود روابط با ریاض را داشتیم، ولی مهم آن است که آیا طرف مقابل هم عزمی برای گفت‌وگو‌های جدی را دارد یا آنکه منتظر زمان است تا مثلا ببیند مذاکرات وین چه می‌شود.

سفیر اسبق ایران در عراق درباره سطح حضور احتمالی مقامات کشورمان در نشست سران منطقه در بغداد، گفت: رئیس جمهور کشورمان اعلام کرده که ما علاقه‌مند هستیم به اینکه این نوع نشست‌ها برگزار شود و به صلح منطقه کمک کند، اما باید ببینیم سایر کشور‌ها در چه سطحی شرکت خواهند کرد.

وی  در واکنش به حضور احتمالی کشور‌های فرامنطقه‌ای مانند فرانسه، در نشست سران منطقه اظهار کرد:  حضور بیگانگان در این نشست منجر به انحراف از اصل موضوع خواهد شد. روابط ترکیه و فرانسه خوب نیست و فرانسه به عنوان یک مجموعه بی‌طرف در موضوعات غرب آسیا رفتار نمی‌کند؛ لذا بهتر است این نشست صرفاً با حضور کشور‌های منطقه باشد.

دو دیدگاه عربستان درباره ایران

دانایی‌فر در تشریح دو دیدگاه درباره ایران در عربستان سعودی، گفت: یک دیدگاه آن است که رابطه با ایران، شرایط جدیدی را در منطقه ایجاد کرده و منطقه را از بن‌بست کنونی خارج می‌کند و می‌تواند مقدمه‌ای برای تحولات بزرگ باشد. دیدگاه دیگر این است که در رابطه با ایران چیزی به دست نمی‌آوریم، بلکه به رفتار‌ها و اقدامات ایران اصالت داده و آن‌ها را تایید می‌کنیم، این دو دیدگاه در ریاض وجود دارد، مضاف بر آنکه مطالبات خارجی و فشار‌های آمریکا هم بر آن‌ها افزوده شده و باعث می‌شود سعودی در عمل خودنمایی بیشتری داشته باشد.

وی  ادامه داد: اگر گره روابط ایران و عربستان باز شود، گره‌های دیگر هم قابل باز شدن هستند، عنوان کرد: ریاض نه آنکه نخواهد گره‌های دیگر برایشان باز نشود، بلکه احساس می‌کند روابط با ایران برای آن‌ها دستاوردی ندارد و این دستاورد تنها برای تهران خواهد بود و موجب افزایش اقتدار و نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا می‌شود.

 سفیر اسبق ایران در عراق با تاکید بر اینکه عزم تهران برای احیاء و ترمیم روابط با ریاض  جدی است، تصریح کرد: ایران معتقد است که همکاری میان کشور‌های منطقه ضروری است و باید روابط کشور‌ها با یکدیگر بهبود پیدا کند، چراکه تنش‌ها به اندازه کافی به منافع کل کشور‌های منطقه ضربه زده و برنده اصلی این تنش‌ها رژیم اشغالگر قدس بوده است، اگر سعودی‌ها نیز مانند ایران اراده بهبود روابط را داشته باشند، زمینه‌های توسعه روابط در تهران فراهم است، اما گره روابط دو کشور، در ریاض است و این گره باید توسط سعودی‌ها باز شود.

گفتنی است فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق که به تهران سفر کرده، بعدازظهر سه‌شنبه ۱۹ مرداد ماه با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه عراق با تسلیم دعوتنامه نخست وزیر کشورش به حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی، برگزاری "نشست کشور‌های همسایه عراق" را اقدامی در راستای حمایت از فرآیند سیاسی و پیشرفت اقتصادی این کشور برشمرد و گفت که این نشست گامی در جهت گذاشتن سنگ بنای اقدام جمعی کشور‌های منطقه برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه محسوب می‌شود. امنیت پایدار در منطقه بدون حضور ایران و عراق شکل نخواهد گرفت، برگزاری این نشست، ایجاد زمینه‌ای برای گفتگوی کشور‌های منطقه با یکدیگر در جهت حصول تفاهم جمعی در منطقه است./ باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها