در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه

محمدیاری: برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه ابهام دارد

کد خبر: 1089243

نماینده مردم طوالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس با اشاره به ابهامات برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: آقای امیرعبداللهیان باید موضع صریح خود را درباره برجام و روش های مبتکرانه تحولی جهت مقابله با شیطنت های استکبار جهانی را اعلام کند.

محمدیاری: برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه ابهام دارد

حسن محمدیاری در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: در برنامه های وزیر پیشنهادی ابهاماتی وجود دارد که باید پاسخ داده شود. وزارت خارجه محل کم کاری و سهم خواهی جناح های سیاسی نیست. دیپلماسی قوی نیاز به رأی حداکثری مجلس دارد هر چند آقای امیرعبداللهیان که پله های ترقی را از معاونت وزیر خارجه تا سفیر بودن طی کرده انسانی فرهیخته و در تراز ملی است اما ابهاماتی در برنامه وی وجود دارد.

نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای امیرعبداللهیان باید اعلام کند در قبال سیاست های دوگانه دولت قبل مبنی بر تفکیک و جدایی دیپلماسی سیاسی از دیپلماسی مقاومت و تلقی آن ها از ناتوانی وزارت خارجه در حمایت و پرداخت هزینه مقاومت و به تبع تحمیل هزینه سنگین بر نظام و حتی جریانات انقلابی منطقه چه برنامه ای دارد و آیا از اقتدار و توانایی لازم در این زمینه برخوردار است.

وی یادآور شد: سیاست خارجی مبتنی بر منویات رهبری و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی است لذا اعتقاد دارم در دورانی که وزیر خارجه به عنوان سفیر یک نظام وارد میدان می شود فردی با سابقه انقلابی و دارای اطلاعات و دانش کافی باید باشد که امکان برقراری ارتباط مستقیم با مقامات نظام به خصوص رهبری را داشته باشد و براین باورم که فرد اول جبهه بین المللی کشور محسوب شده و باید پاسخگوی ملت و به ویژه مجلس باشد.

محمدیاری همچنین اظهار کرد: مجلس از شما عقلانیت مبتنی بر مشورت، خرد جمعی و تفکرات انقلابی طلب می کند که می تواند از حیثیت نظام دفاع کند و متقابلا جلوی تفکرات ظالمانه و تروریسم پرور استکبار جهانی را بگیرد. در سیاست خارجی باید ابتکار عمل را به دست گرفته و به هیچ وجه به دنبال تصمیمات و سیاست های منفعلانه نباشیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ابهاماتی که در برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه است، گفت: در خصوص تقویت دفاتر نمایندگی در استان ها به خصوص استان های مرزی کم برخوردار به ویژه گیلان و مازندران توضیح دهید چرا که دیپلماسی در داخل هم باید فعال باشد.

وی یادآور شد: آقای امیرعبداللهیان شما هم رزم شهیدان گرانقدری چون شهید رکن آبادی و قاسم سلیمانی بودید و از تفکرات آن ها مطلع بودید لذا در برنامه های خود باید در خصوص پیگیری حادثه منا و اقدام ضد انسانی آمریکا در به شهادت رساندن عالی ترین مقام نظامی کشور یعنی حاج قاسم سلیمانی توضیح دهید و در مقابله با این جنایت برنامه های خود را صریحا اعلام کنید.

محمدیاری افزود: در دولت قبل از وزیر امور خارجه در خصوص سرنوشت شهید متوسلیان و همراهانشان که در هاله ای از ابهام است، سوال شد اما هنوز ابهاماتی در این زمینه است که با دیپلماسی فعال باید پاسخ داده شود. شما دانش آموخته دانشکده امور بین الملل هستید که متاسفانه اخیرا فعالیت آن به حاشیه کشیده شده، دل نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد لذا توضیح دهید برنامه شما برای تقویت دانشکده امور بین الملل و وضعیت دانشجویان این دانشکده برای همراهی با مجموعه بزرگ وزارت خارجه چیست.

وی تصریح کرد: سیاست خارجه کشور نباید دوگانه باشد و مدیران سهم خواهی کنند. شما به عنوان عنصر انقلابی که از بدنه وزارت خارجه مراحل ترقی خود را طی کردید باید موضع خود را در خصوص مسائل این حوزه به ویژه برجام اعلام کنید. با توجه به اینکه عقلانیت، تفاهم و تعامل با دنیا باید سرلوحه وزارت خارجه باشد آیا با توجه به شیطنت های استکبار جهانی و هجمه های وارد شده روش خاص و مبدعانه ای دارید که شاهد تحول در حوزه دیپلماسی بین الملل به خصوص برجامی که به بن بست کشیده شده، باشیم.

محمدیاری همچنین اضافه کرد: آیا برنامه ای برای ابتکار عمل جهت باز کردن گره های کور در حوزه وزارت خارجه دارید؟ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی 3 بعد برجسته دارند، نخست اقتدار وی در مقابله با فساد سیستماتیک است که از قوه قضائیه شروع شد لذا آیا شما نیز در بدنه وزارت خارجه این چنین اقتداری را نشان خواهید داد.

وی ادامه داد: از دیگر خصوصیات برجسته رئیس جمهور اطاعت محض از منویات رهبری به ویژه در حوزه بین الملل است، آیا شما نیز ذوب در رهبری خواهید بود، همچنین منش و روش و افتادگی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در مقابل دوستان موجب برجستگی ایشان شده لذا شما به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه بر همین مبنا پاسخگوی مجلس خواهید بود./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها