عمویی: وزارت برجام به وزارت امور خارجه تغییر می کند

کد خبر: 1089306

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به توانمندی های وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه باید از وزارت برجام به وزارت سیاست خارجی جمهوری اسلامی تغییر کند. برجامیزه کردن سیاست خارجی ایران با انتخاب دولت سیزدهم پایان یافت و امروز کسی باید در این مسند بنشیند که بتواند رویکرد نوین سیاست خارجی ایران را دنبال کند.

عمویی: وزارت برجام به وزارت امور خارجه تغییر می کند

ابوالفضل عمویی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه 31 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم در موافقت با برنامه های وی گفت: در شرایط حساس و مهم از سیاست خارجی کشور قرار داریم و در 4 سال آینده تحولات بین المللی از شرق و غرب کشور، ایران را به یکی از موضوعات بین المللی تبدیل خواهد کرد؛ تحولات افغانستان، لبنان و عراق؛ و سپس در کنار این تحولات، مذاکرات بین المللی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مختلف در جریان بوده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: پیگیری سند همکاری های بلندمدت ایران و چین، پیگیری مذاکرات راهبردی ایران و روسیه، پیگیری مذاکرات پیوستن ایران به اتحادیه اورآسیا و عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگ های و از همه مهمتر آینده توافق نامه اتمی و پیگیری مذاکرات وین، به ما نشان می دهد که در انتخاب وزیر امور خارجه باید نهایت دقت صورت گیرد.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه به تعبیر مقام معظم رهبری؛ نیمی از دولت است. این یک وزارتخانه در کنار وزارتخانه های دیگر نبوده، بلکه وزارت امور خارجه یک وزارتخانه حاکمیتی و مجری سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران است، لذا در این شرایط داشتن یک سیاست خارجی کارآمد و هوشمند بسیار ضروری است. برای این مهم سه عنصر اساسی ایده مرکزی، برنامه منسجم و ساختار هماهنگ و سپس مدیریت انسانی برای پیشبرد این ایده در کنار این ساختار نیاز است. دولت سیزدهم سیاست خارجی خود را در پیگیری دیپلماسی اقتصادی، سیاست همسایگی و از همه مهمتر توازن بخشی به اهداف سیاست خارجی معرفی کرده است.

عمویی تصریح کرد: این سیاست تنها سیاست دولت سیزدهم نبوده، بلکه سیاست کل نظام جمهوری اسلامی است، سیاست خارجی عرصه اجماع است، همه ارکان و نهادهای نظام باید در کنار یکدیگر، یک رویکرد را دنبال کرده تا به نتیجه برسد و در اجرای این رویکرد به کسی نیاز داریم که بتواند قدرت هماهنگی دیدگاه های مختلف سیاست خارجی، امنیتی، نظامی و دیپلماتیک را داشته باشد. همه این موارد از دید کمیسیون امنیت ملی و کارشناسان حوزه سیاست خارجی در شخصیت امیرعبداللهیان جمع شده است. وزارت امور خارجه در دوره پیش رو نیاز به تحول دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم بیان کرد: وزارت امور خارجه باید از وزارت برجام به وزارت سیاست خارجی جمهوری اسلامی تغییر کند. برجامیزه کردن سیاست خارجی ایران با انتخاب دولت سیزدهم پایان یافت و امروز کسی باید در این مسند بنشیند که بتواند رویکرد نوین سیاست خارجی ایران را دنبال کند. از روزی که آقای امیرعبداللهیان به عنوان گزینه وزارت امور خارجه و شخص مورد اعتماد آقای رئیسی معرفی شد، اخبار و واکنش های مثبتی از داخل وزارت امور خارجه دریافت کردیم.

وی گفت: حُسن سلوک آقای امیرعبداللهیان موجب می شود ظرفیت های کارشناسی و نیروهای توانمند وزارت امور خارجه مورد بهره مندی قرار گیرند. در همه سال ها تلاش کاری آقای امیرعبداللهیان طی 30 سال در کنار تحصیلات مرتبط، موجب تسلط کافی ایشان به مذاکرات منطقه ای و بین المللی شده است، چرا که هم در جایگاه سفیر و هم مسئول پیگیری روابط اجمهوری اسلامی ایران به گفت وگوهای راهبردی با اتحادیه اروپا و مذاکرات ایران و آمریکا در عراق حضور داشتند.

عمویی ادامه داد: این تجربیات ذی قیمتی بوده که کمتر کسی مجموعه آنها را در کنار هم دارد، از این رو امیدواریم با حضور آقای امیرعبداللهیان در مسند وزارت امور خارجه موجب تقویت این وزارتخانه و تبدیل شدن آن به بازوی ایران برای حفظ منابع ملی و طبیعی شود. بنابراین در این مسیر رأی بالا به وزیر امور خارجه، پشتوانه محکمی برای قدرت کشور در عرصه مذاکرات بین المللی است، لذا همکاران ما در رأی اعتماد به آقای امیرعبداللهیان جایگاه این وزارتخانه و موقعیت آن را در مسائل بین المللی مدنظر قرار دهند./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها