اظهارات گودرزی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت

کد خبر: 1089323

نماینده مردم بروجرد در مجلس خواهان مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی از سوی وزیر پیشنهادی بهداشت شد و گفت: امروزه با بحران کمبود پزشک در کشور مواجه هستیم.

اظهارات گودرزی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت

عباس گودرزی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متأسفانه شاهد کمبود پزشک در کشور هستیم که این موضوع در آینده ایجاد بحران خواهد کرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزیر پیشنهادی بهداشت از سال 72 تا 83 دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی بود اما هیچ ظرفیتی برای جذب دانشجو ایجاد نشد، به عبارتی در سال 72، 35 دانشگاه، 3 هزار و 462 دانشجو جذب می‌کردند اما در سال 83 این رقم به کمتر از دو هزار و 90 نفر رسید و وزارتخانه نیز این عملکرد را یک دستاورد دانست.

وی ادامه داد: امروز عدم دسترسی به پزشک و خدمات پزشکی از جمله مشکلات مردم محسوب می‌شود، افزایش قیمت برای دریافت خدمات و عدم تمایل پزشکان برای حضور در مناطق محروم و توزیع نامتوازن در حوزه خدمات تخصصی سبب شده مردم در نقاط دور افتاده آواره تهران و مراکز استان‌ها شوند.

گودرزی اظهار کرد: سرانه پزشک عمومی در کشورمان 11.7 به ازای هر 10 هزار نفر است اما این رقم در کشورهای پیشرو معادل 30 تا 50 است، همچنین سرانه پزشک متخصص 5.9 به ازای 10 هزار نفر و دندانپزشک 3.23 به ازای 10 نفر است در حالی که در کشورهای پیشرو این رقم به ترتیب معادل 20 الی 30 و 8 است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: با توجه به اینکه هزینه خدمات دندانپزشکی عموماً مربوط به دستمزد است ما شاهد کمبود پزشک در این عرصه هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در کنکور سال 99 بیش از 590 هزار نفر در رشته پزشکی شرکت کردند که تنها 6 هزار نفر پذیرفته شدند لذا افزایش ظرفیت برای پذیرش دانشجوی پزشکی و توسعه زیرساخت‌های دانشگاهی و دانشکده‌ای علوم پزشکی می‌تواند سبب برطرف کردن مطالبات مردم در این عرصه شود.

وی ادامه داد: طب سنتی یکی از مهمترین عوامل برای مهار کرونا است و کشور چین اعلام کرد 92 درصد بیماران این حوزه را با اینکه مداوا و مابقی را از طریق قرنطینه درمان کرده است اما 14 میلیارد دلار در کشورمان برای مهار کرونا از صندوق توسعه ملی برداشت شد که در این میان طب سنتی جایگاهی نداشته است.

گودرزی اظهار کرد: طب سنتی در کشورمان مظلوم است زیرا برای مجوز ایجاد یک سلامتکده افراد به بیش از 70 جای مختلف مراجعه می‌کنند و آخر نیز نمی‌توانند مجوزی دریافت کنند؛ این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت برای طب سنتی در سال 2014 الی 2023 سند منتشر کرده است؛ چرا طب ایرانی در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود و چرا صدا و سیما برنامه‌های خود را به طب سنتی اختصاص نمی‌دهد، همچنین باید پاسخ داده شود چرا محصولات تراریخته دارای برچسب نیستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: آقای عین‌اللهی باید تضمین دهد طرح پزشک خانواده، بیمه سلامت، مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی، ترویج طب سنتی، جبران کمبود پزشک و ... را دنبال کند تا مشکلات مردم کاهش یابد./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها