در دومین روز سفر رئیسی به سیستان و بلوچستان چه گذشت؟

کد خبر: 1092701

آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دومین روز سفر خود به سیستان و بلوچستان به شهرهای منطقه سیستان سفر کرده و سپس در جلسه شورای اداری زاهدان حضور یافت.

در دومین روز سفر رئیسی به سیستان و بلوچستان چه گذشت؟

 آیت‌‌الله ابراهیم رئیسی در دومین روز سفر خود وارد منطقه زابل شد و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ابتدا لازم می‌دانم به مردم سیستان و بلوچستان سلام داشته و از این که نمی‌شود در این سفر آن دیدارها و ملاقات‌هایی که باید در سفرهای استانی داشته باشم با آنان برگزار کنم متاسفم.

وی گفت: سعی می‌کنیم به میزانی که مشکلی از جهت اصول بهداشتی نداشته باشد در منطقه با همکارانم حضور پیدا کنم و با همفکری مسوولان محترم محلی، نماینده ولی فقیه و استاندار و مسوولان دیگر در جریان مسائل منطقه قرار بگیریم و برای هر کدام به یاری خدا راهکارهایی داشته باشیم. 

رئیسی افزود: یکی از دغدغه‌های منطقه زابل موضوع آب است و ما قبل از اینکه به این استان بیاییم یک نشست های داشتیم با همکاران راهکارهایی برای این موضوع وجود دارد و برای آن ۲ یا  سه راهکار پیشنهاد شده است. 

رییس جمهوری گفت: قرار است وزیر نیرو که ایشان نیز در این سفر همراه ما هستند با همراه مسوولان محلی و استاندار برای موضوعات فکر می‌کنند و ما هم دست به کار شویم و بتوانیم برای رفع دغدغه مردم گام جدی برداریم. 

وی بیان کرد: پروژه راه‌آهن سیستان از مباحثی که مطرح شده و ان شاء الله آن را در این سفر بررسی می‌کنیم.

رئیسی اظهارداشت: برای برخی از استان‌ها به دلیل مشکلاتی که دارند یک ویژگی قائل شدیم که استانداران آن بتوانند موضوع را سریع‌تر با دولت مطرح کنند و اختیارات ویژه داشته باشند که خودشان در استان مسائل را حل و فصل کنند که سیستان و بلوچستان جزو همین استان هاست.

وی در ادامه بلافاصله بازدید هوایی خود از روستاهای شهرستان هیرمند از جمله روستای ملاعلی را آغاز کرد.

وی در جمع مردم روستای ملاعلی هیرمند اظهار کرد: شما مردم مرزدار شهرستان هیرمند از مرزبانی مرزهای جمهوری اسلامی ایران مرزبانی می کنید و حضور شما مردم مرزدار باعث پایداری امنیت در منطقه خواهد شد.

وی افزود: مردم روستا تولید کننده و اهل تولید هستند نه مصرف کننده و مشکلی که مردم در این منطقه با آن مواجه هستند مشکل کمبود نزولات آسمانی و کمبود آب است که این یک تهدید برای منطقه می باشد اما می شود در کنار تهدیدها فرصت ساخت و این را شما مردم مرزدار منطقه به خوبی نشان دادید.

آیت الله رئیسی بیان داشت: در این منطقه با همت و دست توانای شما مردم و خدمتگذاری مدیران دولتی تهدید کمبود آب را به یک فرصت تبدیل کرد و در نشستی که با مدیران دستگاهای اجرایی این استان برگزار شده است می شود با همت بالای شما مردم و پشتکار مدیران این تهدید را به فرصت تبدیل کرد تا این منطقه از آب بهره مند شود.

وی خاطرنشان کرد: در این سفر کمبود آب منطقه سیستان را با یک موضوع محوری دنبال خواهیم کرد تا هم بشود از همین ظرفیت موجود در چاه نیمه ها استفاده کرد و می شود این کار هم با لایه روبی ها و هم با رسوب زدایی انجام داد و هم با انتقال آب به مخازن و این انتقال آب به مخازن میتواند استفاده و بهره وری را افزایش دهد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جمع مردم ولایت مدار شهرستان هیرمند با اشاره به ظرفیت آب چاهای ژرف حوزه سیستان اظهار داشت: می توان از این ظرفیت به صورت گسترده استفاده کرد و یک کار ماندگاری را در این منطقه شکل داد تا از این امکان خدادادی که خداوند متعال قرار داده با فکرو اندیشه و ابتکار و عمل و یک پشتکار جدی از این امکان موجود در منطقه بهره مند شد.

وی تاکید کرد: می توان از طریق دریای عمان آب را از طریق لوله کشی و کانال کشی به این منطقه آورد ولی کمی طولانی مدت است اما قابل دست یابی می باشد و در تعداد طرح های در دست اقدام می شود مورد بررسی قرار گیرد.

dohZoBtwJTEz

آیت الله رئیسی در خصوص بازارچه های مرزی اظهار داشت: برای تبادلات مرزی در بازارچه های مرزی در این استان باید مسئولان ساز و کار را در این بازارچه ها ایجاد کنند و استاندار و مدیران دستگاهای دولتی و گمرکات  بیایند در نطقه سفر مرزی یک سری ضوابط و مقرراتی را بگذارند و به مردم اعلام کنند تا تبادل مرزی بین مردم این منطقه با کشور افغانستان انجام شود.

وی گفت: این داد و ستد می تواند به معیشت مردم منطقه هر دو کشور کمک کند و این تبادلات از همان قدیم بوده است و فقط باید مبادلات را سامان دهی کرد،و آقای استاندار و فرماندار سریعا نسبت به سامان دهی وضعیت بازارچه ها و مبادلات مرزی اقدام کنند و این کار در حمایت کامل قرار خواهد گرفت و به زودی این کار فعال شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم و خانوادهای روستایی دوست ندارند روستای خود را ترک کنند بیان کرد: با وجود کمبود آب در این منطقه مردم روستا و آبادی های خود را ترک نکردند و ما باید دنبال یک راهی برویم تا روستاییان عزیز روستاها را ترک نکنند و باید در عمل هم کاری بکنیم تا جاذبه ی کشاورزی در روستا افزایش پیدا بکند.

به ‎زودی مشعل گاز در سیستان روشن خواهد شد

آیت الله ابراهیم رئیسی بعد از بازدید از پروژه های منطقه سیستان در جمع مردم زابل حاضرشد و در مراسم گرامیداشت قیام مردم سیستان به خون خواهی امام حسین (ع) با بیان اینکه برای حل مشکلات آب به دنبال راه کارهای میان مدت و طولانی مدت هستیم، افزود: امروز از برخی روستاها بازدید کردیم، وضعیت کشاورزی مردم سیستان را دیدم،مشکلاتی وجود دارد، کمبود بارش باران و آب برای کشاورزی و مشکلاتی که از آن رنج میبرید و لمس کرده‌اید.

رئیس جمهور بیان کرد: در حال حاضر کاری که از وزیر نیرو و مسئولان منطقه ای انتظار داریم، لایروبی و رسوب زدایی برای انتقال آب به چاه نیمه ها است، قطعا برای اینکار اعتباری اختصاص خواهد یافت.

 از حق‌آبه مردم سیستان نمی‌گذریم

وی با تاکید بر اینکه، حق ابه متعلق به سیستان قانونی است، ادامه داد: حق آبه‌ای که متعلق به این منطقه است و ما از این حق نمی گذریم اما نیازمند دیپلماسی فعال هستیم که حتما آن را دنبال می‌کنیم.

رئیسی بیان کرد: بحث داد و ستد مرزی و فعال شدن بازارچه ها به صورت قانونی تسهیل می شود، باید بازارچه ها تجارت را در منطقه فعال کنند و اشتغال ایجاد شود و در پی این اتفاق به رونق اقتصادی کمک می شود.

وی ضمن تاکید بر استفاده حداکثری از توان نیروگاه های بادی، گفت: ما در این استان مناطق خوبی برای نیروگاه های بادی داریم که باید به سراغ فعال کردن آن ها برویم؛ برای اتمام پروژه های نیمه تمام با کمک نهادهای انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و... تلاش شود و قطعا میتوان با کمک تمام قوا همه پروژه های نیمه‌کاره را مدیریت کرد.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت معادن استان سیستان و بلوچستان، گفت: ما نعمت های زیادی در این استان داریم باید بهره‌برداری کنیم همچنین نعمت امنیت در این استان بسیار خوب است باید قدردانی کرد، نعمت وحدت و انسجام شیعه و سنی بین همه اقوام بزرگترین نعمت است، هرچه وحدت بیشتر باشد توسعه بیشتر است.

QgIfK0yhL82f

وی در ادامه سفر به شهرستان زاهدان سفر کرد و در تالار فردوسی زاهدان در جمع نخبگان و معتمدان شیعه و سنب اظهار کرد: 

 در این منطقه ظرفیت‌های ارزشمند زیادی داریم. مردم دلداده به انقلاب و منابع انسانی و نیروهای جوانی که می‌توانند در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند، از سرمایه‌های بزرگ منطقه هستند.

رئیس جمهور نیروی انسانی کارآمد را ارزشمندترین سرمایه کشور و سیستان و بلوچستان دانست و خاطرنشان کرد: باید قدر این نعمت را بدانیم. یکی از راه‌های قدرشناسی از این نعمت این است که این نیروی انسانی کارآمد درجهت گره‌گشایی از زندگی مردم به کار گرفته شود. امیدواریم دولت سیزدهم بتواند ظرفیت نیروی انسانی و به ویژه نیروی انسانی جوان و کارآمد کشور را در جای مناسبی که می‌تواند نقش‌آفرین باشد، به کار بگیرد و این نیروی ارزشمند در جهت گره گشایی از زندگی مردم موثر واقع شود.

 رئیسی گفت: قطعا فقر و تبعیض برای ملت عزیز ما پسندیده نیست. مردم درحالی از فقر رنج می‌برند که می‌توان شرایطی ایجاد کرد که فقر در میان مردم وجود نداشته باشد.

آیت الله دکتر ابراهیم رئیسی گفت: کسی که عاشورا را زنده نگه داشت امام سجاد علیه السلام بود که امیدوارم خداوند متعال به ما توفیق معرفت و پیروی از این امام بزرگوار رحمت کند و به ما توفیق فهم و درک معارف بلند اسلامی را از زبان امام سجاد عنایت کند.

وی افزود: برای من حضور در سیستان و بلوچستان و در جمع علما و فرهیختگان و نمایندگان قشرهای مردمی توفیق بزرگی است، باید از همین طریق از مردم عزیز که به دلیل شرایط کرونایی و پرهیز از شرکت در اجتماعات امکان دیدار فراهم نشد عذر خواهی کنم اما اکنون دیدار با نخبگان و بسیجیان و ایثارگران برای من محترم است.

رییس جمهوری گفت: شرایط استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان‌های مورد توجه نظام مقدس جمهوری اسلامی و کارها و تلاش‌های بسیار انجام شده در این استان قابل مقایسه با وضعیت قبل از انقلاب نیست بطوریکه  چهره شهرها و روستاهای آن بسیار متفاوت شده است اما وضع موجود با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد و باید فاصله ها را کم کرد و این نیاز به تلاش زیاد دارد.

Qkf2IAUEiwCn

حضور در جلسه شورای اداری سیستان و بلوچستان پایان بخش سفر رئیس جمهور به این استان بود.

وی در این نشست با اشاره به ظرفیت مرز در این استان نیز گفت:  مرز فرصت است باید از مرزها به عنوان فرصت استفاده کنیم تا موجب تعامل شود، باید برای داد و ستد مرزی ارتباط تعریف کنیم، راه مرز باز باشد کسی کوله بری نمی‌کند، داد ستد باید قانونمند صورت گیرد اگر کسی از راه قانونی تخلف کرد باید برخورد شود.

وی گفت: این داد و ستد می تواند به معیشت مردم منطقه هر دو کشور کمک کند و این تبادلات از همان قدیم بوده است و فقط باید مبادلات را سامان دهی کرد و آقای استاندار و فرماندار سریعا نسبت به سامان دهی وضعیت بازارچه‌ها و مبادلات مرزی اقدام کنند تا این کار در حمایت کامل قرار گیرد و فعال شود.

رئیس جمهور گفت: سیستان و بلوچستان فرصت های بسیار خوبی دارد ، سواحل مکران بهترین ظرفیت این استان است باید اقتصاد گردشگری استان را فعال کنیم، اقتصاد دریا، ارتباط با دریا باید بیشتر شود، در برخی از کشورهای اروپایی ۵۰ درصد اقتصاد از ارتباط با دریا است.

وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت استان را اولویت می‌دانیم، نیروی انسانی بومی استان و منطقه در اولویت است

تا وقتی نیروی استان کارآمد است باید استفاده شوند حتما مدیران به این موضوع توجه داشته باشند زیرا  نیروی بومی انگیزه و حس وطنی دارد.

لزوم اتمام پروژه های نیمه تمام

رئیسی در ادامه بر اتمام پروژه های نیمه تمام در استان تاکید کرد و گفت: پروژه های نیمه تمام باید تمام شود زیرا اشتغال ایجاد می‌کند، اگر برای برخی پروژه‌ها زمان زیادی بگذرد فرسوده می‌شود.

وی بیان کرد: ظرفیت سواحل مکران از دیگر امتیازات این استان است و باید در این زمینه حتماً اقدامات لازم انجام شود.

رییسی خاطرنشان کرد: در اسرع وقت سازمان عمران مکران فعال خواهد شد تا آبادانی هر چه بیشتر و اقتصاد دریا و گردشگری را فعال کند.

وی افزود: ظرفیت عظیم دیگر استان نیروی انسانی بوده که می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و ما گفتیم در همه حوزه‌ها و همه بخش‌ها در اولویت قرار گیرد که با فعال کردن حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌توان این ظرفیت را به کار گرفت و باید حتماً از آن استفاده کرد.

رئیسی افزود: نکته مهم این است که در این سفر برنامه‌ریزی خواهد شد با یک اقدام سریع کپرنشینان در چابهار صاحبخانه شوند و این راستا این افراد در سیستان و بلوچستان شناسایی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: حق آبه حق مسلم مردم سیستان و بلوچستان است و باید ضمن احترام به حق مردم افغانستان در مورد این مساله رفتار شود.

رییس جمهور تصریح کرد: باید آب را در چاه نیمه‌ها ذخیره کرده و لایروبی از مسیرها باید به سرعت انجام شود.

وی ادامه داد: آب ژرف که به همین زودی راه اندازی می شود و در ارتباط با مساله مرزها باید گفت یک فرصت است و مرزبانی هم یک فرصت است.

ریسی خاطر نشان کرد: باید داد و ستد به صورت قانونی باشد، از کسانی که غیر قانونی کار می‌کنند خواسته می شود کار غیر قانونی خود را متوقف و داد و ستد باید قانونمند داشته باشند.

وی افزود: فعال شدن بازارچه‌های مرزی را در اولویت داریم زیرا باعث افزایش صادرات می‌شود و در کشور همسایه نسبت به کالای ایرانی رغبت زیادی وجود دارد.

رییس جمهوری بیان کرد: باید معیشت مرزنشینان تامین شود زیرا حضور آنان در نقطه مرزی برای کشور امنیت ساز است.

کپرنشینی در چابهار تا آخر امسال ساماندهی شود

رییس جمهور تصریح کرد: وضع کپرنشینی در چابهار ساماندهی و تا آخر سال نباید این وضعیت را داشته باشیم. دغدغه‌های مردم را پیگیری خواهم کرد.

وی در زمینه  چالش آب در استان نیز گفت: در استان کمبود داریم درست، اما چه باید کرد، راه برون از مشکل را داریم، ما نباید مردم را نگران کنیم، مشکل حل نشدنی در کشور نداریم همه مشکلات قابل حل است.

رئیسی گفت: امروز باید دانشگاه  گره گشای مسائل اقتصادی  باشد و دانشگاه باید در کنار بازار، صنعت و ادارات دولتی بیاید کار دانشگاه میتواند نقش افرین باشد امروز  صنعت ما نیازمند نظریه جدید است.

وی با تاکید بر اینکه باید با عمل به وعده‌ها در مردم اعتماد سازی کنیم، گفت: تمام پروژه‌ها به صورت فنی و کارشناسی شده اجرایی شود./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها