مهدی آیتی در گفت‌وگو با «فردا»:

تا کی قرار است امثال عبدی و حجاریان و نبوی برای اصلاحات نسخه بپیچند؟

کد خبر: 1093648

مهدی آیتی گفت: واقعیت این است که دیگر نمی‌شود یک جریان سیاسی را با دور خاتمی جمع‌شدن و پیپ کشیدن و شعر خواندن اداره کرد.

تا کی قرار است امثال عبدی و حجاریان و نبوی برای اصلاحات نسخه بپیچند؟

گروه سیاست سایت فردا: وضعیت اصلاح‌طلبان مبهم است. از یک‌سو سرمایه اجتماعی جبهه اصلاحات از دست رفته است و بسیار سخت است که آنها بتوانند این سرمایه اجتماعی را دستِ‌کم در کوتاه‌مدت احیاء کند و از سوی دیگر جایگاه رهبری اصلاحات هم در پرده‌ای از ابهام قرار دارد؛ اینکه آیا خاتمی می‌تواند بعد از این همچنان رهبر اصلاحات باقی بماند یا خیر؟

مهدی آیتی درباره وضعیت کنونی اصلاح‌طلبان به «فردا» گفت: «این دوره هشت‌ساله برای اصولگرایان است و اصلاح‌طلبان باید کنار بایستند و به آسیب‌شناسی جریانی و حزبی خود بپردازند. اکنون بهترین فرصت وجود دارد تا اصلاحات به نوسازی خود بپردازد. اکنون وقت آن است که یک حزب فراگیر تشکیل شود. وقتی حزب مشارکت و دیگر احزابی که روزگاری وجود داشتند، غیرقانونی‌اند و منحل شده‌اند و دیگر احزاب هم جامعیت ندارند، باید یک حزب فراگیر تشکیل دهیم تا بعد از این جبهه اصلاحات دچار پدرخواندگی و رفیق‌بازی نشود که محض رفاقت این فرد را در بیست مجلس و شورای شهر بیاوریم یا نیاوریم. وقتی حزب وجود ندارد همه اصلاحات به فردی به نام خاتمی متکی می‌شود که این درست نیست».

او ادامه داد: «اصلاحات باید با نخبگان جوان سیاسی کار کند و در این مسیر تجربه دیگر تحزب در دیگر کشورها در نظر داشته باشد و شعارها و برنامه‌های جدید ارائه دهد. مردم از حرف‌های تکراری خسته‌اند و از شنیدن حرف‌های بی‌مصرف کلافه شده‌اند. واقعیت این است که دیگر نمی‌شود یک جریان سیاسی را با دور خاتمی جمع‌شدن و پیپ کشیدن و شعر خواندن اداره کرد».

او درباره جایگاه و نقش کنونی خاتمی در جبهه اصلاحات بیان کرد: «آقای خاتمی باید بعد از این موضع پدرانه بگیرد و نصیحت کند و دیگر قابل قبول نیست که بخواهد با یک سخنرانی یا یک دست‌نوشته جریان اصلاحات را راهبری کند. نقش او باید صرفا ارشادی باشد، نه چیز دیگر. او اگر بخواهد باز هم در حوزه سیاست رسمی دخالت کند، هم خودش و هم جریان اصلاحات را خراب کرده است. هنوز مردم درباره تَکرار می‌کنمِ او در چند انتخابات اخیر جوک‌ها و لطیفه‌ها می‌سازند زیرا باور دارند مجلس و شورای شهر وقت نتیجه تَکرار می‌کنم او بود که هیچ نتیجه مثبتی در پی نداشت. او دیگر نمی‌تواند در جایگاه لیدری جریان اصلاحات حضور داشته باشد و بهتر است فقط توصیه‌های پدرانه بکند».

این فعال سیاسی درباره اختلاف‌های میان دو حزب کارگزاران و اتحاد ملت هم اظهار کرد: «احزاب به طور طبیعی یک عمری دارند. در همه جای دنیا هم همین‌طور است حالا در ایران این عمر کوتاه‌تر است. کارگزاران یک روزگاری در دولت آقای هاشمی در اوج قدرت بود و اکنون دیگر چیزی از این حزب باقی نمانده است. به نظر من باید از احزابی مانند کارگزاران و اتحاد عبور کرد و به نوگرایی پرداخت. با این احزاب هیچ اقدامی به سرانجام نمی‌رسد».

او ادامه داد: «تا چه زمانی باید عبدی، حجاریان، نبوی و امثال آنها برای مردم اصلاحات و مردم نسخه بپیچند؟ اینها وقت بازنشستگی‌شان است. شما به سیر کار تشکیلاتی اصلاح‌طلبان نگاه کنید، یک زمانی شورای عالی اصلاحات بود، بعد از آن شورای عالی سیاست‌گذاری تشکیل شد و در آخرین نسخه نهاد اجماع‌ساز شکل گرفت. همه این‌ها نتوانستند کاری بکنند زیرا نسخه یک عده سیاست‌مدار پیر و قدیمی بودند که هیچ ایده تازه‌ای ندارند. دوره امثال عبدی، حجاریان و نبوی تمام شده است و باید به دنبال نیروهای تازه‌نفس، خوش‌فکر و متخصص بود».

آیتی درباره احتمال نزدیکی برخی اصلاح‌طلبان به علی لاریجانی هم تصریح کرد: «تاریخ مصرف خانواده لاریجانی تمام شده است. ممکن است آقای آملی لاریجانی از مجمع تشخیص هم برود و بعد از این در حوزه علمیه مشغول شود و آقای علی لاریجانی هم بعد از 40 سال کار سیاسی دیگر مسئولیتی ندارد و حتی من باور دارم اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری تأییدصلاحیت هم می‌شد نمی‌توانست عددی بیش از آنچه آقای رضایی رأی آورد، رأیی به دست بیاورد زیرا او پایگاهی در میان مردم ندارد. حالا اگر عده‌ای از اصلاح‌طلبان به او نزدیک شوند، حتما اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند و از لاریجانی آبی برای اصلاح‌طلبان گرم نمی‌شود».

او در پایان درباره احتمال تشکیل جریانی جدید در درون اصلاحات از سوی موسوی‌خوئینی‌ها هم گفت: «آقای موسوی خوئینی‌ها سال‌هاست که هیچ جایگاهی در میان اصلاح‌طلبان ندارد. او همان زمان که افکارش را در قالب تسخیر سفارت آمریکا اجرایی کرد، تبدیل به مهره‌ای سوخته شد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها