حقیقت‌پور در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

اگر به عهده من بود مذاکرات را به عراقچی می‌سپردم

کد خبر: 1093664

منصور حقیقت‌پور با اشاره به اینکه عباس عراقچی را یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای، میهن‌پرست و انقلابی می‌شناسد، گفت: اگر به عهده من بود اجازه می‌دادم که عراقچی با توانایی و شناختی که از طرف مقابل دارد، ادامه مذاکرات را پیگیری کند.

اگر به عهده من بود مذاکرات را به عراقچی می‌سپردم

گروه سیاست سایت فردا – هفته آینده جلسه شورای حکام است، دبیرکل آژانس درصدد سفر به تهران است و از طرف‌ها برجامی نیز خبرهای خوبی که حاکی از سهل شدن مسیر مذاکره باشد، نمی‌رسد. با این وجود تصمیم ایران درباره انجام مذاکره قطعی است و آنطور که مقامات رسمی اعلام کرده‌اند، دولت جدید مذاکرات برجامی را در جهت تامین منافع کشورمان و رفع تحریم‌ها پیگیری می‌کند و قصد تاخیر در این مسیر را هم ندارد. آنچه که هنوز معلوم نیست و اما و اگرهایی ایجاد کرده اما تیم مذاکره کننده است. 

هنوز معلوم نیست که این کار همچنان به عهده وزارت خارجه که حالا دیگر تحت مدیریت ظریف هم نیست، سپرده می‌شود و حسین امیرعبداللهیان این مسئولیت را به عهده می‌گیرد یا اینکه طبق پیشنهاد برخی کارشناسان و صاحب نظران همچنان عباس عراقچی این راه را می‌رود. حتی معلوم نیست که پرونده هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی برگشته و یا اینکه به عهده یک دستیار ویژه گذاشته می‌شود. گمانه‌زنی‌ها درباره دادن این مسئولیت به سعید جلیلی یا افرادی مثل باقری کنی که از قبل انتخابات نامشان با وزارت خارجه و مذاکرات هسته‌ای گره خورده بود، نیز همچنان ادامه دارد.

منصور حقیقت‌پور، نماینده پیشین مجلس که سابقه حضور در هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی را نیز دارد، اما اینکه چه کسی مذاکره کننده می‌شود را در درجه دوم اهمیت می‌داند. او در گفت‌وگویی با «فردا» با تاکید بر اینکه «ریل گذاری مذاکرات هسته‌ای به عهده شورای عالی امنیت ملی است» گفت: «هر کسی که بخواهد از جانب ایران مذاکره کند باید طبق منویات این شورا عمل کرده و پاسخگوی آن باشد».

وی افزود: «اینکه مذاکره کننده کیست هم موضوعی قطعی نیست. قبلا در ادواری دکتر لاریجانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند و بعد هم آقای جلیلی مذاکره را انجام دادند. در مقطعی هم خود شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت که مذاکره را به وزارت خارجه محول کند. در واقع مذاکره‌کننده یک اسپیکر است و باید برود از طرف ایران صحبت کند و نتیجه را منتقل کند، مصوبات در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود. به عبارتی ریل عوض نمی‌شود و مشخص است».

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «آقای رئیسی می‌تواند پیشنهاد دهد که مذاکرات را وزارت خارجه ادامه دهد یا تیم دیگری. به نظر من این خیلی مهم نیست. زودتر هم باید تصمیم بگیرند زیرا دولت تصمیم خود را درباره انجام مذاکره گرفته است. یعنی علی‌رغم اینکه برخی افراد منتصب به جریان اصولگرا قبل از انتخابات می‌گفتند که باید برجام را آتش زده و پاره کنیم، الان این نتیجه گرفته شده که مذاکره تصمیم نظام است. نباید مذاکره برای مذاکره باشد اما برای تامین منافع ملی و دستاورد باید مذاکره شود. اگرنه کسی سرش درد نمی‌کرد که از اینجا برود و روزها و ساعت‌ها مذاکره کند و بگردد. مذاکره برای تامین منافع ملی است و تصمیم گیری در این باره هم در اختیار آقای رئیسی است. او می‌تواند بگوید که وزارت خارجه مسئول است یا در همان وزارت خارجه  آقای فلانی مسئول است. او حل دارد که بگوید من این لوکوموتیو را نفرستاده و دیگری را می‌فرستم؛ ایرادی ندارد».

حقیقت‌پور در عین حال گفت: «البته من نمی‌گویم که مذاکره کننده هیچ تاثیری در امر مذاکره ندارد. هیات مذاکره کننده حتما می‌تواند به مذاکرات سرعت دهد یا آن را کند کند. مساله اصلی اما این است که جمهوری اسلامی اراده‌ای برای این کار داشته باشد و آن را منصه ظهور رساند».

وی هم چنین گفت: «من شخصا آقای عراقچی را به عنوان یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای می‌شناسم. برخلاف حرف‌هایی که برخی می‌زنند نیز او را بسیار میهن‌پرست و انقلابی می‌دانم. اگر به عهده من بود اجازه می‌دادم آقای عراقچی با توانایی و شناختی که از طرف مقابل دارد، مذاکرات را ادامه دهد. الان اما تصمیم‌گیری به عهده آقای رئیسی است و با توجه به اینکه ریل گذاری مذاکرات نیز در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود، نباید بابت تغییر تیم مذاکره کننده نگران بود. به نظر من ولی آقای عراقچی آدم حرفه‌ای است».

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها