مجلس طرح جهش تولید دانش‌بنیان را تصویب کرد

کد خبر: 1094752

در این قانون، ۳ هزار میلیارد تومان به «صندوق نوآوری‌ و شکوفایی» اختصاص داده می‌شود

 مجلس طرح جهش تولید دانش‌بنیان را تصویب کرد

 اسفندیار اختیاری، نمایندۀ زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیتۀ پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس:

 «کلیات طرح جهش تولید دانش‌بنیان به تصویب صحن علنی مجلس رسید و سپس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناری جزئیات آن را در ۲۰ ماده به تصویب رساند. این طرح، اکنون، در حال ویرایش نهایی برای قرار‌گرفتن در دستور کار صحن علنی است».

 «این طرح به این دلیل تدوین و ارائه شد که شرکت‌های دانش‌بنیان گسترش پیدا کرده‌اند و برای این ستون اقتصادی کشور نیازهایی به وجود آمده. همچنین رفع مشکلات این حوزه، و به‌ویژه به‌روزکردن قانون حمایت از شرکت های دانش‌بنیان که در سال ۱۳۸۹ تصویب شده بود، باعث شد این طرح تهیه شود».

 «در این طرح، حمایت‌های قانونی و لازمی که در قانون پیشین نیامده است، یا در آن قانون مشکل تفسیر داشت، به‌طور شفاف آورده شده است. در ضمن، ساختارها به‌گونه‌‌ای تغییر کرده که شرکت‌های دانش‌بنیان، درگیری کم‌تری با بوروکراسی اداری داشته باشند و حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان جزو وظایف کابینۀ دولت نیز باشد».

 «با تصویب این طرح، ساختار دولت تغییر نمی‌کند، ولی وظایف برخی از اعضای کابینه تغییر کرده و همراهی با مباحث اقتصادی دانش‌بنیان در این وظایف پررنگ‌تر شده است. کشور نیاز مبرمی به این داشت که بدنۀ اجرایی کشور با این ستون اقتصادی، با نگاهی ویژه، همکاری کند».

 «با تصویب این طرح، شورای جدیدی تحت‌عنوان «شورای راهبری دانش‌بنیان» به ریاست رئیس جمهور، دبیری و نایب‌رئیسی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور تشکیل می‌‎شود. در این شورا، که علاوه‌بر رئیس‌جمهور و معاون علمی و فناوری، چند وزیر نیز حضور دارند، وظایف متعددی تعریف شده که مهم‌ترین آن‌ها، تدوین برنامه‌های اجرایی است که شرکت‌های دانش‌بنیان به آن نیاز دارند. به عبارت بهتر، غیر از سیاست‌گذاری برای این شرکت‌ها، که در اختیار شورای عالی علوم و تحقیقات و فناوری است، کلیۀ امور و هماهنگی‌های دیگر مربوط به اقتصاد دانش‌بنیان در چارچوب قانون جزو وظایف این شوراست».

 «در این قانون، به سرمایۀ 'صندوق نوآوری‌ و شکوفایی' ۳۰ هزار میلیارد ریال اضافه شده و برای همکاری بخش‌های مختلف بازار سرمایه کشور با این صندوق مواد قانونی آورده شده است».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها