«فردا» گزارش می‌دهد

میانجیگری به سبک الکاظمی

کد خبر: 1094976

تحلیلگران اغلب سفر الکاظمی به تهران را در راستای میانجیگری بین ایران و عربستان دانسته‌اند.

میانجیگری به سبک الکاظمی

گروه سیاست سایت فردا- مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق امروز در راس هیاتی بلندپایه به تهران می‌آید تا اولین رئیس دولت خارجی باشد که با رئیسی ملاقات می‌کند. این طور که گفته می‌شود، مهم‌ترین هدف او نقش‌آفرینی در روابط ایران و عربستان است. یک منبع نزدیک به او پیش‌تر درباره اهداف این سفر گفته بود که«در این سفر اولین دیدار ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری ایران با نخست‌وزیر عراق انجام خواهد شد و مساله تبادل انرژی میان دو کشور، امنیت و پرونده روابط میان ایران و عربستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت».

وی با اشاره به دیدارهای غیرعلنی انجام شده میان ایران و عربستان در عراق و موفقیت این کشور در برگزاری نشست بغداد و حضور دیپلمات‌هایی از دو کشور گفت: «با توجه به تلاش‌های عراق برای میانجیگری میان تهران و ریاض‌، در دیدار الکاظمی و رییسی در خصوص روابط متشنج میان دوطرف رایزنی خواهد شد.»

تحلیگران داخلی نیز همین نظر را دارند و معتقدند که این سفر نقش مهمی در ترمیم روابط ایران و عربستان خواهد داشت. مثلا محمدصالح صدقیان، رییس مرکز عربی مطالعات ایران و کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سه دور مذاکره ایران و عربستان که تا کنون با کمک ریاض انجام شده است، می‌گوید: «قرار بود دور چهارم مذاکرات هم انجام شود اما انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران آن را به تاخیر انداخت».

صدقیان معتقد است حالا که دولت سیزدهم کار خود را شروع کرد و وزیر خارجه و سیاست خارجی آن هم معلوم شده است، سفر الکاظمی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در مذاکرات ایران و عربستان داشته باشد و حتی سطح آن را معلوم کند».

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه «در کنفرانس بغداد نیز ملاقاتی هم بین امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عربستان انجام و قرار شد که این گفت‌وگو‌ها ادامه یابد.» می‌گوید: «امیدواری به نتیجه بخشی مذاکرات ایرانی – سعودی بیش‌تر از قبل است، زیرا آقای امیرعبداللهیان اصرار به برقراری روابط حسنه با کشورهای همجوار، به خصوص کشورهای خلیج‌فارس دارد. ما می‌دانیم که چهار کشور حاشیه خلیج فارس یعنی کویت، قطر، امارات و عمان در مراسم تحلیف آقای رییسی نماینده داشتند و این خیلی مهم است. خود امیرعبداللهیان هم قبلا در حوزه کشورهای عربی کار کرده و سفیر بوده است. بر این اساس فکر می‌کنم که او خیلی راغب است تا روابط ایران با کشورهای عربی و به خصوص کشورهای خلیج فارس مورد تجدید نظر قرار گیرد و روابطی مبتنی بر منافع دوجانبه ایجاد شود.»

او معتقد است که «در سطح منطقه نیز این آمادگی وجود دارد».

امیدواری وی درحالی است که در همان نشست بغداد که اخیرا برگزاری شد و به هنگام عکس گرفتن حواشی پیش آمد که دلیل اصلی آن بی‌میلی امیرعبداللهیان به ایستادن کنار همتای عربستانی بود، حال باید دید که با وجود چنین نگاهی در ایران، آیا میانجیگری‌های مقام عراقی به ثمر خواهد رسید یا خیر؟

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها