«فردا» گزارش می‌دهد

آزمون وزیر کشور

کد خبر: 1094982

کار انتخاب استانداران تازه شروع شده اما وزیر کشور به حد مورد نقد قرار گرفته است. انتقاداتی که انگار از قالب جناحی و گروهی هم خارج شده است.

آزمون وزیر کشور

گروه سیاست سایت فردا – کابینه رییسی مدت کوتاهی است که کار خود را شروع کرده و وزیر کشور او هم سخت مشغول انتخاب استانداران است. انتخاب‌هایی که هنوز کامل نشده با واکنش‌ها و انتقاداتی همراه بوده است. انتقاداتی که به نظر می‌رسد مختص به یک گروه و جناح خاص هم نیست. در واقع هر گروه و جریان سیاسی از نگاه و زاویه خود، انتقادت و بعضا توصیه‌هایی را مطرح می‌کنند. 

مثلا اصلاح‌طلبان به استفاده از نیروهایی با سابقه نظامی نقد دارند و تصور می‌کنند چون سردار وحیدی خود از نظامیون است، گرایش بیشتری به استفاده از این گروه در استانداری‌ها دارد. شاهد آنکه همین دیروز روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان ملی» در گزارشی با عنوان «استانداری را با پادگان اشتباه نگیرید» از تبعات استفاده از نیروهای نظامی گفته بود. البته در همین گزارش به نظر موافقان این ایده و استدلال‌هایشان هم پرداخته شده بود.

گفتنی است که بهانه این قبیل انتقادات زمزمه‌هایی است که درباره انتخاب وحیدی برای استاندار قم به گوش می‌رسد. شنیده‌ها حاکی از آن است که وزیر کشور، سردار سیدمحمدتقی شاهچراغی فرمانده سپاه علی ابن ابیطالب(ع) قم را به عنوان استاندار قم پیشنهاد و منصوب خواهد کرد.

بخش دیگری از انتقادات به وزیر کشور هم به خاطر قضیه انتصاب استاندار ویژه است. او صادق خلیلیان را استاندار خوزستان و البته استاندار ویژه کرد و همین مساله با اعتراضاتی همراه بود. کانال تلگرامی روزآروز با اشاره به اینکه در قانون اساسا حرفی از استانداری ویژه به میان نیامده است، انتقادات خود را مطرح کرد. روزنامه «جهان صنعت» نیز دیروز در گزارشی با اشاره به توییت وزیر کشور مبنی بر اینکه «استان‌دار ویژه، علاوه بر اختیار حضور در جلسه‌های دولتی و ارتباط مستقیم با کابینه دولت، از امکانات ویژه‌ای برای توسعه خوزستان برخوردار است» نوشت: «سپردن این اختیارات بود که سبب شد علاوه بر سابقه احمدی‌نژادی بودن جناب خلیلیان، شائبه سهم‌دهی به او را هم با توجه به اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ به سود رییسی کنار کشید، بر انتقادات مطرح شده افزود.»

انتقادات به وزیر کشور و یا توصیه‌ها به او اما به اصلاح‌طلبان محدود نیست. مثلا آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز دیروز از فرآیند انتخاب استاندار برای آذربایجان‌شرقی و طرح نام‌های کوچک برای مسوولیت‌های اجرایی به‌شدت انتقاد کرد وگفت: «تبریز به قدری کوچک شده که هرکس یک رزومه دستش گرفته خود را استاندار معرفی می‌کند».

چند روز قبل  هم جمعی از فعالان سیاسی با ارسال نامه‌ای خطاب به آیت‌الله رییسی از انتصاب احتمالی افراد نزدیک به دولت سابق در استان کرمانشاه انتقاد کردند و از وی درخواست داشتند مانع حضور چنین افرادی در بدنه دولت شوند.

محمدجواد محمدی‌نوری، دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی نیز چند روز قبل در مصاحبه‌ای با ایسنا گفته بود: «امیدواریم توجه اساسی دولت به انتخاب نیروهای کارآمد برای کشور باشد؛ چرا که باید باور کنیم مردم به قدر کافی از وضع فعلی خسته و درمانده شده‌اند و انتصاب یا انتخاب برخی افراد کم‌توان ممکن است منجر به نارضایتی بیشتر آنان شود».

ناگفته نماند که «کیهان» هم پیش از سایرین در قالب توصیه نظر خود را درباره انتخاب استانداران گفته و نوشته بود: «در دولت آقای احمدی‌نژاد این تجربه تلخ وجود داشت که یک باند تعیین می‌کرد چه کسی استاندار فلان استان یا فرماندار بهمان شهرستان باشد و در این میان وزیر کشور در حد صادرکننده حکم و تامین‌کننده و لجستیک استانداران عمل می‌کرد. این وضعیت ممکن است ذیل عنوان «تمرکزدهی به دولت» توجیه شود ولی واقعیت این است که چنین مداخله‌ای اولا سبب تضعیف شدید وزارت کشور و منفعل کردن آن و ثانیا سبب تضعیف شدید دولت و بروز انواعی از مشکلات بعدی در دو سطح ملی و محلی می‌شود».

بر همین اساس است که می‌توان گفت سردار وحیدی در موقعیت حساسی قرار گرفته و آزمون سختی پیش رو دارد. باید دید که چطور از پس این مهم برآمده و ضمن انتخاب افراد شایسته و کارآمد، رضایت سیاسیون را فراهم کرده و به انتقادات پایان می‌دهد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها