الکاظمی: از جمهوری اسلامی ایران بابت مبارزه با داعش تشکر می‌کنم

کد خبر: 1095072

نخست وزیر عراق گفت: ملت من در عراق و خواهان تقویت روابط با همه همسایگان خود است. از جمهوری اسلامی ایران بابت مبارزه با داعش تشکر می‌کنم.

الکاظمی:  از جمهوری اسلامی ایران بابت مبارزه با داعش تشکر می‌کنم

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در نشست خبری مشترک با آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور گفت: در ابتدا از آقای دکتر رئیسی بابت میزبانی گرمشان تشکر می‌کنم و به ایران آمدم تا مجددا منصب ریاست جمهوری را به ایشان تبریک بگویم. 

الکاظمی خاطر نشان کرد: امروز مجموعه‌ای از پرونده‌های مربوط به روابط دوجانبه را بررسی کردیم و این بار دومی است که به جمهوری اسلامی می آیم و نشانگر اهمیت روابط بین دو کشور است.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه‌ای از پرونده‌ها را امروز در راستای گسترش روابط بین دو کشور و در راستای تاکید بیشتر بر روابط تاریخی دو ملت بررسی کردیم، ادامه داد: این نقاط اشتراک را همگی تبدیل کنیم به اموری که به مصلحت و منفعت دو کشور منجر شود.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: همیشه گفته‌ایم بین ما و جمهوری اسلامی ایران ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک وجود دارد اما روابط ما بسیار گسترده تر از این مرز مشترک است و شامل موارد اقتصادی فرهنگی و موارد دیگر می‌شود.

وی بیان داشت: عنصر جغرافیایی مشترک بین ما در عین حال خاستگاه اخلاقی، دینی، مذهبی، فرهنگی و تمدنی دارد و این رابطه همزمان است با تاریخ بسیار درازی از روابط مشترک. مجموعه از پرونده‌های اقتصادی و پروژه‌های استراتژیک بین دو کشور از جمله ارتباط خط آهن بصره شلمچه را بررسی کردیم و همچنین تبادلات تجاری بین دو کشور  و گسترش و افزایش آن ها به نحوی که به مصلحت هر دو کشور باشد مورد بررسی قرار دادیم.

الکاظمی تصریح کرد: ملت من در عراق در راستای ایجاد یک فرهنگ دموکراتیک در عراق خواهان تقویت روابط با همه همسایگان خودشان است.و اینکه از تمام تبعات جنگ های بیهوده و بی اساسی که در دوره دیکتاتوری شروع شد رهایی پیدا کنیم و روابط را تحسین کنیم.

وی تاکید کرد: در اینجا می‌خواهم از همه اطرافی که در کنار ملت عراق در جنگ با داعش که نیروی سیاه و خوارج هستند ایستادگی کردند تشکر کنم و از جمهوری اسلامی که از لحظه نخست در کنارمان ایستاد در مبارزه با نیروهای سیاه سپاسگزاری کنم. موضع عراق نسبت به روابط جمهوری اسلامی پایدار و ثابت است.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: عراق همه تلاش های جمهوری اسلامی را تشویق و حمایت می‌کند. موضع عراق در مورد ایران ثابت است و حکومت و ملت عراق در همه چالش ها و مشکلات و شرایط مختلف در کنار ملت و حکومت ایران می ایستد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها