نظر بهشتی پور درباره همکاری جدید ایران و آژانس

کد خبر: 1095539

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: به نظرم اقدام ایران برای تمدید همکاری با آژانس در راستای خنثی سازی تلاش های اسراییل و مخالفان برجام است که سعی دارند قطعنامه‌ای را در شورای حکام علیه ایران تصویب کنند از این رو توافق با آژانس را به نفع ایران و در راستای تامین منافع‌مان می‌دانم.

نظر بهشتی پور درباره همکاری جدید ایران و آژانس

حسن بهشتی پور با اشاره به توافق ایران و آژانس برای ادامه همکاری های نظارتی به ویژه اینکه به "بازرسان آژانس اجازه داده می شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند" گفت: مادامی که ایران با آژانس فعالیت می کند کار پیش می رود، اما وقتی کار با آژانس سخت شود، عملا دست ایران بسته می شود و در برابر آن همه تهاجم و فشار از سوی آمریکا و اسراییل و برخی کشورهای منطقه ایران نمی تواند دست به مقابله بزند از این رو این مساله مهم است بدانیم آژانس به عنوان یک نهاد معتبر بین المللی ناظر بر فعالیت های صلح‌آمیز هسته ای در جهان است و گزارش هایی که منتشر می کند، فوق العاده مهم است.

وی درباره مصوبه مجلس و تناقض های همکاری ایران با آژانس در این چارچوب  معتقد است: مصوبه مجلس عملا دست دولت روحانی و رییسی را در پوست گردو گذاشته بود و هر گونه قدرت مانور در مذاکرات منتفی شده بود، البته مجلس می گفت با این کار قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات وین را بالا می برد.

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به توافق روز یکشنبه ایران و آژانس ادامه داد: ایران پذیرفته است که همکاری با آژانس را به شکل چند ماه گذشته ادامه دهد حتی اگر این توافق بر خلاف مصوبه مجلس باشد، به صلاح کشور است. چون اگر این کار صورت نگیرد عملا برای انتشار گزارش های منفی و قطعنامه علیه ایران در شورای حکام چراغ سبز نشان داده‌ایم از این رو معتقدم همکاری معقول بین ایران و آژانس پذیرفته است.

بهشتی پور گفت: ایران گفته آمادگی ندارد مثل قبل با آژانس همکاری کند چون طرف های مقابل برجام، تعهداتشان را انجام ندادند اما اگر می خواهند همکاری های سابق بازگردد باید طرف ها هم به تعهداتشان برگردند. در عین حال حفظ فضای مثبت و همکاری میان ایران و آژانس به نفع کشور و راه‌حلی میانه است برای اینکه نشان دهیم چیزی برای مخفی کردن نداریم و این تجهیزات بین ایران و آژانس نگهداری می شود و آنها زمانی این مدارک و اسناد را می بینند که توافق بین ایران و 1+4 برقرار شود.

وی تصریح کرد: باید مذاکرات را با طرف های برجامی شروع کنیم. همکاری با آژانس را باید ادامه دهیم و به موازات آن مذاکرات را شروع کنیم؛ این به نفع ایران است. به هر حال این اقتصاد ایران است که الان در فشار است در حالی که طرف های دیگر از این منظر ضرری نمی بینند.

بهشتی پور تاکید کرد که مذاکره کردن و پیدا کردن راه‌حل‌های دیپلماتیک یکی از اولویت‌های مهم است و تاخیر در مذاکرات نفعی برای ایران ندارد. وضعیت فعلی که نمی تواند تا ابد ادامه یابد، باید سر میز مذاکرات این مسایل را طرح و حل و فصل کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها