شانس اصلاح طلبان برای بازگشت به قدرت از دید حکیمی‌پور

کد خبر: 1095563

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: هر قدر احزاب ضعیف بشوند باندهای قدرت و ثروت بیشتر جولان خواهند داد که این مسئله زمینه رشد فساد را تقویت می کند.

شانس اصلاح طلبان برای بازگشت به قدرت از دید حکیمی‌پور

فضای سیاسی کشور بعد از انتخابات دچار یک سکوتی شده است. گرچه این سکوت در جناح اصولگرایان طبیعی به نظر می رسد چون می خواهند فضای سیاسی را برای استقرار دولت سیدابراهیم رئیسی آرام و بی چالش نگه دارند اما اصلاح طلبان نیز تحرکی نشان نمی دهند و فقط اعلام کردند جبهه اصلاح طلبان ایران برای 6 ماه دیگر دوره کاری خود را تمدید کرده است.

احمد حکیمی پور در گفتگو با نامه نیوز درباره رویکرد جدید اصلاح طلبان برای سیاست ورزی گفت: منتظریم ببینیم نگاه دولت جدید درباره فعالیت احزاب چیست و چقدر به توسعه کار سیاسی بها می دهد؟ امروز وضعیت فعالیت حزبی برای اصولگرایان و اصلاح طلبان تفاوتی نمی کند. ما معتقدیم باید تحزب را در کشور جدی گرفت برای اینکه هزینه اداره کشور کاهش یابد.

وی در پاسخ به این سئوال که «آیا اصلاح طلبان برای فعالیت منتظر اصولگرایان مانده‌اند؟» یادآور شد: خیر اصلاح طلبان منتظر اصولگرایان نیستند. تحزب قانون اساسی مورد اشاره قرار گرفته است و تشکل های سیاسی در چارچوب قانون احزاب می توانند فعالیت کنند. ما منتظریم ببنیم احزاب کجای حکمرانی سیاسی در کشور هستند؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: عملا احزاب اعم از اصولگرا و اصلاح طلب امروز از عرصه سیاسی کشور کنار گذاشته شده اند. الان کشور به شکلی اداره می شود که حزب غائب است. می خواهیم ببینیم دولت جدید چه کار می خواهد بکند؟ به حکمرانی حزبی و تشکیلاتی که مجوز فعالیت دارد بهایی داده می شود یا خیر.

وی درباره احتمال بازگشت اصلاح طلبان به عرصه قدرت در کوتاه مدت ادامه داد: دست اصلاح طلبان نیست که {به عرصه قدرت} بروند یا برگردند، اصلاح طلبان را اخراج کردند و از قدرت کنار گذاشته اند. اگر رقابت دموکراتیک باشد اصلاح طلبان هستند و هیچ گاه نیز از قدرت قهر یا کناره گیری نکرده اند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: فضا امروز به گونه ای است که نه احزاب اصلاح طلب بلکه احزاب اصولگرا نیز در قدرت جایی ندارند. بالاخره باید مشخص شود حکمرانی بر پایه تحزب مورد قبول است یا خیر. اگر جواب بلی است خوب باید به یکسری الزامات آن تن داده شود و اگر جواب خیر است باید برای اصلاح قانون اساسی فکری شود.

حکیمی پور درباره شانس اصلاح طلبان برای بازگشت به قدرت با چهره های جدید گفت: مشکل الان چهره نیست فرقی ندارد چهره های قدیمی باشند یا جدید، موضوع اصلی الان فرایندهاست. فرایندها باید درست شود. نظام سیاسی مبتنی بر انتخابات باید به تحزب بها و میدان دهد؛ الان انتخابات داریم روی کاغذ هم احزاب هستند اما معلوم نیست چقدر احزاب در چرخه قدرت و سیاست نقش دارند بنابراین باید قدری صبر کنیم تا ببینیم رویکرد دولت آقای رئیسی درباره تحزب چیست؟ هر قدر احزاب ضعیف بشوند باندهای قدرت و ثروت بیشتر جولان خواهند داد که این مسئله زمینه رشد فساد را تقویت می کند./ نامه نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها