احدیان: مصوبۀ مجلس به رانت‌ و بوروکراسی سنگین مجوزهای کسب‌وکار پایان داد

کد خبر: 1095947

مشاغلی همچون داروخانه‌ها، سونوگرافی، آموزش رانندگی، وکالت، سردفترداری، نانوایی‌ها، کارگزاری‌های بورس و...، که شاید در ظاهر به نظر نرسد اما با بازار سیاه صدور مجوز مواجه‌اند، جزو اهداف اصلی این طرح مهم برای اصلاح فرآیند صدور مجوز هستند

 احدیان: مصوبۀ مجلس به رانت‌ و بوروکراسی سنگین مجوزهای کسب‌وکار پایان داد

 محمدسعید احدیان، مشاور رسانه‌ای و سیاسی رئیس مجلس، در حساب توییتری خود نوشت: «طرح بزرگ مجلس برای تغییر شیوۀ صدور مجوزهای کسب‌وکار از بزرگ‌ترین اقدامات تقنینی مجلس یازدهم است. با این طرح تحولی، بسیاری از امضاهای طلایی و تعارض منافعی که مانع راه‌اندازی کسب‌وکار مردم می‌شد حذف می‌شود، و بوروکراسی سنگین تا حد زیادی از پیش پای مردم برداشته می‌شود».

 «الآن برخی مشاغل در چنبرۀ برخی افراد صاحب‌نفوذ قرار گرفته و فقط با امضای طلاییِ آن‌ها این دسته از مشاغل امکان ایجاد دارد، تاجایی‌که حتی بازار سیاه خریدوفروش مجوزها شکل گرفته است».

 «در این طرح، بسیاری مشاغل صرفاً با ثبت در سامانه می‌توانند کسب‌وکار خود را آغاز کنند و مشاغل خاص در برخی حوزه‌ها همانند بهداشت و امنیت در مدت کوتاهی مجوز خواهند گرفت و این شیوه به شکستن تعارض منافع، و امضاهای طلایی و بازکردن غل و زنجیر بوروکراسی اداری از دست‌وپای کارآفرینان منجر خواهد شد».

 «مشاغلی همچون داروخانه‌ها، سونوگرافی، آموزش رانندگی، وکالت، سردفترداری، نانوایی‌ها، کارگزاری‌های بورس و...، که شاید در ظاهر به نظر نرسد اما با بازار سیاه صدور مجوز مواجه‌اند، جزو اهداف اصلی این طرح مهم برای اصلاح فرآیند صدور مجوز هستند».

 «در این طرح، ضمانت‌های اجرایی خوبی هم اندیشیده شده. به‌عنوان نمونه، اگر مراجع صدور مجوز پاسخ قبول یا رد را در موعد مقرر اعلام نکنند، مجوز به‌صورت خودکار پس از سه روز صادر می‌شود یا اگر متقاضی اطلاعات نادرست ثبت کند تا دو سال از درخواست مجدد صدور مجوز محروم می‌شود».

«برخی صاحبان نفوذ لابی‌های سنگینی علیه تصویب این طرح آغاز کرده بودند، اما مجلس یازدهم نشان داد که مصمم است یک‌بار برای همیشه امضاهای طلایی در این مشاغل را بشکند و به رانت‌ها پایان دهد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها