راغفر: ۹ تا ۱۱ میلیون نفر در بازار کار غیررسمی فعال هستند

کد خبر: 1096045

یک اقتصاددان گفت: خطر مهم‌تر توسعه اشتغال غیررسمی که پیامد رشد اقتصاد نئولیبرال است در هم ریختن هویت است چون افراد هویت‌شان را از شغل‌شان می‌گیرند و اگر نسبت به آن احساس رضایت نکنند بحران‌های روحی گسترده در انتظار جامعه خواهد بود.

راغفر: ۹ تا ۱۱ میلیون نفر در بازار کار غیررسمی فعال هستند

روزنامه اعتماد گفت‌وگویی با حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

۹ تا ۱۱ میلیون نفر در بازار کار غیررسمی فعال هستند

- به استناد آمارهای مرکز آمار، حدود ۲۲ میلیون نفر شاغل در کشور داریم که از این تعداد هم، حدود ۴۰ درصد در بازار غیررسمی فعال هستند.

- بعضی تخمین‌ها می‌گوید با توجه به روند رشد و ادامه رکود اقتصادی در کشور، ممکن است این عدد به ۵۰ درصد رسیده باشد. بنابراین، حدود ۹ تا ۱۱ میلیون نفر در بازار کار غیررسمی فعال هستند.

گسترش بازار کار غیررسمی پیامد رشد اقتصاد نئولیبرال است

- برای ۹ تا ۱۱ میلیون نفر از شاغلان کشور، امنیت شغلی هیچ مفهومی ندارد و البته در این مشاغل، دستمزدها و مزایا هم به ‌شدت نازل‌تر است.

- این اتفاق، پیامد رشد اقتصاد نئولیبرال است که در تمام کشورها هم اتفاق افتاده و در بسیاری از کشورهای آفریقایی و امریکای‌لاتین، تعداد این شاغلان، تا ۷۰ درصد کل جمعیت شاغل کشور هم می‌رسد.

احترام به کرامت انسان در اقتصاد نئولیبرال یک جمله زیبا در کتاب‌های درسی است

- در چنین شرایطی، احترام به کرامت انسان، یک جمله زیبا در کتاب‌های درسی است چون در عمل، حکومت‌ها در کنار صاحبان سرمایه قرار می‌گیرند و چه بسا، منافع صاحبان سرمایه هم حکم می‌کند که وضع این‌طور باشد.

- گفته می‌شود که بسیاری از مشاغل امروز، ۲۰ سال آینده وجود نخواهد داشت. پس باید بازار کار آینده را بشناسیم و برای جلوگیری از بیکاری گسترده جهانی، نیازمند قرارداد اجتماعی جدید و نظام حمایت اجتماعی بسیار گسترده‌تر هستیم.

- امروز در بعضی کشورهای صنعتی، این پیش‌بینی‌ها شکل گرفته که حمایت‌های مالی و غذایی از این جمعیت عظیم و بیکار، چگونه باشد که از وقوع شورش‌های گسترده پیشگیری کند. ما هم باید از امروز به فکر نظام حمایت اجتماعی برای این جمعیت عظیم بیکار باشیم.

توسعه اشتغال غیررسمی هویت کارگران را نابود می‌کند

- خطر مهم‌تر توسعه اشتغال غیررسمی که پیامد رشد اقتصاد نئولیبرال است در هم ریختن هویت است چون افراد، هویت‌شان را از شغل‌شان می‌گیرند.

- اگر افراد نسبت به شغل‌شان احساس رضایت خاطر نداشته باشند، بحران‌های روحی گسترده و پیامدهای آن همچون رشد جرم، رشد بدبینی و خصومت و بددلی و کینه و عداوت، در انتظار جامعه خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها